Gå til innhold

Hjelp! Dårlig ytelse på RAID 0


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nettopp bygget ny maskin og er skuffet over ytelsen fra et oppsett med 2x disker i raid 0. Diskene har lavere sekvensiell skrive og lesehastighet enn en enkelt disk. Jeg bruker disken til videoredigering og hadde håpet på god hastighet.

 

Har følgende oppsett:

 

Gigabyte P55-US3L rev 1.0 m i5 750

Systemdisk: Intel X-25 M

Lagringsdisk: Caviar Black 1TB 32MB cache

Raid disker: 2x Caviar Black 750GB 32MB cache

Win 7 x64

 

Diskene er satt opp i Raid på Gigabyte sin onboard raid løsning. Måtte også installere gigabyte raid drivere for å få opp diskene i Windows. Med installasjonen av Raid driverne i Win 7 så kommer det et program som heter "Gigabyte Raid configurator", dette starter en prosess som heter xRaidSetup, men som ellers ikke gjør noen ting. AHCI er satt på i BIOS.

 

Hvilken ytelse burde jeg forvente, og hva kan jeg evt gjøre for å forbedre den?

 

Vedlagt to skjermbilder fra CDM (samme resultat fra AS SSD):

 

RAID 0, 2x Caviar Black 750GB

post-58436-1264462242_thumb.jpg

 

SATA AHCI Caviar Black 1TB

post-58436-1264462317_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det noe rart. (har du forbyttet resultatene?)

 

Gigabyte raid yter ikke like bra som Intels onboard.

De blå SATA kontaktene er Intel onboard og de hvite er noe annet, hold deg til de blå først og fremst.

(du må nok lage raidet på nytt hvis du bytter til Intel onboard, ta backup)

 

Last ned HD Tune og kjør noen tester der, den er bedre egnet til HDD.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Ser ut som om du har byttet om på testene.

Den du sier er for "SATA AHCI Caviar Black 1TB" peker på C:. Og du sier du har en Intel X-25M

SSD som systemdisk (d.v.s. C:). Kan se ut som om du har sjekket mellom det ene harddiskoppsettet (enten RAID-diskene eller 1TB-disken) og SSD-systemdisken.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke byttet om på testene. At det står C: oppe i drop-down menyen skyldes nok bare at jeg har valgt c: etter å ha kjørt testen. C: disken (X25-M SSD) er det ikke noe i veien med, den har ytelse tilsvarende det jeg har sett andre har i SSD-benchmark tråden. F: er raidet og E: er single disken. Jeg har så langt brukt de hvite kontaktene på hovedkortet (Gigabyte sine). Jeg skal komme tilbake med tester med HD Tune så fort jeg har tid.

 

Synes også det er litt dårlig ytelse på 4K QD32 og 4K QD4 på singeldisken ettersom AHCI er på. Burde det ikke være en markert forbedring fra 4K testen også for vanlige harddisker slik jeg ser på SSDen? Singledisken og SSDen sitter på Intel sin onboard (blå) kontakt.

 

En siste ting: Hva f**** tenker gigabyte på hvis de lager dedikert raid oppsett på hovedkortet som virker dårligere enn det som er standard?

Lenke til kommentar

Det er helt normlt at man slenger på en ekstra billig kontroller i tillegg til Intel onboard. Det er bare snakk om å lese bruksanvisningen :grin:

 

En WD Black 1TB leverer ikke i nærheten av 166MB/s ved lesing derfor er det noe muffens med målingene dine eller du har forbyttet noe.

(WD Black "WD1001FALS" leverer rundt 100MB/s + med mindre du har fått en ny utgave som overgår alt annet på markedet)

 

Test med HD Tune og hvis du bruker CDM så øker du testlengden til minimum 500MB. (100MB er for lite)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Jeg har ikke byttet om på testene. At det står C: oppe i drop-down menyen skyldes nok bare at jeg har valgt c: etter å ha kjørt testen. C: disken (X25-M SSD) er det ikke noe i veien med, den har ytelse tilsvarende det jeg har sett andre har i SSD-benchmark tråden. F: er raidet og E: er single disken. Jeg har så langt brukt de hvite kontaktene på hovedkortet (Gigabyte sine). Jeg skal komme tilbake med tester med HD Tune så fort jeg har tid.

