Gå til innhold

Centrino vs Mobile??? Trenger tips!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har tenkt å anskaffe meg en bærbar pc med tiden. Men jeg er veldig usikker på hva jeg egentlig trenger??? :-? Har lest endel om disse nye Centrino maskinene fra Intel. Disse virker utrolig bra, men spørsmålet er om det er verdt å bruke rundt 20 000 kr på et slikt vidunder? Jeg skal bruke maskinen på lesesal, forelesninger, surfing og litt til spill! En bærbar med P4 prosessor bråker vel litt mye? Så da står vel valget mellom en mobile eller en Centrino??? Yter bærbare med mobile bra? Eller bør jeg gå for en Centrino?

 

Noen som har noenlunde peiling som kan gi meg noen tips om hva jeg bør kjøpe? Kommer prisene på Centrino til å synke snart? :D

 

Håper på svar!

Mvh Chris

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal bruke den mye i skolesammenheng, noe du skriver, så ville jeg iallfall kjøpt en mobil eller centrino. Og, nå er det snart sommerferie (jeg har siste eksamen 19.juni :cry: ), så da har du vel egentlig ikke bruk for den før til slutten av august.

 

Centrino er det eneste alternativet for meg. Når, jeg kjøper (noe jeg mest sannsynlig gjør innen et halvt år) så vil jeg legge vekt på bærbarhet - lang batteritid og lav vekt.

 

Ja, jeg tror prisene vil synke når flere leverandører kommer på banen. Men, det blir vel ikke snakk om mer enn maks 2.000 kr, når vi kommer bortimot august.

Lenke til kommentar
Hvis du skal bruke den mye i skolesammenheng, noe du skriver, så ville jeg iallfall kjøpt en mobil eller centrino. Og, nå er det snart sommerferie (jeg har siste eksamen 19.juni  :cry: ), så da har du vel egentlig ikke bruk for den før til slutten av august.  

 

Centrino er det eneste alternativet for meg. Når, jeg kjøper (noe jeg mest sannsynlig gjør innen et halvt år) så vil jeg legge vekt på bærbarhet - lang batteritid og lav vekt.  

 

Ja, jeg tror prisene vil synke når flere leverandører kommer på banen. Men, det blir vel ikke snakk om mer enn maks 2.000 kr, når vi kommer bortimot august.

 

Håper du mener 20000kr og ikke 2000kr... :o

 

Tviler på at du får særlig mye bærbar pc for 2000kr... :wink:

Lenke til kommentar
Hvis du skal bruke den mye i skolesammenheng, noe du skriver, så ville jeg iallfall kjøpt en mobil eller centrino. Og, nå er det snart sommerferie (jeg har siste eksamen 19.juni  :cry: ), så da har du vel egentlig ikke bruk for den før til slutten av august.  

 

Centrino er det eneste alternativet for meg. Når, jeg kjøper (noe jeg mest sannsynlig gjør innen et halvt år) så vil jeg legge vekt på bærbarhet - lang batteritid og lav vekt.  

 

Ja, jeg tror prisene vil synke når flere leverandører kommer på banen. Men, det blir vel ikke snakk om mer enn maks 2.000 kr, når vi kommer bortimot august.

 

Håper du mener 20000kr og ikke 2000kr... :o

 

Tviler på at du får særlig mye bærbar pc for 2000kr... :wink:

-----

Da, har du misforstått litt. Eller kanskje det var litt dårlig skrevet. Men uansett, det jeg mente var at prisene ikke ville synke mer enn 2000 kr frem mot august. dvs hvis en laptop koster 20.000 kr nå, så får du den for vel 18.000 kr i august. Kanskje enda lavere og.

Lenke til kommentar

Oppdatering:

 

Jeg tar tilbake det jeg skrev om at prisene ikke ville synke mer enn 2.000 kr på Centrino-maskiner frem mot august. Var innom www.mpx.no ,og så at 1.3 GHz maskinen hadde sunket fra vel 19.500 kr til 18.290 kr. Det er ca. 1.200 kr i ett jafs.

 

Hvis, jeg må tippe så ligger nok denne maskinen rundt 15.000 kr i slutten av august. Da er det "løp & kjøp" for meg iallfall. :yes:

Lenke til kommentar
Trodde Centrino kun var et brikkesett jeg, og at man får maskiner med både Mobile cpu og Centrino brikkesett...

 

Centrino er en samlebetegnelse som omfatter en ny type CPU, nytt brikkesett og trådløstnettverkskort. Alt meget meget batterigjerrig, noe som betyr lang batteritid.

 

Nei. Du kan ikke får lap-top med mobil cpu og centrino brikkesett.

Lenke til kommentar

Jeg ser at Centrino maskiner oppererer med klokkefrekvenser på rundt 1,3Ghz og 1,6Ghz. Er ikke dette å regne som et lite tilbakesteg innen utviklingen?

 

Eller er det slik med prosessoren på Centrino-maskiner, at de yter mer enn per klokkefrekvens enn for eksempel en Pentium 4 Mobile prosessor?

 

Noe ala AMD versus Intel prosessorer.

 

Jeg er ute etter en kraftig bærbar, som bråker minimalt (studier) og som er lett å ta med seg.

 

Lurer litt på om Centrino er litt "oppskrytt".

Lenke til kommentar
Jeg ser at Centrino maskiner oppererer med klokkefrekvenser på rundt 1,3Ghz og 1,6Ghz. Er ikke dette å regne som et lite tilbakesteg innen utviklingen?

 

Eller er det slik med prosessoren på Centrino-maskiner, at de yter mer enn per klokkefrekvens enn for eksempel en Pentium 4 Mobile prosessor?

 

Noe ala AMD versus Intel prosessorer.

 

Jeg er ute etter en kraftig bærbar, som bråker minimalt (studier) og som er lett å ta med seg.

 

Lurer litt på om Centrino er litt "oppskrytt".

 

1.3 skal tilsvare ca. 2 GHz P4, mens 1.6 skal tilsvare ca. 2.4 GHz P4

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...