Gå til innhold

Katt innendørs, ikke-rasekatt?


Anbefalte innlegg

Jeg skal etter hvert kjøpe meg katt(er). Tenkte på rasekatt som jeg kan ha inne. Men jeg innbiller meg at en katt burde ha selskap av en annen katt.

 

Hvor lurt ville det være å gå til anskaffelse av en "vanlig" ikke-rasekatt også, som kan være sammen med rasekatten? Er det slik at disse kattene har større behov for å være utendørs? Noen nevneverdig forskjell på rasekatter og andre katter her?

 

Blir faktisk et kostnads-spørsmål når to rasekatter ville blitt ganske dyrt, jeg skal også spare penger til hund.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha innekatt, burde du ha to stykker. En katt som er inne alene blir fort deprimert, ensom og kan utvikle atferdsproblemer.

 

Man kan heller ikke plutselig stenge inne en katt som er vandt til å være ute, da vil den savne friheten og livet ute. Husk også at katter fort kan komme seg ut igjenom vindu, balkonger osv.

 

Du burde også ha ett klorestativ, helst med flere etasjer som katten kan ligge på. Husk at hvis du skal ha katten inne, må den ha mye kos og lek, ellers vil den kjede seg.

 

Man får kjøpt kattegress i dyrebutikker, det kan være smart å ha fremme hele tiden, siden de holdes inne.

 

Selv om du skal ha katten/kattene inne, må de steriliseres, øremerkes og vaksineres.

 

Men det viktigste er at katten har leker, er aktiv og får mye kos.

 

Om det er rasekatt eller ikke, har ingenting å si.

 

Lykke til!

Endret av Ziuuung
Lenke til kommentar

Takk for svar. Har fått svar fra flere hold, og det er tydeligvis delte meninger om hvorvidt katter har behov for selskap av andre katter.

 

Jeg ville uansett ikke skaffet meg en katt som har vært ute, og så plassert den inne og ikke sluppet den ut. Det er å be om bråk.

 

Katten(e) ville naturligvis blitt vaksinert og fulgt opp medisinsk på alle måter, men katter må ikke nødvendigvis steriliseres. ID-merking regnet jeg med at er en selvfølge.

 

Sørger også for at katten(e) har klatrestativ og andre ting å sysselsette seg med.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nei, det er aldeles ikke sikkert at katter "trenger en annen katt" til selskap!

Mange katter kan hate andre katter og leve best alene. Katter er i større forstand einstøinger.

 

Katten trenger ikke en annen katt så lenge en aktiviserer den og gir den oppmerksomhet.

Og om det er rasekatt eller ikke, spiller ingen rolle.

 

Så lenge katten har bodd inne hele livet sitt, kan den fint bo inne resten av livet sitt også.

(Dog, det beste er å ha den ute, da får den sprunget fra seg og utlevd sine behov)

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det har noe å si hva slags katt det er, så lenge den ikke har vært vandt til å være ute tidligere. Jeg fikk mine to med ca 2 ukers mellomrom. Den ene er en blanding av rasekatter (siameser og perser) mens den andre er en skogs eller huskatt.. De sover sammen hele tiden, leker sammen og virker som de er veldig gode venner:) Begge er innekatter. Tror det hadde blitt veldig kjedelig dersom jeg bare hadde hatt en. (For katten altså)

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke det har noe å si hva slags katt det er, så lenge den ikke har vært vandt til å være ute tidligere. Jeg fikk mine to med ca 2 ukers mellomrom. Den ene er en blanding av rasekatter (siameser og perser) mens den andre er en skogs eller huskatt.. De sover sammen hele tiden, leker sammen og virker som de er veldig gode venner:) Begge er innekatter. Tror det hadde blitt veldig kjedelig dersom jeg bare hadde hatt en. (For katten altså)

Det du burde tenke på er at det kommer helt an på katten.

Noen katter liker ikke andre katter i det hele tatt og trives best alene.

 

Hvis du mener at det hadde blitt kjedelig for katten å være alene, tyder det på at du ikke er villig til å ta vare på dyret dit tpå ordentlig måte dersom det var alene istedet for med en annen katt.

