Gå til innhold

Zuiko 25mm/2.8 - optiske kvalitetar?


Anbefalte innlegg

Eg vurderar å skaffe meg eit nytt objektiv (eg har 14-42 og 40-150 frå før), hovudsakleg for å få meir lys. I den nedre prisklassa ligg 25mm/2.8, og litt opp har me Sigma 30mm/1.4.

 

Eg ser no at Japan Photo har tilbod på 25mm/2.8 til 1499, og lurar på: er dette eit objektiv eg bør få med meg? Er det optisk betre enn mitt 14-42, eller er det bare meir praktisk (pannekakeforma)?

 

Kan det vere lurare å spare til Sigma-objektivet, eller er pannekaka verdt å ha for optiske kvalitetar? Eg har ikkje noko problem med storleiken på 14-42. Det ser jo òg ut til å vere ein billig start på fastoptikk.

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pannekaken er en klassiker, og til den prisen; så er det et objektiv som kan anbefales.

 

Optisk sett, så har den noenlunde samme forvrengning som 14-42mm på 14mm; for noen er det plagsomt - jeg fikser det i etterbehandlingen. Skarphet er grei på f/2.8 og blir fort bedre.

 

Men brennvidden er bortimot ideell og størrelsen likeså. Særlig hvis du har hus som E-4x0 og E-620. Sigma 30mm f/1.4 er et godt alternativ; men jeg synes brennvidden er en smule for lang. Det blir fort trangt inne; og da er det ikke så morsomt. Sigma 24mm f/1.8 er fysisk sett et monster; men optisk sett skal den være grei.

Lenke til kommentar

Sigma 30mm f/1,4 er et godt objektiv til Olympus. Dessverre så har den ikke vært tilgjengelig i Norge siden september. Jeg kjøpte den siste JP hadde inne og på det tidspunktet var importøren Fotovideo allerede tom. Fotovideo har hatt den oppført med Ubekreftet leveringstid siden september og nå med dato 03-02-2010.

 

Som tomsi sier så er 25mm en liten, grei og billig sak. Jeg har denne og solblenderen LH-43 som jeg kjøpte fra Japan. Jeg brukte E-450 og 25mm som "lommekamera", E-620 og 25mm får akkurat ikke plass i jakkelommen :(

 

Sigma 24mm f/1,8 er stor og skal være ganske soft.

 

Hvis du har råd til betale for Sigma 30mm så har du kanskje råd til PanLeica 25mm f/1,4? Jeg solgte min Sigma 30mm for 2900kr. nå nettopp og bestilte PL 25/1,4 fra Japan. Brukeren Zamot har også nettopp solgt sin 30mm og bestilt en PL25mm. Du får spørre oss om ebay handelen om en uke eller to i FourThirds Diskusjonstråden.

Lenke til kommentar

Då har eg bestilt pannekaka frå JP. PanaLeica-en har eg ikkje råd til no, men no kan eg finne ut om eg likar 25mm, og vil satse på PanaLeica seinare, eller om 30mm fungerar like greit - når den kjem inn igjen.

 

Så vert det kanskje PanaLeica til sommaren, skattepengar, feriepengar - ein får så masse pengar då...

Lenke til kommentar

Vurderer å kaste meg på tilbudet jeg også.. Bare sånn fordi det kan være kjekt å ha. Riktignok har jeg ikke et av de små kameraene men.. Noen ganger er det kjekt å ha et lett/kompakt kamera i hånda. Men er litt undrende til om det kommer til å bli brukt om jeg kjøper det.

Lenke til kommentar
Vurderer å kaste meg på tilbudet jeg også.. Bare sånn fordi det kan være kjekt å ha. Riktignok har jeg ikke et av de små kameraene men.. Noen ganger er det kjekt å ha et lett/kompakt kamera i hånda. Men er litt undrende til om det kommer til å bli brukt om jeg kjøper det.

Jeg bruker min mye. Ute på ferie; så bruker jeg gjerne E-620 + 25mm som kveldskamera. Andre ganger fordi det er så lett å forholde seg til. Litt lysterkere enn zoomen, kun en brennvidde og liten/diskret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...