Gå til innhold

spørsmål rundt Spesialjeger


bkf_94

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Syntes spesialjeger frister sinnsykt mye men har et par spørsmål.

 

1. Som sagt er spes.jeger fristende og lurer på om det er mulighet til å fortsette som spesialjeger etter KS.

 

2. På lønn som spesialjeger så står det 500 000 til 700 000, dette er avhengig av hvilken avdeling og hvor lenge du har vært der. Men eg har lyst til å ta krigsskolen og bli offiser. Men lønn som løytnant er visst på 263 272 kr.. er dette i tillegg til f.eks spes.jeger lønn? eller er det hele lønnen?

 

3. En spesialjeger er jo ikke konstant ute på oppdrag kan eg tenke meg. Noen som vet hva en spes.jeger gjør på en vanlig arbeidsdag (hvis vi tar vekk operasjoenr og store feltøvelser)

 

Eg er ikke sikker men eg tipper den siste er vell litt sånn hemmelig så bare ikek svar hvis det er det:P

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann

 

Syntes spesialjeger frister sinnsykt mye men har et par spørsmål.

 

1. Som sagt er spes.jeger fristende og lurer på om det er mulighet til å fortsette som spesialjeger etter KS.

 

2. På lønn som spesialjeger så står det 500 000 til 700 000, dette er avhengig av hvilken avdeling og hvor lenge du har vært der. Men eg har lyst til å ta krigsskolen og bli offiser. Men lønn som løytnant er visst på 263 272 kr.. er dette i tillegg til f.eks spes.jeger lønn? eller er det hele lønnen?

 

3. En spesialjeger er jo ikke konstant ute på oppdrag kan eg tenke meg. Noen som vet hva en spes.jeger gjør på en vanlig arbeidsdag (hvis vi tar vekk operasjoenr og store feltøvelser)

 

Eg er ikke sikker men eg tipper den siste er vell litt sånn hemmelig så bare ikek svar hvis det er det:P

 

1. Noe spesielt formulert spørsmål, men ja, en kan søke FSK etter KS, og en kan sikkert jobbe i FSK, ta KS, og så komme tilbake igjen.

 

2. I Forsvaret har ofte grunnlønnen lite å si, det er penger en får i felttillegg som ofte avgjør om man tjener mye. FSK har mye felt, ergo mye lønn, og forskjellen vil nok ikke være så stor om en er Sersjant eller Løytnant. Lønnen til en Lt. er forresten mer enn 263 000, som fenrik uten tillegg tjener en 300 000.

 

3. De trener på alt av ferdigheter som de kan komme til å bruke på oppdrag. Skyting, stridsteknikk, fysisk, og sikkert mye mye mer. Det siste er ikke noe jeg kan si jeg vet, men det virker jo ganske logisk da... train as you fight og det der...

Lenke til kommentar

1

det eneste formelle kravet for a søke fsk er at du er ferdig med førstegangstenesten,

om du vil gå 3-4 år ks og så søke fsk eller om du søker fsk, kommer inn, og så tar en befalsutdanning på noen uker og så offisersutdanning på noen måneder er vel opp til deg. men ville nok foretrukket siste, kan selvfølgelig søke ks etter at du eventuelt ikke kom igjennom nåløyet til fsk.

 

3

trener, øver og trener

reiser på jungeltrening, reiser til veldig mange forsjellige land og trener alt mulig.

 

lykke til

Lenke til kommentar
Heisann

 

Syntes spesialjeger frister sinnsykt mye men har et par spørsmål.

 

1. Som sagt er spes.jeger fristende og lurer på om det er mulighet til å fortsette som spesialjeger etter KS.

 

2. På lønn som spesialjeger så står det 500 000 til 700 000, dette er avhengig av hvilken avdeling og hvor lenge du har vært der. Men eg har lyst til å ta krigsskolen og bli offiser. Men lønn som løytnant er visst på 263 272 kr.. er dette i tillegg til f.eks spes.jeger lønn? eller er det hele lønnen?

 

3. En spesialjeger er jo ikke konstant ute på oppdrag kan eg tenke meg. Noen som vet hva en spes.jeger gjør på en vanlig arbeidsdag (hvis vi tar vekk operasjoenr og store feltøvelser)

 

Eg er ikke sikker men eg tipper den siste er vell litt sånn hemmelig så bare ikek svar hvis det er det:P

 

1. Noe spesielt formulert spørsmål, men ja, en kan søke FSK etter KS, og en kan sikkert jobbe i FSK, ta KS, og så komme tilbake igjen.

 

2. I Forsvaret har ofte grunnlønnen lite å si, det er penger en får i felttillegg som ofte avgjør om man tjener mye. FSK har mye felt, ergo mye lønn, og forskjellen vil nok ikke være så stor om en er Sersjant eller Løytnant. Lønnen til en Lt. er forresten mer enn 263 000, som fenrik uten tillegg tjener en 300 000.