 

Alle innekatter klarer seg fint hvis eieren vet hvordan h*n skal aktivisere katten og tilfredsstille dens behov.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke det har noe å si hva slags katt det er, så lenge den ikke har vært vandt til å være ute tidligere. Jeg fikk mine to med ca 2 ukers mellomrom. Den ene er en blanding av rasekatter (siameser og perser) mens den andre er en skogs eller huskatt.. De sover sammen hele tiden, leker sammen og virker som de er veldig gode venner:) Begge er innekatter. Tror det hadde blitt veldig kjedelig dersom jeg bare hadde hatt en. (For katten altså)

Det du burde tenke på er at det kommer helt an på katten.

Noen katter liker ikke andre katter i det hele tatt og trives best alene.

 

Hvis du mener at det hadde blitt kjedelig for katten å være alene, tyder det på at du ikke er villig til å ta vare på dyret dit tpå ordentlig måte dersom det var alene istedet for med en annen katt.

 

Alle innekatter klarer seg fint hvis eieren vet hvordan h*n skal aktivisere katten og tilfredsstille dens behov.

 

Jeg aktiviserer begge kattene ved å leke med de, pluss at de har et utall leker fra dyrebutikken som de er helt gærne med:). Men det finnes ganger da jeg rett og slett ikke orker å leke med de selv, etter en lang dag. Da er det fint at de har hverandre.

 

Det er det jeg mener med at det er fint å ha to katter istedenfor en. Om man jobber hele dagen kan det hende katten sover, kjeder seg eller torturerer gardinene.. Om man har innekatt synes jeg det er best om man har to. Nettopp fordi de ikke får oppleve all spenningen utenfor.. Da kan de ihvertfall ha det gøy med hverandre!

 

Hva slags katt (katter) har du Carri? Inne-ute, rase-vanlig? Ta gjerne med bilde om du vil:)

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke det har noe å si hva slags katt det er, så lenge den ikke har vært vandt til å være ute tidligere. Jeg fikk mine to med ca 2 ukers mellomrom. Den ene er en blanding av rasekatter (siameser og perser) mens den andre er en skogs eller huskatt.. De sover sammen hele tiden, leker sammen og virker som de er veldig gode venner:) Begge er innekatter. Tror det hadde blitt veldig kjedelig dersom jeg bare hadde hatt en. (For katten altså)

Det du burde tenke på er at det kommer helt an på katten.

Noen katter liker ikke andre katter i det hele tatt og trives best alene.

 

Hvis du mener at det hadde blitt kjedelig for katten å være alene, tyder det på at du ikke er villig til å ta vare på dyret dit tpå ordentlig måte dersom det var alene istedet for med en annen katt.

 

Alle innekatter klarer seg fint hvis eieren vet hvordan h*n skal aktivisere katten og tilfredsstille dens behov.

 

Jeg aktiviserer begge kattene ved å leke med de, pluss at de har et utall leker fra dyrebutikken som de er helt gærne med:). Men det finnes ganger da jeg rett og slett ikke orker å leke med de selv, etter en lang dag. Da er det fint at de har hverandre.

 

Det er det jeg mener med at det er fint å ha to katter istedenfor en. Om man jobber hele dagen kan det hende katten sover, kjeder seg eller torturerer gardinene.. Om man har innekatt synes jeg det er best om man har to. Nettopp fordi de ikke får oppleve all spenningen utenfor.. Da kan de ihvertfall ha det gøy med hverandre!

 

Hva slags katt (katter) har du Carri? Inne-ute, rase-vanlig? Ta gjerne med bilde om du vil:)

 

Noen katter setter nok pris på en kamerat ja, men jeg blir provosert av folk som generaliserer og mener at ALLE innekatter burde være to og to eller flere. Katter er jo i bunn og grunn ikke flokkdyr :)

Hvis du har nok klorestativ, så holder de seg stort sett unna gardinene - uansett! Og da har de noe å finne på og leke med.

Det er ikke synd på innekatter som har vokst opp inne, for de vet ikke hva de går glipp av utendørs.

Men jeg mener nå det aller beste er å la katten gå ute, såfremt en har mulighet til det.

Lenke til kommentar

Jeg har selv en innekatt som jeg har hatt i to år. Den har et utall leker fra dyrebutikken som den leker med i varierende grad, og er ellers veldig kosete og elsker å ligge på fanget ditt når du ser TV. Eller helst oppi boka du leser osv.

 

Så min erfaring er at den klarer seg helt fint uten å måtte ha en lekekamerat, men er viktig at den får litt lek og kos. :) Er nok å kaste en tom dorull ut på gulvet for å få den til å gå amok etter den :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...