Gå til innhold

AMD vs Intel ( Spill / media PC)


Anbefalte innlegg

Ser en del diskusjoner når det gjelder akkurat dette emnet. Men hva er best med tanke på Varme , ytelese, støy ( med boksed løsninnger, out of the box) og pris.

 

Hørt mange steder at Amd er bedre, med tanke på pris vs ytelse.

 

Skal sette opp en slags mini pc i et eld gammelt dekstop kabinett. Får akkurat plass til et ATX oppsett ,men kan tenke meg at det blir både litt varmt og nokså trangt. Derfor er støy og varme litt viktig.

 

Mens vi er på saken, super stille PSU min. 650 W ? ( Mist serien??)

 

tusen takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eg meiner AMD er best når det kjem til overklokking og ytelse per krone.

 

650w PSU er overkill uansett system.

Hadde gått for 300w av den skikkelege typen istadenfor

 

Overklokking er vel noenlunde likt, AMD best på ytelse per krone, men Intel klart best på energieffektivitet.

 

Til spilling er det stort sett skjermkortet du må bekymre deg om.

Lenke til kommentar

Det er det nok, selv om HD 5770 i et ellers strømgjerrig oppsett burde klare seg på det.

 

Men i og med at det er snakk om et trangt kabinett, så vil trolig ikke de mest heftige GPU-ene være aktuelle samt heller ikke CF. For meg vil et helt akseptabelt media/spill oppsett kunne bestå av.

- AMD Athlon II X4 630

- ATI Radeon HD 5570 skjermkort

- Hovedkort basert på AMD 770 brikkesett (alternativt 785G)

- 4 GiB DDR3 1333 Mhz minne.

 

Så klart HD og DVD

 

Til dette vil en 450 Watt PSU klare seg bra - men det er viktig med kvalitetsmerke og PSU-er som er kjent for å være stille. Nesten ingen av de som jeg "virkelig" mener bør brukes i slike oppsett selges i Norge, gjelder Nexus Value 430, Nexus RX-5000, Nexus NX-5000R3, Corsiar HX 450W, Corsiar HX 520W, Enermax sine nye Pro87+/Modu87+ på 500 Watt (finnes også i mer watt) eller Seasonic sine i 430 - 600 (650 Watt) klassen. Så etter min mening er det nesten umulig å få en skikkelig PSU til slike oppsett i dag (dessverre).

 

Det eneste valget man da nesten sitter igjen med er Corsair HX 650W, som da klart er mer enn man trenger.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Eg meiner AMD er best når det kjem til overklokking og ytelse per krone.

 

650w PSU er overkill uansett system.

Hadde gått for 300w av den skikkelege typen istadenfor

 

Er ikke 300w litt lite?? Med tanke på gaming 3d kort?!

For dei store skjermkorta så er det litt i det minste laget, men for dei fleste så er det meir enn nok.

bruker ein minst 400 kr på straumforsyning så er ein som regel trygg.

Lenke til kommentar
Til dette vil en 450 Watt PSU klare seg bra - men det er viktig med kvalitetsmerke og PSU-er som er kjent for å være stille. Nesten ingen av de som jeg "virkelig" mener bør brukes i slike oppsett selges i Norge, gjelder Nexus Value 430, Nexus RX-5000, Nexus NX-5000R3, Corsiar HX 450W, Corsiar HX 520W, Enermax sine nye Pro87+/Modu87+ på 500 Watt (finnes også i mer watt) eller Seasonic sine i 430 - 600 (650 Watt) klassen. Så etter min mening er det nesten umulig å få en skikkelig PSU til slike oppsett i dag (dessverre).

 

Det eneste valget man da nesten sitter igjen med er Corsair HX 650W, som da klart er mer enn man trenger.

