Gå til innhold

Oppgradere skjermkort / må ha ny PSU?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

@Truster:

 

Om man ikke har en stor nok eller god nok PSU så vil enten systemet nekte å starte opp eller bli noe mer ustabilt. Det vanlige er at det blir ustabilt - fordi PSU-en som oftest er bra nok til å få systemet til å starte, men så blir det ustabilt under tyngre arbeid.

 

Det er også viktig å være klar over følgende når det gjelder en PSU.

1. Watt er ikke nødvendigvis watt. Dvs. at produsenten av PSU kan ha valgt litt ulik måte å oppgi hvor mye den tåler. Enkelte produsenter oppgav peak, dvs hva PSU-en tålte av belastning for en kort stund. Q-tec var notoriske her. Andre oppgir hva PSU-en kan tåler av belastning over tid - samt legger inn sikkerhetsmargin. Corsair, Seasonic og Antec har vært flinke til dette. Antec hadde faktisk en 550 watt PSU som gav nesten 650 watt.

 

2. En PSU forringes med årene, så en 3 år gammel PSU tåler kanksje ikke mer belastning enn 80 % av det den gjorde som ny.

 

3. At en PSU har nok watt er i seg selv ikke nok, den må også gi nok watt på de rette stedene - dvs i dag hovedsaklig på 12 volt. Mange PSU-er har også delt opp 12 volt i "fysisk" atskilte kurser - såkalte rails. Det kan også gjøre at man får for lite strøm til et skjermkort.

 

Så et par andre betraktninger om størrelse.

1. De såkalte PSU-kalkulatorene er passelig unøyaktige - og gir pga sikkerhetsmarginer høyere tall enn reell strømbruk.

2. Tallene oppgitt fra produsent av skjermkort - f.eks oppgitt at man trenger 600 Watt for HD 5770 er i realiteten bare tull. Man skulle tro de var betalt for slik feilinformasjon.

 

Så til realitetene - som er at de fleste skjermkort og CPU-er er blitt testet grundig av diverse nettsteder. De tester alltid hvor mye strøm et system drar. I tillegg er det meste oppgitt med strømbruk fra fabrikken/produsent. F.eks. har

- HD 5770 en oppgitt maks strømbruk på 108 watt (testet til ca 85 watt hos Xbit labs).

- En Athlon II X2 har TDP på 65 watt

- Et hovedkort drar omtrent 50 watt - varierer fra 35 - 70 watt

- Hver rambrikke 2 watt

- Harddisker ca 12 watt (relativt konstant)

- DVD-er ca 18 watt ved bruk

- Vifter drar noen få watt hver.

 

Det gir ca 260 watt for oppsettet i første post - og det er maks load på systemet - noe som sjelden skjer, om noen gang. Reell load, jf sammenlignbare systemer jeg har ligger nok rundt 200 - 210 watt. Dvs at en 400 watts PSU belastes med ca 65 % ved maks belastning av systemet. Det er helt akseptable tall og betydelig under hva man reelt sett kan belaste en Corsair CX 400 watt med.

 

Dvs at en god 300 watt PSU skal kunne dra dette også. Å belaste en kvalitets-PSU med 80 - 85 % er på load er jevnt over uproblematisk.

 

Det ble en lang forklaring, men den kan kanskje gi hjelp til de fleste. Og personlig så anbefaler jeg at man er mer opptatt av kvaliteten på PSU-en enn 50 - 100 watt mer effekt.

Lenke til kommentar

Tusen takk for den lange svaret :) vet ikke om du skrev nå eller kopierte fra tidligere ell hva nå, men tusen takk, ble litt redd da dere snakkka om ødelegge andre kompomenter osv, men da du kom med oppsettet mitt roet det meg ned :) men takk, da vet jeg hvordan jeg skal sjekke det til neste gang

Endret av Truster
Lenke til kommentar

Tusen takk for den lange svaret :) vet ikke om du skrev nå eller kopierte fra tidligere ell hva nå, men tusen takk, ble litt redd da dere snakkka om ødelegge andre kompomenter osv, men da du kom med oppsettet mitt roet det meg ned :) men takk, da vet jeg hvordan jeg skal sjekke det til neste gang

 

Det er fortsatt veldig reelt at psu kan ødelegge komponenter i pcen din, for eksempel Hyper - R 580 modellen var kjent for å nettop forårsake dette i noen tilfeller.

Som Bolson sa er det langt viktigere at man er opptatt av kvaliteten på strømforsyningen enn totalt watt som leveres da denne langt ifra er noen garanti for at det er kvalitet på det som leveres.

 

Når det gjelder punktene til Bolson er jeg så og si 100% enig, med unntak av punkt 2 :

 

2 : Å generalisere og hevde at ALLE strømforsyninger forringes med feks X% i løpet av noen år blir feilaktig , er komponentene som er brukt i strømforsyningen av høy kvalitet og levetid (dvs, tåler høy varme lang levetid, blir belastet på middels varme) så er det sjeldent at forringelsen blir merkbar med det første. Det er ikke uten grunn at merker som for eksempel Corsair tør å komme med opp til 7 års garanti på produktet sitt.

Utifra dette er det nok viktigere å velge en produsent som garanterer for levetiden til produktet sitt og som har brukt gode komponenter.

Selvsagt er komponentene brukt søppel kan man forvente at ytelsen forringes med en enorm andel...

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

@Malvado:

 

Vi er ikke uenige i det hele tatt på pkt 2. Jeg tok bare med punktet fordi generelt forringes denne type deler over tid, men du har 100 % rett i at den forringelsen varier sterkt mellom en Seasonic og et eller annet billigmerke. Så 80 % etter 3 år er bare et løst eksempel - f.eks min 7 år gamle Antec/Seasonic 380 watt yter vel fremdeles 80 - 90 % av ny.

 

Nå vet du sikkert fra tidligere tråder hvilke preferanser jeg har når det gjelder PSU, og jeg har hatt Hiper (flere, dog ikke R-580), og det har lært meg at kvalitet er kjøpskriterie nr 1 på PSU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...