Gå til innhold

Hjelp til oppsett for ATX HTPC til 1080p spilling - 4000-7000 kr (med Zalman HD160 kabinett)


Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for å gå for et Zalman HD160 kabinett. Dette passer perfekt inn i TV-bordet. Det jeg sliter med er innholdet, og kunne trenge hjelp til å finne et oppsett. Jeg skal kjøpe PC'en på Netshop, på grunn av tidligere erfaringer. Derfor ser jeg helst at innholdet er i deres sortiment.

 

Apropos skjermkort.... TV'en jeg har for øyeblikket spiller ikke lyd fra andre kilder når jeg er på en HDMI kanal. Det vil si at jeg trenger å få lyden inn via HDMI. Jeg har ikke forsterker eller film-anlegg for øyeblikket. Derfor trenger jeg et setup som kan gi lyd via HDMI. Jeg tror jeg ville foretrukket DVI utganger (med lyd), fremfor HDMI. Da kan den brukes på de fleste PC-skjermer i tillegg, og det er vel større utvalg å velge mellom også!?....

 

Jeg utelukker ikke at jeg kommer til å ha et anlegg senere i tid, derfor kunne jeg tenke meg å ha optisk lydutgang på hovedkortet.

 

HTPC'en skal:

  • Være ATX
  • Være stille og stabil
  • Være 64-bit kompatibel
  • Være Windows 7 kompatibel
  • Være kraftig nok til å spille 1080p lett

Jeg vil ikke bruke mer penger enn jeg trenger! Jeg har en PC til skole, lek og tyngre arbeid.

 

Jeg trenger:

  • Hovedkort - må ha 4 eller flere harddisk-tilkoblinger og muligheten til å bruke optisk lydutgang
  • Skjermkort - må ha DVI eller HDMI (med lyd)
  • CPU/Prosessor - minst 2 kjerner
  • Minne/RAM
  • Strømforsyning - stabil og stille
  • Harddisk - en god OS harddisk (vil ikke bruke penger på SSD)
  • Trådløst mus og tastatur - et enkelt system; gjerne noe du har erfaring med
  • Vifter og annet tilbehør - her er jeg clueless

Si ifra hvis det ser ut som det er noe jeg har glemt!

 

Takk for din oppmerksomhet :thumbup:

Endret av abbarve
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AMD Athlon II X2 250

Arctic Silver 5 Termisk Pasta

Western Digital GreenPower 1TB S-ATA II

Scythe CPU-kjøler Ninja Mini rev.B

Gigabyte GA-MA785GT-UD3H, Socket-AM3

Zalman HD160 HTPC Case sort u/PSU

Corsair strømforsyning, CX400W

Mushkin DDR3 4GB enhanced Memory

 

Totalt 6 079,-

 

Ville sannsynligvis byttet ut kabinettviftene også, men du får høre hvordan de bråker først.

Ellers er Antec Fusion Remote 1000 kr billigere og et "bedre" kabinett i forhold til støy (120mm vifter).

Men det er litt dypere.

Endret av obergeru
Lenke til kommentar

Først og fremst, takk for svar. Sett litt på de enkelte delene nå og det ser bra ut. Angående kabinett så vurderer jeg faktisk å skifte planen om til Antec Fusion Remote Max. Hvis den er billigere og bedre med tanke på støy. Målte TV-bordet mitt, og det er nok plass. Jeg har bare noen kjappe spørsmål jeg lurer på:

  1. Er strømforsyningen kraftig nok? Jeg er litt usikker på om jeg heller burde gå for en modulær strømforsyning for å forminske rot. Har tittet kjapt på Corsair HX650W. Ifølge testen er den veldig stillegående.
     
  2. Jeg trenger egentlig ikke mer enn 80GB størrelse på harddisken, i og med at den blir dedikert OS harddisk. Men det er vel ikke like enkelt å få tak i små harddisker i dag, med mindre det er SSD. Jeg så på den linjen Western Digital du nevnte, at det finnes flere 500GB harddisker. Hvilke av disse harddiskene vil du foreslå som OS harddisk? De har forskjellige verdier på RPM og Cache.
     
  3. Kunne du linket meg til (på Netshop) minnet (RAM) du nevnte. Jeg er litt usikker på hvordan kompatibilitet fungerer med tanke på frekvens. Det står 3000 MHz i spesifikasjonene til AMD Athlon II X2 250 og 1333 MHz på minnebrikken jeg fant i Netshop.
     
  4. Kunne du linket meg til den termiske pastaen og cpu-kjøleren også? Slik at jeg ikke begår en stor tabbe senere.
     
  5. Har du noen erfaring med trådløs tastatur/mus? For eksempel om jeg burde velge blåtann.

Jeg tror det var det. Tusen hjertelig takk for hjelpen. Den strekker lang vei.

Lenke til kommentar

1) Strømforyningen er kraftig nok til dette oppsettet. Men har du penger til Corsair HX 620/650 mer stillegående (disse er laget av Seasonic som går for å være de beste PSUene).

I tillegg til at du kan sette inn et større skjermkort etter behov.

