Gå til innhold

Onkyo TX-SR607 + Jamo S606 HCS3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...

I tilfelle noen andre leser tråden (slik jeg gjorde) og vurderer å kjøpe Jamo S606 HCS 3 (5.0-pakke):

 

Jeg fikk dem for 2999,- på Lefdal for et par ukes tid siden. Er veldig fornøyd til den prisen! Angrer ikke et sekund. Har bare koblet opp stereohøytalerne fordi jeg gikk tom for høytalerkabel. :(

 

 

  • Pakkens innehold:
    - 5.0 høytalere
    - Føtter og Spikes til fronthøytalerene
    - Beskyttelse/skjerming foran høytalerelementene
     
    Høytalerkabel må du kjøpe selv (jeg bruker 2 x 1,5 mm-kabel, tror ikke du trenger tykkere enn dette)

 

 

Kvaliteten er solid, utseende er utrolig stilig (etter min mening) og jeg liker at fronthøytalerene er "full range" (diskant, mellomtone og sub), selv om jeg har en detikert subwoofer (da får jeg lavfrekvente toner i Pure Audio når innsignalet er 2.0).

 

Til prisen jeg betalte synes jeg lyden er veldig bra. Bassen er ikke veldig høy, men ganske fyldig og fin. Trenger jeg mer bass har jeg uansett min detikerte subwoofer. Resten av frekvensområdet er jeg godt fornøyd med, spesielt med tanke på de små elementene jeg hadde i de forrige høytalerene.

 

Med tanke på at fronthøytalerene er dyrere enn hele 5.0-pakken sier det litt om prisen.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Jeg skal kjøpe meg Jamo S606 HGB, kanskje HCS3. Litt usikker. Men hvilke forsterkere funker til disse høytalerne? Har fått høre at Onkyo NR609 var et alternativ, eller Yamaha RXV 767. Men finns det noen billigere atlernativ? Funker Sony STR DH520?

 

Evt. om noen kan gi en kjapp innføring i hvordan man leser dette, så kan jeg jo sjekke selv? Antar det har noen med effekt på høytalerne, vs effekt i forsterker, også hvilke ohm dette spilles i? Litt ute på tynn is her, someone please explain.

Lenke til kommentar

Jeg hadde glemt av denne tråden litt, så det er godt du vekket den opp igjen Stian Aarskaug. Jeg kan legge ved min egen erfaring som jeg skrev etter å ha hatt anlegget i noen måneder.

 

Utseendet

Jeg kan begynne med å si at utseendemessig er Jamo-høyttalerne nydelige. Jeg har mine i black-gloss som er sort tre med pianolakk. Disse er vanskelige å få tak i, og forskjellige fra black-ash. Dark-apple er også veldig stilige.

Fronthøyttalerne er også veldig smale for slike høyttalere å være. 8" elementet er plassert på siden, slik at høyttalerne ikke blir så veldig brede. Det følger også med spikes, som er en fin detalj.

 

Musikk

Jeg har hørt disse med mye forskjellig musikk. Alt fra hard rock og metal, til jazz og klassisk musikk. Og de tar alt sammen på strak arm. På "heavy" musikk så gir de nok trøkk, men leverer samtidig en klar lyd, slik at instrumenter og stemmer kommer klart fram. Jazz og klassisk er nydelig å høre på disse høyttalerne. Stemmene er fyldige og klare, diskanten er ikke for skarp og mellomtonene kommer klart fram.

De leverer også godt med volum og trykk dersom det skulle være ønsket. Jeg har enda ikke funnet noe i musikksamlingen min som går for dypt for disse, men dersom en er veldig tilhenger av tekno/trance og liker overdimensjonert bass så er nok en sub å anbefale. Men utenom det er det ikke noe savn til musikk.

 

Film

De gir mye underholdning under film. Senteren er overraskende bra til å være i denne prisklassen. Den gjengir stemmer klart og tydelig, og klarer seg bra både i de øvre og nedre toneleiene. En må nok stille inn litt på forsterkeren slik at ikke fronthøyttalerne dominerer lydbildet for mye, men dette gjøres automatisk av de fleste forsterkere i dag ved hjelp av en medfølgende mikrofon.

Pakken leverer også godt med trykk når det er behov for det. Den klarer å riste godt i både oss og stuen. Men for å få de aller mørkeste tonene, og det ekstra trøkket i brystet under eksplosjoner, så trenger du nok egen sub. Men jeg har så langt klart meg utmerket godt uten, og spesielt i et mindre rom så vil de klare seg bra alene.

 

Konklusjon

Alt i alt så er jeg, som de fleste kanskje har forstått, veldig, veldig fornøyd med denne pakken. Den leverer på alle områder, og overraskende bra i denne prisklassen. Jeg har hørt anlegg som koster 3 ganger så mye, som ikke spiller like bra som denne pakken. Og det er det som er pakkens store styrke; Hvor mye og hvor bra lyd du får for pengene. Absolutt å anbefale!

 

Kan jo til slutt legge til at denne pakken ble testet i bladet hjemmekino, og fikk terningkast 6. De skrev bl.a:

"Jamo spiller både musikk og film så vi knapt er i stand til å tro det i denne prisklassen. Vi lar oss imponere av høyt engasjement og høy underholdningsfaktor. Det finnes heller ikke en eneste komplett pakkeløsning i universet som kan matche dette!" - Hjemmekino 04/2010

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...