 

Dette er egentlig virkelig trist. Jeg endte faktisk opp med Seasonic M12D 750W (som er overkill). Dessverre gikk den i stykker etter ca 1 mnd og erstatning kunne ikke skaffes. Det er synd ingen norske butikker fører gode (stillegående) strømforsyninger til HTPC. Knapt noen av disse er å oppdrive i Norge.

Lenke til kommentar
For dei store skjermkorta så er det litt i det minste laget, men for dei fleste så er det meir enn nok.

bruker ein minst 400 kr på straumforsyning så er ein som regel trygg.

 

Nå er jeg ikke kjent for å be folk om å kjøpe store PSU-er, men 300 Watt er i dag nesten uansett for lite. Jeg har sjekket en del tester som tar seg bryet med å måle reelt strømbruk på f.eks 12V linjene, dvs til CPU, Hovedkort og GPU. Dersom vi tar oppsett med P55 (H55 drar sammen mengde strøm), i5 750 og HD 5750 så trenger de ca 215 Watt på 12V rails. Faktisk så gir de fleste 300 Watt PSU-er ikke så mye mer en dette på 12V (Typisk fra 230 - 280 Watt). Ikke særlig mye til margin, og den delen av PSU vil fort belastes 80/90 %. Et AMD oppsett, f.eks 790FX, X4 630 og HD 5750 drar omtrent det samme. i7 920 og X4 965 vil selv uten GPU nærme seg grensa. Man må også ta med seg at kapasiteten på en PSU reduseres over tid. Så om noen år er 250 Watt på 12 volten egentlig bare 210 Watt.

 

Den eneste jeg vet lager PSU-er hvor 300 Watt virkelig kan dra et fornuftig oppsett er Seasonic. Fordi de konstruerer PSU-ene slik at omtrent alt kan tas ut på 12 volt (95 %). De fleste andre konstruerer PSU-er i denne størrelsen slik at bare 75 - 85 % av total effekt kan tas ut på 12 volt. Tilsvarer 225 - 255 Watt.

 

Samme oppsett med HD 5750 ligger på ca 200 Watt (HK, CPU, GPU). Og man må langt ned i ytelse på GPU for å finne noe som bruker mindre strøm enn HD 5750.

 

Alle PSU-er til og med under 300 Watt gir nok på 5 og 3,3 volt.

 

Trådstarter var også interessert i lite støy, og det er et kjent faktum at PSU-er primært bråker når de må dra last over 50 - 60 %. Det gjelder til og med "kvalitetsmerker".

 

Jeg er også uenig i påstanden at bruker man minst 400 kr på PSU så er man trygg. Dessverre er det mangt av det som koster 400 - 600 kr man faktisk kan stille spørsmål om kvaliteten på. Særlig gjelder det støykarakteristikk når lasten øker, men også kvalitet på enkeldeler som kondensatorer, intern konstruksjon er ofte så som så.

 

Jeg hadde f.eks ikke hatt problemer med en Seasonic S12S 380 Bronze, som faktisk gir mer på 12 Volt enn mange konkurrenter gir på 400 - 450 Watt.

 

@sun360:

 

Jeg ville ikke kjøpt MIST PSU. To grunner.

- MIST har tabbet seg ut med bruk av dårlige deler tidligere.

- MIST produserer intet selv, dette er PSU-er produsert av en helt annen aktør. Jeg vet ikke hvem som utfører produksjonen, finnes sikkert kilder på det, men det gjør det uansett vanskelig å vurdere alle elementer når det gjelder kvalitet. Tester sier ingenting om kvalitet over tid.

 

Derfor ville jeg kjøpt Corsair HX 650W (koster en 70 - 100 kr mer) om du skal ha en med modulære kabler. Denne vet vi er produsert av Seasonic. Seasonic er uten tvil en av PSU-produsentene som har rykte for kvalitet og støysvake produkter.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Mists strømsforsyninger (spesielt de med avtagbare kabler) kan absolutt anbefales. De er musestille og en del tester jeg har lest av dem har vært positive. De er litt dyre, men det synes jeg er verdt det. Avtagbare kabler er også kjekt ettersom det blir mindre kabelrot i kabinettet, spesielt kjekt til små kabinetter eller om man liker det ekstra ryddig.