Hvorfor viser du hastigheten på C: (SSD) og sier det er 1TB harddisken?

Gi oss tallen for E: (Det har du ikke gjort i henhold til skjermdumpene).

 

Å sammenligne SSD med vanlige harddisker (Raid elelr singel) har intet for seg.

Lenke til kommentar
Hvorfor viser du hastigheten på C: (SSD) og sier det er 1TB harddisken?

Gi oss tallen for E: (Det har du ikke gjort i henhold til skjermdumpene).

Som jeg skrev så er det mulig å bytte disk i drop down menyen (der hvor den viser c:) uten at resultatene forandres. Det jeg har gjort er altså å teste E:, bytte til C: i drop down menyen og ta screen shot. Skjermdupet viser altså resultatene for E: selv om det står C:

 

Jeg er også klar over at det ikke er hensiktsmessig å sammenligne SSD og HDD, men så har også X25-M en mye bedre ytelse enn skjermdumpen for 1TB disken viser. Den ligger på ca 250 MB/S sequential og fra 20 MB/S for 4k til 160MB/S for 4k/qd32.

 

Så fort jeg kommer meg hjem igjen skal jeg poste nye bilder med andre tester som Anvil foreslår. At tallene er rare skyldes antakelig noe muffens med testprogrammet.

 

Takk for all hjelp så langt. Er det noen som har en formening om hvor bra et RAID 0 oppsett med 2 slike disker bør yte under "normale" omstendigheter?

Lenke til kommentar
En WD Black 1TB leverer ikke i nærheten av 166MB/s ved lesing derfor er det noe muffens med målingene dine eller du har forbyttet noe.

(WD Black "WD1001FALS" leverer rundt 100MB/s + med mindre du har fått en ny utgave som overgår alt annet på markedet)

 

Test med HD Tune og hvis du bruker CDM så øker du testlengden til minimum 500MB. (100MB er for lite)

 

Her kommer nye testresultater med CDM og HD Tune

 

RAID 0 oppsettet som jeg synes har dårlig ytelse:

post-58436-1264669247_thumb.jpg

post-58436-1264669262_thumb.jpg

 

Singledisken for sammenligning:

post-58436-1264669167_thumb.jpg

post-58436-1264669185_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Tallene er lave og kurven i HD Tune tyder på at du enten tester med for lav block size eller at du har satt en ugunstig stripe size på arrayet.

Hva har du satt stripe size til på raid-0

 

Du kan gå inn i innstillingene på HD Tune og velge en annen block size å teste med. Velg 128KB eller høyere og kjør testen på nytt.

 

WD Black disken du har fått er raskere enn de opprinnelige som kom ut, det ser ut som du har fått en revidert og bedre utgave.

Lenke til kommentar
Tallene er lave og kurven i HD Tune tyder på at du enten tester med for lav block size eller at du har satt en ugunstig stripe size på arrayet.

Hva har du satt stripe size til på raid-0

 

Du kan gå inn i innstillingene på HD Tune og velge en annen block size å teste med. Velg 128KB eller høyere og kjør testen på nytt.

 

Stripe Size på raidet er største mulige som var 128k.

 

Testene i HD tune ble kjørt med "default instillinger" som var block size på 64k. Hvis jeg øker block size til 128k eller 512k så blir resultatene for RAID diskene litt bedre (øker fra 86.7 MB/s til 117.2 MB/s average i HD Tune). Resultatet for singledisken forandrer seg ikke ved å øke Block size i HD Tune.

 

Jeg vurderer å prøve å sette opp raidet med intel sin raid controller (på blå kontakter) istedenfor med gigabyte sin slik det er nå for å teste om dette gir bedre ytelse. Fungerer det greit å kombinere noen disker i AHCI mode og noen i RAID mode?