 

2) Holder det med 40 Gb har Intel kommet med denne:

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...bc:36320%3br:pg

 

SSD vil øke opplevd hastighet enormt. (boottid osv)

 

Hvis du vil ha snurredisk er Western Digital Green Power de mest stillegående av 3.5" diskene. Jeg fant kun 1Tb diskene på lager hos netshop (utrolig rotete sider).

Men siden du skal ha så liten hardisk kan 2.5" disker være et alternativ. (mer stillegående)

 

3) Du kan bruke alle DDR3 brikker. Frekvensen på disse har først og fremst betydning hvis du overklokker. 3Ghz er klokkehastigheten på prosessoren.

(jeg linket til det billigste 4Gb settet på netshop).

 

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=109996

 

4) kjøler http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=130587

Jeg bruker denne kjøleren uten vifte i Antec Fusion Remote

 

Termisk pasta:

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo....aspx?plid=5547

 

Vet ikke om du "trenger" denne. Det følger som regel med kjølepasta til kjøleren.

Men _tror_ denne er bedre.

 

5) Jeg liker Logitech Dinovo Edge pga integrert mus og design. Men det finnes sikkert billigere alternativer som er like bra? Kanskje ps3 tastatur?

 

 

Edit: Hvis du ikke skal kjøpe med en gang så ser Intel Core i5-661 veldig intresant ut i forhold til strømforbruk.

http://www.tomshardware.com/reviews/intel-...61,2516-13.html

Men den vil sannsynligvis bli en del dyrere.

 

Edit2: Ser ut som prisen på denne prosessoren er helt latterlig. Du får i5 750 for samme pris :(

Endret av obergeru
Lenke til kommentar

Takk for svar obergeru. Jeg tror jeg må vurdere strømforsyning etter pris, men kunne vært fint med den modulære. Det samme når det kommer til harddisk. Jeg vil ikke ha behov for SSD, annet enn at den er stille. Da blir det litt mye, når jeg må kjøpe holder også. Det samme gjelder vel også en vanlig 2,5.

 

En ting jeg har glemt å spesifere tidligere, som jeg nå fant ut at kan være relevant. Jeg kommer til å bruke PC'en til å spille mkv filer i x264 encode. Vil dette integrerte skjermkortet klare å decode det i 1080p?

 

Og hovedkortet støtter Windows 7 ikkesant?

Endret av abbarve
Lenke til kommentar

Her er en lignende tråd, laget av en kjekkas som har samme krav som deg. Anbefaler å ta en titt på de siste komponentene, de er valgt med stor grad av omhu.

 

Ville ikke satsa på at det kortet decoder .mkv. Se denne tråden . Dessuten får en jo et latterlig billig skjermkort som faktisk duger. Dette vil øke opplevelsen av å gjøre f.eks XMBC eller WMC, ettersom disse krever litt GPU. Skal jo se elegant ut :)

Lenke til kommentar

Athlon X2 250 klarer å dekode 1080p alene. (ffmpeg, coreavc osv)

Det integrerte skjermkortet dekoder 1080p under Mediaplayer classic, TMT, Mediaportal VMC osv. (dxva).

 

Du trenger eksternt skjermkort (Radeon HD 5xxx) hvis du trenger:

 

* Bitstreaming av HD lyd

* Skal spille spill

* HD5xxx serien kan teoretisk gi bedre bildekvalitet ved avspilling av live tv (deinterlacing).

Endret av obergeru
Lenke til kommentar
Hvorfor er mitt oppsett mer bråkete?

 

Jeg anbefaler uansett et dedikert skjermkort. Da har datamaskinen lengre levetid... I tillegg kan du prøve enkle spill, hvis det skulle være aktuelt. Jeg spiller ingenting selv, men kjipt å ha en helt ny datamaskin som ikke takler det i det hele tatt...

 

Skjermkortet har 87W TDP og vil dermed utvikle varme.

Denne varmen må ut av kabinettet, dermed må du ha vifter.

 

Nå har strømforsyningen du har valgt fått en del skryt for støy, men tror ikke den kan sammenliknes med Seasonic.

Det er synd at silentpcreview ikke har testet denne.

 

Thermaltake kabinettet har 2x 60mm vifter. Disse gir dårlig luftgjennomstrømming, og det må moddes en del for å få det stillegående.

 

Antec Remote Fusion har 2x 120mm vifter plassert rett ved siden av CPU. Dermed kan du ha passiv CPU kjøler.

Lenke til kommentar
Ingen problem. Jeg kommer til deg når jeg trenger en ny linse.

Fin samling du har :o)

Søren........................ hehehe :!:

 

Jeg anbefaler uansett et dedikert skjermkort. Da har datamaskinen lengre levetid... I tillegg kan du prøve enkle spill, hvis det skulle være aktuelt. Jeg spiller ingenting selv, men kjipt å ha en helt ny datamaskin som ikke takler det i det hele tatt...

"Kontor-PC'en" min har nVidia GeForce 8800 GTS og er kraftigere. Men jeg har Xbox360. PC'en vi har sett på nå er dedikert til film. Hvis hovedkortet går skeis, gikk det ikke for mange penger med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...