Lenke til kommentar
For dei store skjermkorta så er det litt i det minste laget, men for dei fleste så er det meir enn nok.

bruker ein minst 400 kr på straumforsyning så er ein som regel trygg.

 

Nå er jeg ikke kjent for å be folk om å kjøpe store PSU-er, men 300 Watt er i dag nesten uansett for lite. Jeg har sjekket en del tester som tar seg bryet med å måle reelt strømbruk på f.eks 12V linjene, dvs til CPU, Hovedkort og GPU. Dersom vi tar oppsett med P55 (H55 drar sammen mengde strøm), i5 750 og HD 5750 så trenger de ca 215 Watt på 12V rails. Faktisk så gir de fleste 300 Watt PSU-er ikke så mye mer en dette på 12V (Typisk fra 230 - 280 Watt). Ikke særlig mye til margin, og den delen av PSU vil fort belastes 80/90 %. Et AMD oppsett, f.eks 790FX, X4 630 og HD 5750 drar omtrent det samme. i7 920 og X4 965 vil selv uten GPU nærme seg grensa. Man må også ta med seg at kapasiteten på en PSU reduseres over tid. Så om noen år er 250 Watt på 12 volten egentlig bare 210 Watt.

 

Den eneste jeg vet lager PSU-er hvor 300 Watt virkelig kan dra et fornuftig oppsett er Seasonic. Fordi de konstruerer PSU-ene slik at omtrent alt kan tas ut på 12 volt (95 %). De fleste andre konstruerer PSU-er i denne størrelsen slik at bare 75 - 85 % av total effekt kan tas ut på 12 volt. Tilsvarer 225 - 255 Watt.

 

Samme oppsett med HD 5750 ligger på ca 200 Watt (HK, CPU, GPU). Og man må langt ned i ytelse på GPU for å finne noe som bruker mindre strøm enn HD 5750.

 

Alle PSU-er til og med under 300 Watt gir nok på 5 og 3,3 volt.

 

Trådstarter var også interessert i lite støy, og det er et kjent faktum at PSU-er primært bråker når de må dra last over 50 - 60 %. Det gjelder til og med "kvalitetsmerker".

 

Jeg er også uenig i påstanden at bruker man minst 400 kr på PSU så er man trygg. Dessverre er det mangt av det som koster 400 - 600 kr man faktisk kan stille spørsmål om kvaliteten på. Særlig gjelder det støykarakteristikk når lasten øker, men også kvalitet på enkeldeler som kondensatorer, intern konstruksjon er ofte så som så.

 

Jeg hadde f.eks ikke hatt problemer med en Seasonic S12S 380 Bronze, som faktisk gir mer på 12 Volt enn mange konkurrenter gir på 400 - 450 Watt.

 

@sun360:

 

Jeg ville ikke kjøpt MIST PSU. To grunner.

- MIST har tabbet seg ut med bruk av dårlige deler tidligere.

- MIST produserer intet selv, dette er PSU-er produsert av en helt annen aktør. Jeg vet ikke hvem som utfører produksjonen, finnes sikkert kilder på det, men det gjør det uansett vanskelig å vurdere alle elementer når det gjelder kvalitet. Tester sier ingenting om kvalitet over tid.

 

Derfor ville jeg kjøpt Corsair HX 650W (koster en 70 - 100 kr mer) om du skal ha en med modulære kabler. Denne vet vi er produsert av Seasonic. Seasonic er uten tvil en av PSU-produsentene som har rykte for kvalitet og støysvake produkter.

 

 

Strålende svar!! :)

 

Da blir det Corsair.

 

Setter stor pris på all input. Forslag til støysvakt grafikk og Hoved kort?

Endret av sun360
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...