Lenke til kommentar

Hvis du tester med lavere Block Size enn Stripe Size får du dårlige resultater.

 

Du må endre til RAID mode i bios for å kunne sette opp raid på Intel onboard.

Det vil som oftest være enklest å installere Windows på nytt, Windows vil ikke starte hvis du bare endrer fra AHCI til RAID mode i bios.

(det blir litt jobb mao)

Du kan fint blande raid og single disker med raid mode i bios.

Man kan sågar sette raid mode og bruke alle diskene som single.

Det har bare med hvilke drivere som installeres å gjøre.

 

Resultater bør være 150-180MB/s (kanskje mer) som maks med 2 x 750GB disker.

 

edit:

Husk at du mister TRIM på Intel SSD'en hvis du bytter til raid mode.

Det er en negativ sak, Intel kommer med TRIM støtte for raid driverene men det er ikke godt å si når. (det kan ta uker eller måneder)

 

edit2:

Du kan manuelt TRIMME SSD'en vha SSD Toolbox en gang i uken, da vil du ha god ytelse selv med raid driverene installert.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

@Anvil: Takk for svar, men vil jeg ikke miste AHCI funksjonaliteten også (som gjør at SSDen spesielt funker en god del bedre) om jeg bytter til RAID i bios?

 

Bare for sikkerhets skyld testet jeg med noen gamle gigabyte drivere og fikk en god del bedre resultater på raidet:

post-58436-1264689905_thumb.jpg

 

Du sier 150-180MB/s som maks og her får jeg 168 som maks, så da kan det vel kalles godkjent. Men hadde forventet større forbedring fra én singledisk.

Lenke til kommentar

Raid mode er like bra som AHCI mode.

 

Du mister TRIM ved å gå over til raid mode og det er som sagt et stort tap i mine øyne men du kan kjøre TRIM selv via SSD Toolbox og da blir det ikke så galt totalt sett.

 

Ytelsen du viser her er helt OK, du kunne fått litt mer via Intels onboard. Jeg hadde kunnet leve med resultatene du har men hvis du skal skvise det siste ut av dem må du over på Intel Onboard.

Om det i praksis vil være merkbart er en annen sak :)

Lenke til kommentar
Raid mode er like bra som AHCI mode.

 

Du mister TRIM ved å gå over til raid mode og det er som sagt et stort tap i mine øyne men du kan kjøre TRIM selv via SSD Toolbox og da blir det ikke så galt totalt sett.

 

Ytelsen du viser her er helt OK, du kunne fått litt mer via Intels onboard. Jeg hadde kunnet leve med resultatene du har men hvis du skal skvise det siste ut av dem må du over på Intel Onboard.

Om det i praksis vil være merkbart er en annen sak :)

Ok, takk. Tror ikke jeg gidder reinstallere all programvare på nytt. Maskinen fungerer utrolig bra slik den er.

 

Når det gjelder å få TRIM til å virke på X25-M G2, må jeg oppgradere firmware eller er dette noe som virker "out of the box?" Hvor stor er sannsynligheten for at jeg mister alle data på disken hvis jeg oppgraderer firmwarepå SSDen?

Lenke til kommentar

Sjekk hvilken firmware du har.

02HA og 02HD er de som gir TRIM.

Last ned AS SSD Benchmark og start det opp, du trenger ikke å kjøre benchmarken men last opp en screenshot så ser vi hva den sier.

 

Sannsynligheten for å miste data er til stede men det har ikke vært rapportert mange tilfeller på dette forumet.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Da har du TRIM og den skal være aktiv basert på at du kjører msahci.

 

Det finnes en nyere firmware (02HD) men du må ikke oppdatere, jeg har gjort det på mine og det anbefales egentlig at det gjøres.

(husk backup hvis du skulle oppdatere, det kan gå galt)

Du finner info om dette i de siste sidene i SSD Tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...