Gå til innhold

Aksjer, hvor begynner jeg?


DCG

Anbefalte innlegg

Jeg har lett litt i forumet og ser at det har blitt spurt en del om dette før, men det er noen ting jeg ikke finner klare svar på.

 

Planen min er å begynne å handle litt med aksjer. Helt hvor mye jeg skal bruke har jeg ikke bestemt meg for ennå, men har 10-15 tusen jeg kan tåle å tape. I hovedsak ser jeg for meg mer kortsiktige kjøp/salg, jeg forventer ingen gigantisk avkastning, til å begynne meg vil jeg bare komme litt inn i hvordan alt fungerer. Jeg ser at Netfonds og Nordnet blir nevnt ofte her i forhold til aksjer, så jeg antar at dette er seriøse butikker. Noen andre jeg kan se på?

 

Jeg har kikket litt på prislistene til f.eks. Nordnet og blitt ganske så forvirret. Hvilke kostnader må jeg forvente når jeg kjøper eller selger akjser? Skatt har jeg også sett nevnt her, hvordan beregnes og betales denne? Er det andre "skjulte" kostnader jeg bør vite om?

 

Noen andre tips til hva jeg bør tenke på? Eventuellt noe det er lurt for meg å lese?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har erfaring med Nordnet og Skandabanken. Begge disse kan jeg anbefale.

 

Det som skjer er at du oppretter kundeforholdet, må muligens undertegne noen papirer før du kommer helt i gang.

Så må du overføre penger til en konto som brukes til å handle fra. Opprettelse og informasjon om denne kontoen vil du få fra megleren du velger. Det som er viktig med denne kontoen er at alle kjøp du gjør vil bli tatt fra denne kontoen, og alle salg du gjør vil bli tilbakebetalt til denne kontoen.

Ellers fungerer kontoen som en bankkonto på den måten at du får renter på innstående beløp. Men du kan ikke betale regninger osv fra denne (såvidt jeg vet), da må du hente pengene ut igjen til en vanlig konto.

 

 

Når pengene er inne på kontoen kan du handle. Det er stort sett ikke verre enn å finne en aksje du vil ha, hvor mange du vil ha, hvor mye du vil betale for den og be om at denne ordren blir lagt inn.

En liten ting du kan være obs på er at du vil minimum kjøpe det som kalles en post. En post er et fastsatt antall askjer som gjør at prisen på en post vil ligge rundt 10 000NOK.

 

Når ordren din ligger inne sjekkes det kontinuerlig om noen vil selge for det du vil kjøpe for. Dersom det gjør det vil handelen bli utført og du har kjøpt akjser. Det vil da (ikke før) komme på en liten avgift kalt kurtasje. Dette er et gebyr megleren tar for å gjennomføre handelen for deg. Prisen på denne finner du i prisoversikten til meglerne.

 

Når du selger gjelder det samme, bare motsatt. Hvor mange vil du selge, hva vil du selge for. Handlen gjennomføres når noen vil betale så mye og megleren tar sin kurtasje.

 

Legg merke til at det er køordning både ved kjøp og salg. Dersom noen ligger inn en lik ordre før deg stiller de foran deg i køen dersom det skulle komme en ordre som matcher den.

 

Når året har gått og du har kjøpt og solgt litt så har du mye sannsynlig både tjent og tapt litt penger underveis. Summen av dette vil være et positivt eller negativt beløp. Du må skatte 28% av dette beløpet.

 

Dersom du har tjent 10 000kr totalt må du betale 2800 i skatt

Dersom du ahr tapt 10 000kr totalt vil du kunne trekke fra 2800kr på skatten din (hvis du har skattbare inntekter ellers).

 

Grovt sett er dette det viktigste. Men det kan være lurt å følge litt med, ikke bare hoppe inn på det første og beste innfallet du får. Du kan lese meglernes tips på na24, e24 osv, men det er ingen garanti for at ting blir som de tror/håper.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar
27. Oddlot-ordre

 

Ordre som er på mindre enn én børspost kalles oddlot-ordre. Hvert papir har sin ordrebok. Odd-lot ordre er alltid matchet til sist omsatt pris. Netfonds anbefaler derfor sine kunder sterkt å kun handle i hele børsposter.

 

Dersom du allerede sitter på en oddlot-post, så tar Netfonds imot salgsordre av disse. For å gjøre det mulig å omsette disse, så tar Netfonds kun imot oddlot-ordre til markedspris. Det er altså ikke mulig å legge inn limit på oddlot-ordre.

 

Netfonds tar også imot kjøpsordre av oddlots. Dersom du f. eks. har 12 aksjer i Norsk Hydro(der børsposten er 20), så kan det være lettere å først kjøpe 8 aksjer for å få en hel børspost, og så selge ut 20 aksjer på vanlig måte. Også for kjøpsordre av oddlot-poster, gjelder regelen om at ordren må legges inn som markedsordre.

 

 

Så jeg ville styrt klar av dem ja.

Lenke til kommentar

Da vet jeg det og :)

 

Neste spørsmål. Jeg sitter å ser på aksjekursene på Nordnet, men hva er forskjellen på de forskjellige listene? Jeg kan f.eks. velge OBX, OB Match, Oslo Axess, Burgundy.

 

Jeg forstår at det er forskjellige børser, men hva med disse listene?

Lenke til kommentar

Her komemr jeg litt til kort. Jeg pleier stort sett å gå på enkeltaksjer, søke dem opp, kanskje lage meg en watchlist og følge med på dem.

 

Slik jeg skjønner kan man handle de samme aksjene på de ulike markedene, men hvordand ette slår ut for sluttbrukerne vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Heisann

 

Jeg var i samme situasjon som deg for litt over et år siden. Jeg begynte med 15 000 kr uten noe særlig kunnskap. Jeg gikk i mange av nybegynnerfellene som å ta imot aksjetips, kjøpe odd-lots som jeg så ikke ble kvitt, beholde tapende aksjer og selge ut raske gevinster, handlet for flittig så kurtasjen ble en betydlig utgift. Jeg har lært vannvittig mye av det og først og fremst at en BØR ha en nedskrevet strategi som ikke tillater deg å ta beslutninger basert på følelser. Det er lett å bli revet med. Mine tips når du er kommet i gang:

 

1. Skaff deg alltid mer kunnskap, les mange bøker og finn en strategi som fungerer for deg. Dette er en prosess som gjerne kan ta flere år.

2. Gå alltid gjennom hver handel i ettertid (Etter du har solgt deg helt ut), da er det lettere å se objektivt på handelene du gjorde i selskapet og lære av de feilene du evetuelt gjorde og bygge inn et sikkerhetsnett (om mulig) i strategien din.

 

Det går betydelig bedre med meg nå. Og nå har jeg startet en blogg hvor jeg har tenkt å fortelle om mitt første år i aksjemarkedet og alle de feilene jeg gjorde, men også alt jeg lærte av å gjøre dem. Kanskje dette kan være nyttig lesning? Kanskje kan du lære av mine feil? Jeg har ihvertfall fått god tilbakemelding av folk som har tenkt å starte med aksjer eller som nettopp har startet om at dette er noe de vil lese mer om.

 

Lykke til ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...