Gå til innhold

Nytt styrkeprogram og kosthold


vonkane

Anbefalte innlegg

Hei igjen

 

For å ta det fra starten:

 

Jeg er en 23 år gammel mann på 84kg og 190cm. Har en hengende fasong på min ølmage som jeg aller helst vil bli kvitt. Er ikke feit, men har et litt for tykt lag med fett. Jeg har et seriøst problem med min utholdenhet og min styrke er lav. Jeg blir faktisk svett og annpusten av å gå ei 30-stegs trapp!

 

Mitt føste ønske, siden jeg skal bruke 98% av motet mitt, er å få definert overkropp. Dette er første prioritet. Etter å ha lagt inn et innlegg tidligere, lærte jeg mye om mitt treningsopplegg, men jeg hadde fortsatt noen spørsmål hengende i luften. Jeg føler jeg er kommet inn i en rutine nå for mitt styrkeprogram, svømming og kosthold og mener det da er på tide å finjustere det i samråd med folk som vet hva de snakker om.

 

Mitt andre ønske, som jeg ikke kommer inn på nå, er ben, rumpe og utholdenhet. Det kan hende jeg kommer til å intensivere treningen ut mot våren, men først må kroppen venne seg til all belastningen.

 

Historisk sett har jeg ikke trent noe særlig. Har gått på kickboxing i et år, men måtte gi meg pga scoliose. Etter det har ryggen vært helt ødelagt. Dette må jeg tenke på når jeg skal trene og videreutvikle mitt oppsett.

 

 

Slik trener jeg:

 

Mandag, onsdag og fredag (utføres 1925-2010):

Styrketrening med 6kgs manual. Følgende øvelser utføres:

10x3, biceps

5x3, strekk triceps

10x3, pullover med håndvekter på strak arm

10x3, dumbbell rows

10x3, sidebøyninger

2 sett bro, 20-40 sek

Et sett sidebro, hver side, 20 sek

 

Tirsdag og torsdag (utføres 0630 til 0720):

Brystsvømming, 1km hver gang.

 

En gang i uken går jeg tur med barnevogn. 3-6km i ulent terreng.

 

 

Mitt kosthold:

0700: To knekkebrød (wasa havre) med soft flora og brunost, et glass skummet melk

1000: To knekkebrød, et med brelett oliven og vanlig skinke, et med leverpostei, et glass skummet melk

1300: samme som 1000

1600: Middag, ulike sorter. Kylling, fisk, svin, rødt kjøtt (hver 7. dag), pasta, ris og potet. Alltid grønnsaker med. Holder meg til en knyttneve av hver ting. Drikker alltid vann til

1845: To knekkebrød med soft flora og brunost, et glass skummet melk

2000 (under styrketrening): En havre-bar. Kjøpte meg noen pakker tur-havre-ting som var halv pris på :p

2015 (rett etter trening): En banan

2200 (hvis jeg ikke sover): To knekkebrød med soft flora og brunost, et glass skummet melk.

 

Prøver å spise noe frukt som mellommåltid, men er ofte jeg glemmer det. Prøver å drikke appelsinjucie et par ganger om dagen. Er ikke 100% soldat på dette opplegget, noen ganger spiser jeg gjerne egg, syltetøy eller lignende, bare fordi jeg trenger variasjon.

 

Lørdag er min spisedag, da går jeg utenom rutinene og påleggene, men holder meg til knekkebrød. Spiser gjerne hjemmelaget pizza eller taco til middag da. Spiser alltid grøt på lørdag.

 

Dette opplegget mener jeg er ganske bra for en som elsker god mat. Tror jeg ikke klarer å forandre det noe mer :)

 

MEN, jeg har nå fått oppgradert mitt svømmeabonnement til å inkludere Nautilus. Skal neste uke begynne på baseøvelser. Jeg lurer på om det er en ide å kjøre disse øvelsene rett etter jeg har svømt, eller skal jeg dra på treningssenteret de dagene jeg egentlig trener styrke? Og skal jeg bare glemme helt mitt styrkeprogram til fordel for baseøvelser? Jeg skal ha definert overkropp, dette er mitt hovedmål.

 

Mitt opplegg er arbeidet rundt noen betingelser. Har en datter, så jeg nekter å trene mellom 1600 og 1900. Eneste tiden jeg har med hun på hverdagene. Prøver også å unngå trening i helgen, men må man, så må man :)

 

 

Håper noen kan hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her ble det mange knekkebrød..

 

Jeg har forsåvidt byttet ut alle brødskivene mine med kylling og egg, gjør det samme du :) Går nå på rundt 90g karbo om dagen og føler meg helt for jævlig super form! Har slått alle rekordere i alle øvelser etter jeg begynte.

 

Har ikke råd til å bare spise kylling. Går jo lett over 100kr om dagen i kylling da

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...