Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Avvik i m^2 på nykjøpt leilighet


roht

Anbefalte innlegg

Hei,

 

har nettopp kjøpt leilighet for første gang i mitt liv, og holder på å flytte inn for tiden.

 

Denne leiligheten var oppgitt til 34 kvadratmeter på finn.no-annonsen, og prospektet sier ca 34 kvadratmeter.

 

Men når jeg nå har fått alle papirene knyttet til leiligheten ser jeg på plantegningen over leiligheten at kvadratmeteren er på 32.

 

Nå er spørsmålet mitt, kan jeg kreve litt av summen tilbake da 2 kvadratmeter, evt litt over 6% av arealet ikke finns? Er dette selgers, megleren eller rett og slett min feil?

 

Hadde glatt godtatt dette avviket hvis det hadde vært snakk om en stor leilighet, men det er jo ikke, og 2 kvadratmeter ekstra er jo en liten sofa for eksempel.

 

Takker på forhånd for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234

Arealmåling er kompliserte greier, jeg ville tatt kontakt med en profesjonell for å få en korrekt måling (eller satt meg særs grundig inn i standardene). Kvadratmeterprisen kan - særlig i sentrale strøk - være meget høy for små leiligheter.

 

Jeg forutsetter at dette er et alminnelig bruktboligsalg. Hvis vi forutsetter at det faktisk foreligger et arealavvik, blir spørsmålet om dette utgjør en mangel. Uriktige opplysninger ved salg av bolig til forbruker reguleres av avhendingslova §3-8.

 

(1) Eigedomen har mangel dersom omstende ved eigedomen ikkje svarer til opplysning som seljaren har gitt kjøparen. Det same gjeld dersom eigedomen ikkje svarer til opplysning som er gitt i annonse, i salsprospekt eller ved anna marknadsføring på vegner av seljaren.

 

(2) Fyrste ledd gjeld likevel berre dersom ein kan gå ut i frå at opplysningane har verka inn på avtala, og opplysningane ikkje i tide er retta på ein tydeleg måte.

Ethvert avvik fra mellom korrekt og oppgitt areal utgjør ikke en mangel. Høyesterett anså det som en mangel i et tilfelle hvor det oppgitte var 112 kvm, men faktisk areal kun var 102 kvm. Dette utgjorde et avvik på 8,9%. I LB-2005-124021 (Borgarting) var leiligheten opplyst å ha et boareal på 60 kvm, men viste seg å være 54 kvm. Avviket, på 6,9 %, utgjorde en mangel. Juridisk teori har antatt at avvik helt ned til 5% kan utgjøre en mangel ved mindre leiligheter.

 

I ditt tilfelle er avviket P-ROM-avviket 5,9%*, og leiligheten er meget liten. Imidlertid er ikke prosentavviket alene avgjørende, andre forhold kommer også i betraktning. Det er likevel meget mulig at dette kan bli ansett som en mangel etter første ledd. I mangel av andre opplysninger, vil man normalt anta at arealsvikt kan ha virket inn på avtalen, jf. annet ledd.

 

Skulle avviket utgjøre en mangel etter §3-8, vil i praksis prisavslag være den aktuelle konsekvens.

 

*Edit: Feillesning. Prosent endret fra 6,25 (32kvm v 30) til 5,9 (34kvm v 32).

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar

Takker for et meget godt svar sindres!

 

Angående arealmåling stod dette i annonsen:

 

Det gjøres oppmerksom på at arealmåling er utført iht. takstbransjens retningslinjer for arealmåling av bolig 2008. Fellerarealer og eventuelle boder i fellesarealer er ikke tatt med i arealberegningen. Yttervegger er skjønnsmessig medregnet i BTA.

 

Det her er et alminnelig bruktboligsalg ja.

 

Trur de at jeg har en god sak da? Disse to kvadratmetrene vil nesten tilsvare 94 000kr hvis man regner pris per kvadratmeter!

Endret av roht
Lenke til kommentar
Trur de at jeg har en god sak da? Disse to kvadratmetrene vil nesten tilsvare 94 000kr hvis man regner pris per kvadratmeter!

 

Først må du finne ut hvilket tall som er riktig. Det kan være at det er plantegningen som er feil, eller at det er tale om to forskjellige mål. Hvem er det som har målt opp og kommet til 34 m2? Hvis det er en takstmann, kan du jo ta kontakt med han for å be om dokumentasjon på målingene.

Endret av hunus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...