Gå til innhold

Inkassovarsel og betaling..


phpnuke

Anbefalte innlegg

Heei!

 

Jeg lurer igrunn bare på om hvis jeg feks har fått inkassovarsel på noe jeg glemt å betale, og det er ca 1 uke siden jeg fikk inkassovarslet, er det mulig at jeg kan betale den ordinære summen på første faktura, eller MÅ jeg betale inkassovarslet for at det skal være ok?

 

Vil jeg igjen få inkassovarsel på nytt hvis jeg betaler den ordinære fakturaen? Trenger svar fort. Takk :)

 

 

For å si det på en annen måte, er det noen regler på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du MÅ betale summen på inkassovarselet ja, men mange vil ikke gidde å sende ut ny purring på summen (i ditt tilfelle betalingsoppfordring). Dersom du ikke betaler hele beløpet på inkassovarselet kan det resterende beløpet sendes til inkasso uten nytt inkassovarsel. Første punkt i en inkassosak er betalingsoppfordring, og gebyret vil være på ca. 250kr om jeg ikke husker feil på første (+ renter).

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Vanligvis vil man slette den resterende summen dersom forrige purring eller fakturaen i seg selv ved første purring blir betalt ca. samtidig med neste purring blir sendt ut. Dette er ikke noe krav, og det burde ikke være det ettersom det må gå minst 14 dager over fristen til man kan sende ut ny purring/inkassovarsel.

 

Det finnes et par løsninger som endel bruker på denne problematikken, og det er å legge purregebyr og renter på neste faktura, slik at alle purringer har samme sum som fakturaen. Dette kan nok også gjøres om fakturaen blir delbetalt hvor purregebyr mangler på betaling.

 

Men, jeg sier det igjen, ved delinnbetaling (som da inkluderer manglende purregebyr), så har man lov til å gå videre i prosessen med det beløpet som gjenstår direkte med nytt gebyr og nye renter (blir ikke renter på innbetalt beløp selvsagt, fra den datoen det er innbetalt).

Lenke til kommentar

Du må betale inkassovarsel med de gebyrer ol som har påløpt. Sannsynligheten er stor for at du får nye gebyrer og renter dersom du ikke betaler alt. Er det feks. telefonregningen du ikke har betalt risikrere du stenging hvis du ignorerer inkassoselskapet. Man kan også få betalingsanmerkninger noe som er uheldig hvis man senere skal ha lån, kredittkort, ol.

Lenke til kommentar

Nei, det blir ikke anmerkninger av inkassovarsel på tvers av selskaper, men det ligger selfølgelig i arkivene til de selskapene som sender dem ut. I stor grad gir det ikke problemer. Det eneste jeg kan tenke meg til er at en bank som sitter med en rekke inkassovarsler i sine arkiver vil i en manuell kredittvurdering muligens ikke gi lån dersom det er tvil, men da skal de altså være sendt ut av samme selskap.

 

Anmerkninger som et kredittvurderingsselskap får opp kommer bare dersom du ikke betaler en betalingsoppfordring (neste steg etter inkassovarsel), og de blir slettet med en gang du betaler kravet.

Lenke til kommentar

Hvis du sliter med å betaler regninger i tide, anbefaler jeg deg og legge dem inn med en gang du får de med forfall. Det gjør jeg, dette gjør at jeg slipper og tenke på regningene.

 

Veldig smart og ha en egen utgifts konto, dette er for at du skal unngå og bruke pengene som egentlig skal gå til regninger..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...