Gå til innhold

tidsrelé + mikrobryter + 24v = ?


Anbefalte innlegg

hei!

 

Har et lite spørsmål her.

 

Jeg har en maskin som har en elektromotor på 24v. Denne skal ha strøm hele tiden, bortsett fra når noen dulter borti maskinen ("tilter" den). Denne tilt-mekanismen fungerer slik at når noen dulter borti maskinen, så vil loddet (som er strømførende) få kontakt med en leder. Den vil med andre ord fungere som en mikrobryter som du trykker inn.

 

Her er et bilde av en sånn:

plumb-bob.jpg

 

Det jeg vil da, er at denne elektromotoren skal slutte å gå, altså kutte strømmen til den, for 5-10 sekunder. Kan dette gjøres med et enkelt tidsrelé, eller må jeg bruke noe annet?

 

På forhånd takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen er veldig enkel:

 

Et tidsrelè styres av et konstant signal, f.eks. at en bryter blir vridd på.

Da har du konstant spenning inn på relèet.

 

Et impulsstyrt et vil da, som navnet tilsier, reagere på en impuls istedet for konstant spenning. F.eks en impulsbryter som du bare trykker inn og slipper med en gang.

 

Det vil da fungere slik du ønsker, når mikrobryteren blir trykket inn ved hjelp av loddet, så aktiveres tidsrelèet og legger tilbake til normal stand etter angitt tid.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke si at jeg har hørt om noe som heter impulsstyrt tidsrelè. Du tenker ikke tenker på et tidsur?

Et vanlig tidsrelè med forsinket utkobling bør gjøre jobben.

 

Det jeg har hørt om er impulsrelè, altså et såkalt latching relay som kan brukes på foreksempel trappelys, eller der man ellers ville brukt endevendere og mellomvendere (altså lysstyring med impulsbryter).

 

Du må jo riktignok sjekke databladet for minimum innslagspuls. Men med et minatyrrelè tror jeg ikke dette bør være noe problem.

Er det likevel snakk om en ekstremt kort puls så finnes det nok forskjellige relèløsninger der releèt har konstant driftsspenning, og egen kontakt for bryter. Men kan ikke komme på noe slikt i farta. Du har jo programmerbare relèer, men disse er veldig kostbare.

Endret av Patz
Lenke til kommentar
Det er en mulighet ja. Men et tidsrelè med forsinket utkobling bør gjøre samme jobben helt alene.

Puls = tidsrelè legger inn og holder seg inne i x sekunder. Tidsrelè legger ut.

 

Elektromotor koblet gjennom NC-kontakt på tidsrelèet.

 

Det er sant, jeg har bare ikke noe erfaring med slike. Men Klarer de å forsinke så lenge ved en puls bare?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...