Gå til innhold

brygge mjød. noen råd ?


Anbefalte innlegg

hei hallo.

fant ikke noen spesefike regler mot dene typen inlegg så jeg prøver meg her :)

 

jeg har lyst og prøve og brygge noe, og har bestemt meg for og prøve mjød.

har funnet 1 million oppskrifter på nettet men vis noen her har en god og enkel

oppskrift kom gjerne med den :)

 

mange på nettet sier at det er en sterk lukt, hvor sterk er den ? er det slik at vis den står i et romm med vinduet åpent lukter hele nabolaget ? eller begrenser det seg til det rommet ? og hvor lang tid etter brygging varer lukten ? må jeg vaske hele rommet for og få den vekk ? :p

 

burde det stå god ventilert ? og hvor varmt må det være i brygget/rommet ?

 

og alle oppskriftene sier gjær og ikke noe mer spesielt ? hva skal jeg bruke ? rema 1000 tørgjær??? :p

så hvilken gjær type burde jeg bruke og hvor kan jeg kjøpe den ? ( bor i bergen ) er 18+ så vis det er noen aldersgrense er ikke det et problem :)

 

de fleste sier også at jeg skal sile det med 2 dagers mellomrom får og fjerne gjær smaken.

hvilken sil må jeg ha ? hvor fin må den være eller kan jeg bruke et kjøkken håndkle ?

 

jeg har sett en tønne med brygg før og der sto det en spesiel kork på som slapp luft ut, og vis du hold på den i noen minuter ble trykket støre og støre. regner med at det er det de kaller en gjærlås. hvor lenge pågår dette ? hvor lenge må jeg vente før jeg legger det på en flaske ?

 

 

hvor lenge må dette stå ? og hvor mye alcohol er det i det ? og går det ut på dato ? og hvilken flaske er best glass eller plastik ?

 

takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kan brygges fint på brusflasker, men vær forsiktig når du åpner dem. Fersk gjær fra Idun funker helt greit. Lukter bare når du åpner flaska, men forsvinner raskt. Vanlig kjøkkenhåndkle er en grei sil. Uansett hva oppskriften foreslår.....la den stå en uke ekstra. Lykke til!

 

så du legger det rett fra pannen opp i flasker og skrur på korken ?

og hvor varmt har du det ?

 

edit : sprenger ikke flasken tilslutt ?:p vill ikke ha mjød i taket :p

Endret av livingman
Lenke til kommentar

Til slutt vet jeg ikke, jeg har i alle fall ikke opplevd det. Det er vel en fast tid den skal avkjøle seg? husker ikke i farten, men jeg heller den oppi kald i alle fall. Men ja, fra kjelen og rett oppi flaskene. en liten gjærklump på størrelsen med en ert oppi hver 1,5 litersflaske =]

 

btw. La den stå det oppskriften sier i rett temperert rom. Så tar du den en uke ekstra en litt småkjølig plass før du spretter dem.

Endret av Søppelsveitt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...