hqvigstad Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Hei, Jeg har en god og gammel IBM thinkpad R51 som har gjort seg fortjent til en HDD oppgradering. 20 GB begynner å føles litt for begrensende til mitt bruk. Etter hva jeg forstaar har den naa en PATA 2.5'' 9,5 mm HDD. Kan jeg oppgrade til hvilke som helst PATA av samme dimensjon? feks. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=579353 . Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Ja, i motsetning til 3,5" PATA har 2,5" diskene standardisert kontakt, strøm og signal er på samme 44 pins kontakt. Sjekk at du har støtte for så store disker i BIOS ellers må du bruke ekstraprogrammer for å få utnyttet hele disken. Lenke til kommentar
zotbar1234 Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Kan jeg oppgrade til hvilke som helst PATA av samme dimensjon? Ja, men, da thinkpads er litt kresne på hvilke disker de godtar, får du nok en advarsel under boot om det. Det i seg selv er ikke et problem (bare litt pes og ett tastetrykk under boot). Dog, dersom disken mangler støtte for UNLOAD_IMMEDIATE, vil du ikke kunne bruke APS. Lenke til kommentar
hqvigstad Skrevet 14. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2010 Ja, i motsetning til 3,5" PATA har 2,5" diskene standardisert kontakt, strøm og signal er på samme 44 pins kontakt. Sjekk at du har støtte for så store disker i BIOS ellers må du bruke ekstraprogrammer for å få utnyttet hele disken. Konge, jeg rotet litt rundt i BIOS, men fant ingenting som indikerte eventuell støtte. Kan jeg oppgrade til hvilke som helst PATA av samme dimensjon? Ja, men, da thinkpads er litt kresne på hvilke disker de godtar, får du nok en advarsel under boot om det. Det i seg selv er ikke et problem (bare litt pes og ett tastetrykk under boot). Dog, dersom disken mangler støtte for UNLOAD_IMMEDIATE, vil du ikke kunne bruke APS. OK. Jeg greier meg sikkert uten APS. Tror jeg tar sjansen. Verste fall ender maa jeg ut med en 200-lap for aa konvertere den til en ekstern USB HDD. Lenke til kommentar
zotbar1234 Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 OK. Jeg greier meg sikkert uten APS. Du kan enten prøve å få tak i en disk med innebygget akselerometer + opplegg for parkering av lesehoder (mye bedre enn APS, egentlig), eller sjekke hvorvidt disken støtter UNLOAD_IMMEDIATE i forkant. ST9160821A gjør f.eks. det (de fleste moderne hdd-er burde nok det). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå