Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst]Øking av leie


Dunno1987

Anbefalte innlegg

Hei

 

Eier av leiligheten vi leier spurte meg om jeg visste noe om regler rundt øking av leie (han snakker kun engelsk, veldig hyggelig fyr, hjelper han gjerne). Fortalte at han kan øke den en gang i året, og tilsvarende konsumindeksen. Stemmer dette?

 

Så spurte han meg om jeg kunne finne ut hva den var, da dette var lettere for meg pga språk. Har prøvd å google, men finner bare masse vissvass om konsumindeksen i USA, noe jeg gir blanke i. Så hvor finner man konsumindeksen? Eventuelt hvor mye kan han øke leien med? Vi betaler 10.000 kr i måneden nå, kontrakten ble skrevet i mai 2009 og gjeldende fra 1 juni 2009.

 

Ønsker ingen svar av typen "La han finne det ut selv", er helt greit for meg å hjelpe han. Spesielt med tanke på at han betalte garasjeåpner for oss uten noen problemer.

 

Tusen takk på forhånd for all hjelp!

Mvh

Lars

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wow, raskt svar!

 

Ok, da har jeg skumma kjapt gjennom... Men ble litt usikker på hvor mye kpi'en har gått opp. Er jo tre tall som jeg tror kan være riktig, men hvilken er det?

 

KPI steg med 0,2 prosent fra november til desember 2009. Det var prisoppganger på elektrisitet og flyreiser som bidro mest. Fra desember 2008 til desember 2009 steg KPI med 2,0 prosent, mens KPI-JAE steg med 2,4 prosent i samme periode.

 

eller

 

Årsveksten i KPI var 2,1 prosent i 2009

 

 

 

Og tusen takk for lovene, tenkte ikke på å sjekke lovdata :blush:

Lenke til kommentar
Wow, raskt svar!

 

Ok, da har jeg skumma kjapt gjennom... Men ble litt usikker på hvor mye kpi'en har gått opp. Er jo tre tall som jeg tror kan være riktig, men hvilken er det?

 

KPI steg med 0,2 prosent fra november til desember 2009. Det var prisoppganger på elektrisitet og flyreiser som bidro mest. Fra desember 2008 til desember 2009 steg KPI med 2,0 prosent, mens KPI-JAE steg med 2,4 prosent i samme periode.

 

eller

 

Årsveksten i KPI var 2,1 prosent i 2009

 

 

 

Og tusen takk for lovene, tenkte ikke på å sjekke lovdata :blush:

 

Du må se på årlig vekst i konsumprisindeksen, altså 2,1 %.

Lenke til kommentar

Du bruker ikke årlig vekst, du bruker veksten i den relevante perioden.

 

SSB har en egen kalkulator du kan bruke: http://www.ssb.no/kpi/kpiregn.html

 

I ditt tilfelle kan leien endres fra 1. juni 2010. Varsel må formelt gis senest 1. mai 2010.

 

Jeg vil tro du (eller utleier) i slutten av april 2010 trykker inn juni 2009 og mars 2010 i kalkulatoren.

 

Eksempel fra tidligere år (siden det selvsagt ikke finnes tall for 2010 ennå): Husleien er 10000, gjeldene fra 1. juni 2008. I slutten av april 2009 sjekker utleier KPI i kalkulatoren over, som forteller at "10000 kr. i juni 2008 tilsvarte 10237.32 kr. i mars 2009". Leia blir da 10237 kr. fra 1. juni. (Året etter kan man bruke mars 2009 til mars 2010.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...