 

3. De trener på alt av ferdigheter som de kan komme til å bruke på oppdrag. Skyting, stridsteknikk, fysisk, og sikkert mye mye mer. Det siste er ikke noe jeg kan si jeg vet, men det virker jo ganske logisk da... train as you fight og det der...

 

så en spesialjeger går fra 500 000 kr til 300 000 kr etter KS? eller er det da spes jegeren kommer opp i 700 000? :)

Lenke til kommentar
Heisann

 

Syntes spesialjeger frister sinnsykt mye men har et par spørsmål.

 

1. Som sagt er spes.jeger fristende og lurer på om det er mulighet til å fortsette som spesialjeger etter KS.

 

2. På lønn som spesialjeger så står det 500 000 til 700 000, dette er avhengig av hvilken avdeling og hvor lenge du har vært der. Men eg har lyst til å ta krigsskolen og bli offiser. Men lønn som løytnant er visst på 263 272 kr.. er dette i tillegg til f.eks spes.jeger lønn? eller er det hele lønnen?

 

3. En spesialjeger er jo ikke konstant ute på oppdrag kan eg tenke meg. Noen som vet hva en spes.jeger gjør på en vanlig arbeidsdag (hvis vi tar vekk operasjoenr og store feltøvelser)

 

Eg er ikke sikker men eg tipper den siste er vell litt sånn hemmelig så bare ikek svar hvis det er det:P

 

1) Ja. Dersom du er yrkesoffiser og består spesialjegeropptaket, vil du motta en midlertidig beordring til FSK/HJK og må deretter søke en stilling på neste ordinære søknadsrunde.

2) Grunnlønn som løytnant rett fra KS vil normalt være i spennet mellom lønnstrinn 40 til 44, litt avhengig av tjenestestilling og ansiennitet. Dette utgjør vel ca 330-340 000 i grunnlønn (sånn cirka, har ikke sjekka lønnstabellen, tar det fritt fra hukommelsen). FSK/HJK oppgir at man vil tjene ca 500 til 700 000 i året som spesialjeger. Dette er da hele lønna, inkludert tillegg. Hva man ender opp med avhenger av (grad + tjenestestilling =) lønnstrinn.

3) Trening.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Heisann

 

Syntes spesialjeger frister sinnsykt mye men har et par spørsmål.

 

1. Som sagt er spes.jeger fristende og lurer på om det er mulighet til å fortsette som spesialjeger etter KS.

 

2. På lønn som spesialjeger så står det 500 000 til 700 000, dette er avhengig av hvilken avdeling og hvor lenge du har vært der. Men eg har lyst til å ta krigsskolen og bli offiser. Men lønn som løytnant er visst på 263 272 kr.. er dette i tillegg til f.eks spes.jeger lønn? eller er det hele lønnen?

 

3. En spesialjeger er jo ikke konstant ute på oppdrag kan eg tenke meg. Noen som vet hva en spes.jeger gjør på en vanlig arbeidsdag (hvis vi tar vekk operasjoenr og store feltøvelser)

 

Eg er ikke sikker men eg tipper den siste er vell litt sånn hemmelig så bare ikek svar hvis det er det:P

 

1. Du kan søke spesialjeger hvis du har fullført førstegangstjenesten. En oberst kan godt søke så lenge han/hun ikke er for gammel.

 

2. Lønnen til en spesialjeger varierer ja, men du kan regne med 500-700.000 de første åra. I tillegg til dette så spares det en bonus på 3,5 månedslønn hvert år du tjenestegjør, dette får du utbetalt når du avslutter kontrakten (du skriver en 7-årig kontrakt, men mange velger å skrive en ny når den første går ut).

 

3. Trening og spesialisering.

Endret av villvin
Lenke til kommentar

Anbefaler å ikke si for bastant nå at du vil søke spesjeger, ta det heller når du er litt uti førstegangstjenesten etter du har fått smaken på det militære liv. Er garantert annerledes enn du tenker deg (på godt og vondt).

 

På en brief vi hadde med FSK, sa de at en spesjeger ofte ligger på rundt 1 mill i året. Da sier det seg selv at det er mye overtid og øvelser/oppdrag, men de har samtidig gunstige ferieordninger.

 

Trenger neppe si at det er en hard og krevende utdannelse, når spesjegerne har vinterkurs på 5 uker i utdannelsesåret, bor de ute i 5 uker mens de kurses. Det i seg selv gir en bitte liten pekepinn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med sierra. Du bør se om det militære liv er noe for deg før du vurderer å søke spesialjeger. Et liv som spesjeger kan være tøft, med tanke på familie og venner. Det krever mye hemmelighold (ikke like mye nå som i starten), mye tid og ikke minst mye ressurser fra deg selv.

 

Jeg vet at FSK/HJK sine rekrutteringsvideoer og andre medier viser mye action, noe som tiltrekker seg søkere som kun går etter spenning. De fleste får da sjokk når de møter på opptak og ser hvor hardt det er. Det er ikke bare gull og grønne skoger.

 

Men uansett så sier jeg ikke at du skal la være å søke, men finn ut litt mer om det før du bestemmer deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...