Gå til innhold

Ultimate gaming skjerm- finnes den?


euph

Anbefalte innlegg

Hepp!

 

Det snakkes mye om pc'er til forskjellige behov, men finner igrunn lite om skjermer.

 

Skjermer er kanskje det området jeg er på tynnest is.. ratio, MS, , innsynsvinkler, div paneler, og andre faktorer gjør meg til tidenes "naab" når det kommer til disse..

 

De artikler jeg finner fokuserer på variert bruk, eller foto eller film-titting.. men ingen på gaming?

 

Hva bør man tenke på når man skal ha en ny skjerm utelukkende til gaming? Finnes den "ultimate gaming skjermen" - ?

 

Mvh

Daniel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis en fiende dukker opp på skjermen din må du vente på at skjermen viser neste bilde før du vil kunne se fienden og reagere. Tallene som er uthevet nedenfor viser hvor mange millisekunder du i verste fall må vente med gitte oppdateringsfrekvenser (60/100/120/160).

 

1000/60=16,67

 

1000/100=10

 

1000/120=8,3

 

1000/160=6,25

 

Nå som jeg regner på det forstår jeg at jeg hadde en fordel når jeg spilte CS med 160 fps og 160hz skjerm. Opptil 10ms fordel er mye når du sitter med 15-40ms i ping fra før av (de 10ms i forsinket reaksjonstid kan legges til ping hos motstanderene).

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Den ultimate skjermen er nok vanskelig og få. Idag brukes jo flere typer av skjermer, TN, S-IPS osv. Men disse to er de mest brukte.

 

TN paneler bruker og ha bedre ms på teknisk info men etter hva jeg vet så er de kjappere på hvit/svart en S-IPS men langsommere på farger en S-IPS.

 

En annen ting som ikke står noe sted er outputlag, hvorlang tid det tar fra signalet kommer inn i skjermen til forandringen skjer på skjermen.

 

bilde messig så synes jeg S-IPS er utrolig mye bedre en hva et TN panel er.

 

Har selv idag 3 skjermer. Dell 2005FWP(20"), Samsung (22")..., Viewsonic 2650WB (26"). Den med klart best bilde er den eldste Dell med S-IPS panel. Bedre farger og bedre innsynsvinkel.

Lenke til kommentar

Hvis du bare skal ha en rask skjerm, med minimal input lag og rask pixel respons, så duger veldig mange av de billigste skjermene med TN-panel.

 

Hvis du derimot har krav om god bildekvalitet i tillegg, f.eks innsynsvinkel, sortnivå, fargekorrekthet, lite 'backlight bleed', osv, så er det straks mye vanskeligere.

 

Dell har lansert en skjerm som snart kommer på det norske markedet, som virker svært lovende:

 

Dell Ultrasharp U2711

 

Denne bruker samme panel som skjermene på Apples 27" iMac, som har fått mye skryt. Ulempen er at den blir dyr. Regn med en pris mellom 6.000-8.000 i Norge.

Lenke til kommentar

Nec 24 wmgx3. En fortræffelig skjerm.

Den har A-MVA-panel, som ofte omtales å inneha de beste kvalitetene fra S-IPS og TN-panelene.

Et minus da ; kun 60Hz vertikal oppdatering. (Er egentlig ikke 100% klar over hva vertikal oppdaterings-frekvens har å si for tft-skjermer : |

Den fikk ++ (max) i 10 av 14 kategorier hos prad.de og + i de resterende.

http://www.prad.de/en/monitore/review/2009...ec-24wmgx3.html

Etter det jeg forstår har den ikke vært mulig å oppdrive på ei stund.

 

En annen ting som ikke står noe sted er outputlag, hvorlang tid det tar fra signalet kommer inn i skjermen til forandringen skjer på skjermen.

Ikke mange som er klar over dette. Noen forveksler også dette med ghosting. (Pixel-respons.)Skrekkeksemplene er vel flere titalls ms : | .

Etter min mening, og jeg er KRESEN når det kommer til fps, ms, hz osv. Jeg klarer rett og slett ikke spille cs f.eks med mindre jeg har en skjerm som støtter 100hz+ osv.

 

Så jeg vil anbefale denne; https://prisguiden.no/produkt/110253

Har prøvd å lese rund omkring om 60Hz vs 120Hz men har aldri funnet noe bra info om det.

Endret av Arex_x
Lenke til kommentar

Takk for alle svar! -og til khaffner for at tråden ble flyttet!(sorry for feilpost!)

 

Etter litt lesning kan det tyde mot at Samsung 2233rz faktisk sitter på toppen når det kommer til gaming. Den høster mye skryt og noen reviewere går så langt som å "omsider" erstatte sine CRT skjermer mot denne.

 

Litt om denne kan bl.a. leses på;

 

http://www.flatpanelshd.com/review.php?sub...p;id=1258548173

 

http://www.clutchkills.com/videos/samsung-2233rz-review/

 

Og 120hz oppnås visst ved å bruke 2x60hz signaler fra to DVI porter etter hva jeg har skjønt.

 

Av de øvrige 120hz (3D) skjermene jeg har sett, er det alltid Samsungen som havner som referanse-skjerm.

 

Er dog veldig nysgjerrig på hvordan LED LCD vil klare seg, som f.eks Samsung Syncmaster XL2370. De oppgis å ha gode MS tider og være "egnet" til gaming, og bildekvaliteten på LCD -> LED LCD er jo relativt revolusjonerende, hvertfall på TV fronten!

 

Kanskje jeg burde avvente til LED 120hz 3D-skjermer kommer for fullt?

 

P.S.

NEC wmgx3 så spennende ut, men ser ikke ut til å kunne avtrone 2233RZ.. ikke for å nevne at en støyende skjerm neppe får gjennomslag hos min bedre halvdel!

 

 

Mvh

Daniel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...