Gå til innhold

Delefilter?


Anbefalte innlegg

Hallo igjen.

 

har tenkt å bygge meg noen små bakhøyttalere nå til sommern.

tenkte på disse elemtentene:

 

http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/af0...573%20&cart_id=

 

og bygge noen kasser å slikt. men problemet mitt er delefiltrene. har null peiling på hvordan jeg finner ut hvilke filter som passer til hvilke element og slikt. skal ha den mid/bassen fra Zachry sammen med denne diskanten tenkte jeg:

 

 

http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/af0...571%20&cart_id=

 

så jeg lurer på hvilke delefiltre jeg kan bruke til disse høyttalerne, eller hvordan jeg kan "regne" ut dette..

 

takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjør deg selv en tjeneste, ikke kjøp disse elementene. Skal du bygge for å lære eller bygge for å få et godt resultat?

 

Skal du bygge for å få et godt resultat, bør du gå for et byggesett fra feks eltek. I den billigste prisklassen vil jeg egentlig påstå at du får mest for penga ved å kjøpe ferdigbygde. Selvbyggere kan ikke konkurere med disse. Men er du villig til å legge i 1500-2000 kr kan du få mye for penga hvis du bygger selv.

 

Skal du bare bygge for å lære å bygge høyttalere må du skaffe deg noen elementer med ordentlig kvalitet. Man kunne bygd med de elementene du har valgt, men du lærer ikke noe når du får et dårlig resultat uansett hva du gjør.

 

Jeg kan fikse et filter til deg hvis du absolutt vil, men jeg tviler på at du blir noe særlig fornøyd med resultatet uansett. Og for å kunne lage et filter trenger jeg å vite hvordan kassene skal være.

Lenke til kommentar

Som det er påpekt tidligere er det kleine greier dette her. Det funker - ja - men det blir neppe veldig bra. Det er 4dB i forskjell i følsomheten, dvs at du vil få en dominerende diskant, uansett tror jeg ikke at bassene er noe særlig tess, så lydbildet vil bli helt ræva. Forsåvidt trenger du ikke å dele bassen oppover, men du kan godt dele ved feks 5kHz med et 6dB/o filter - en spole i serie med bassen og en kondensator i serie med diskanten. Evt kan du la vær å dele bassen oppover og heller dele med 12dB/o nedover, en kondensator i serie og en spole over diskanten. Veridier for komponentene kan du finne i en tabell et eller anna sted. Mener å huska at ljudia har en.

 

Men det blir neppe bra uansett med de elementene der, selv om det vil funke.

Lenke til kommentar

Du har jo feks to byggesett på eltek til 1098 kr som kan brukes som bakhøyttalere. Den ene heter faktisk SB11 bakhøyttaler, den andre Vifa 802. Her får du med alt du trenger, untatt kasse.

Begge funker greit som bakhøyttalere hvis fronthøyttalerne dine ikke er altfor store. Du kan eventuelt søke på internett å se om du finner en billig toveis høyttaler som noen har bygget og så kopiere denne.

 

Et eksempel er denne:

http://www.downinfrontht.com/pages/diy_min...ni_monitors.htm

 

Dette er en strålende liten høyttaler. Bedre enn elteks byggesett etter min mening. Elfa selger audaxelementer svært billig, og du kan benytte deg av den diskanten de har som ukens tilbud på eltek. Den er litt annerledes, men bedre (og billigere), men jeg tror den kan benyttes uten å endre på delefilteret. Det kan jeg undersøke litt nærmere. To stk audax bass/mellomtone koster 540 kr, de to vifa diskantene 400 kr. Delefilter og annet småtterier koster kanskje 4-600 kr, byggematrialer kanskje 2-300 kr.

Tilsammen et sted mellom 1650-2000 kr.

 

Det blir mest morro når du får et bra resultat veit du. :wink:

Lenke til kommentar
Hei

 

Du kan jo alltids se på disse (d øverste settet), tror enda de er på salg, og de er jo gankse rimelige! men klart du må lage kassetegninger selv, men d er jo internett fullt av!! GGOOOGLE!!  8)  

http://www.mamut.com/controls/shop3/standa...=dynabel&gid=23

 

For å se alt må du gå til www.dynabel.no og så på nettbutikk så tilbudstorg.. :wink:

 

Hadde helt glemt det settet. Ikke akkurat kjempekvalitet, men har man ikke lyst å bruke mer så...blir en stor bakhøyttaler dette da.

 

ThoooR, du må forklare dette med kassetegninger som internett er fult av. Tror ikke du finner noen kassetegninger til dette settet hvis det var det du mente.

 

De beste er jo å spørre eltek om de anbefaler MMT eller MTM konstruksjon. Så er det bare å lage en boks med riktig volum. Utformingen har lite å si siden delefilteret i bestefall kan beskrives som en variant av "one size fits all".

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...