Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

PS3 + UIO studentbolig internett = ?


Anbefalte innlegg

Jeg har gått til anskaffelse av Ps3 (slim 250 gb) og forsøker iherdig å koble maskinen opp mot nettet. Online-spilling er et pluss, men jeg sier meg fornøyd med å kunne bruke playstation-store til nedlastning av spill og slikt (dette er et must). Jeg har altså også en PC (med to ethernet-innganger, slik at jeg ihvertfall tidligere har kunnet dele internett-tilkobling) koblet til UIO-nettet.

 

Mitt spørsmål: kunne noen gi meg en forklaring på hvordan jeg kobler maskinen til internet? Jeg er ingen kløpper datamaskin-wise, så grundige forklaringer mottas med et stort takk!

 

(Tidligere har jeg forsøkt å gjennomføre dette ved å 1. koble pc til nett. 2. koble pc til ps3. 3. kjøre bro mellom tilkoblingene. Dette funket ikke, "noob" som jeg er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Argh... da mistet jeg to sider med nyttig info. Pga litt plunder.

Kort oppsummert hva jeg tenkte.

 

Er sikkert begrensning på antall IP addresser som deles ut. Derfor virker ikke bro mellom koblingene. Prøv internet connection sharing (ICS). Pass på at du stiller delingen inn riktig (om du deler internett med andre maskiner på samme nett som internettilkoblingen din kan det oppstå driftsforstyrrelser på andre hybler). Del internett kun med maskiner koblet til den andre adapteren.

 

For økt sikkerhet og mulighet for flere maskiner kan du kjøpe en ruter med NAT. Du vil ha kunne dele ut tilnærmet ubegrenset med interne IP addresser.

Lenke til kommentar
Argh... da mistet jeg to sider med nyttig info. Pga litt plunder.

Kort oppsummert hva jeg tenkte.

 

Er sikkert begrensning på antall IP addresser som deles ut. Derfor virker ikke bro mellom koblingene. Prøv internet connection sharing (ICS). Pass på at du stiller delingen inn riktig (om du deler internett med andre maskiner på samme nett som internettilkoblingen din kan det oppstå driftsforstyrrelser på andre hybler). Del internett kun med maskiner koblet til den andre adapteren.

 

For økt sikkerhet og mulighet for flere maskiner kan du kjøpe en ruter med NAT. Du vil ha kunne dele ut tilnærmet ubegrenset med interne IP addresser.

 

på Uio sitt nett funker ikke ICS og heller ikke routere, det er ingen routere som støtter login systemet.

Det er veldig mye som ikke funker på nettet til uio for eksempel så funker ikke proxyer det er fordi uio nettet kjører en transparant proxy.

Dette kan gjøre at ps3 ikke funker

Lenke til kommentar

Nettopp. Jeg prøvde nemlig ICS og ble kastet ut av nettet iløpet av noen timer!

 

Men slik jeg har lest skal det være mulig å anvende en switch - men hvordan funker dette og videre: funker dette?

 

(Det skal altså fungere med nett - og på nettsidene skriver de at de HAR åpnet for ps3, men at det er enkelte spill som kanskje ikke funker av den grunnen at de anvender mange forskjellige porter som ikke alle er åpnet. Men slik jeg forstår skal man f.eks kunne bruke ps store og spille en del spill på nett.)

Lenke til kommentar

Litt kronglete å finne fram til, men det ligger en guide her: http://www2.usit.uio.no/it/studentbynett/maskiner.html

 

Jeg deler internett mellom to pc'er uten problem. En maskin må logges på, den neste får da nett automatisk. Så når du er på nett med pc'en, burde ps3'en få nett automatisk.

 

Er det login via HTTP/webgrensesnitt? Har du prøvd å gå inn på nettleseren til PS3 og logge inn?

 

Login via 802.1X (samme system som for trådløst, omtrent).

Endret av Ole-P
Lenke til kommentar

Nå har jeg kjøpt en Gigabit Ethernet Switch (til 500 spenn) og skal begynne å koble meg til. Men jeg har et par spørsmål:

 

1. Trenger jeg en kabel fra pc til støpselet i veggen. En kabel fra pc til switch. Og en kabel fra switch til ps3?

 

(Jeg tenker at den må innom pcen dersom jeg skal kunne kjøre inn passordet)

 

2. I instruksene står som følger: dersom du skal dele internettkobling kan du ikke bruke en switch, da må du bruke en ruter(?!). Er dette sant? I så fall må jeg forsøke å bytte denne greia så raskt som mulig - og jeg har åpnet emballasjen.

Lenke til kommentar

Utifra beskrivelsen det er lenket til lenger opp her skal du koble kabel fra veggen til svitsjen, og fra svitsjen til pc og ps3. Du trenger altså ikke å gå via pc'en før du kommer til svitsjen.

 

Så skal du logge inn på nettet på pc'en, før nettet fungerer på sin ps3.

Lenke til kommentar
(Men til de som evnt. driver med noe liknende: jeg måtte altså koble fra vegg til pc, pc til switch og fra switch til ps3. Det funket gull.)

 

Hei jeg har det samme problemet som du hadde, du ville hjulpet meg mye hvis du hadde fortalt meg hvilken switch du kjøpte og hvor?

 

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Nå har jeg ikke sett innlegget ditt før nå, LFCadrian. Men jeg kjøpte den dyreste switchen på Clas-Olson Mici-teg 1005. Problemet er at nå funker ikke den løsningen min lengre - av en eller annen grunn.

 

Med andre ord, noen som kan hjelpe meg?

 

Tidligere koblet jeg fra vegg\nett til pc, fra pc til switch og fra switch til ps3 + evnt andre datamaskiner. Så opprettet jeg en nettverksbro på pc'en mellom begge tilkoblingene. Det har funket flott til nå, men et par dager siden koblet hele internetten ut (jeg får beskjed: ingen nettverkskabel tilkoblet) hver gang jeg forsøker å opprette en nettverksbro. Hva kan dette komme av? Helt til nylig har det funket fint. Kan UiO ha endret på ettellerannet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...