Gå til innhold

Blits til Nikon D60


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Behovet for noe mer enn den innebygde blitsen har meldt seg etter hvert.

 

Har sett på både Sb-600 og Sb-900 til kameraet, gitt at begge er innenfor

det som er akseptabelt prismessig er det noen grunn til å velge sb-600 over

sb-900 bortsett fra størrelse ?

 

Sb-600 har to fordeler fremfor SB-900, pris og størrelse. Ellers er SB-900 nok overlegen på alle punkter. SB-600 og SB-400 (som er enda mindre og rimeligere) kan ikke styre andre blitser (CLS), de har selvfølgelig lavere ledetall (styrke) og er mindre fleksibel enn SB-900. Men for den som ikke trenger avanserte funksjoner og stor styrke så er SB-400 og SB-600 meget gode alternativer.

Lenke til kommentar

Jeg er omtrent på samme sted i vurderingene som deg, og _tror_ jeg kommer til å lande på SB-600. Min vurdering er slik:

 

Jeg har ikke mye erfaring med blitz, så dette vil uansett være en læringsprosess.

 

SB-600 vil sannsynligvis være kraftig nok og ha ti ganger så mange funksjoner som jeg trenger i alle de situasjonene jeg kan komme på.

 

Dersom jeg skulle finne ut at jeg vil oppgradere vil en av de tingene jeg er ute etter være mulighet for slavebruk. Til det vil uansett en SB-600 være ypperlig.

 

Den er billigere, og selv om det ikke er avgjørende er det jo ikke en ulempe.

 

Den er mindre = større sjanse for at den får plass i baggen. SB-900 er jo så stor som et brød..

 

Slik tenker altså jeg for tiden:)

Lenke til kommentar

SB-600 og SB-800 er utgåtte produkter, men de kan finnes i butikken enda. Bruktkjøp er vel også en mulighet.

Ulempen med SB-400 er at du ikke kan bruke den trådløst.

SB-600 er derimot en tro tjener for meg, og dersom jeg ikke skal inn i menyer, så foretrekker jeg den fremfor SB-800 (av ukjent grunn).

 

SB-900 zommer til 200mm, mens SB-600 og SB-800 zommer til 105mm (tror jeg) og det er til SB-900 sin fordel om det trengs blits på tele.

 

Eller så er det ventet en avløser for SB-600, men vi får se.

Lenke til kommentar

Takk for alle innspill, jeg endte med å bestille en sb-900, så får man heller skaffe seg de mere kompakte etter behov og lommebok, akkurat det med blits på tele kan bli spennende å prøve. Blir vel en del knoting fremover.

 

I allefall, etter bilder på nettet å dømme blir man ikke særlig diskre med en sb-900 på toppen :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...