Gå til innhold

Effekthalvering med diode


Anbefalte innlegg

Jeg fikk et tips som hørtes smart ut. Omsk belastning, ovner varmekabler kunne reguleres til halv effekt ved å kople en diode i serie. Dioden kutter den ene halvdelen av sinuskurven, f.eks en 500w varmekabel vil med en passende diode i serie gi 250w. Hvis en har behov for regulering er jo dette en mulighet. Mulig dette ikke er noe nytt, jeg har ikke hørt det før og lurrer på om det i det hele tatt går.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg fikk et tips som hørtes smart ut. Omsk belastning, ovner varmekabler kunne reguleres til halv effekt ved å kople en diode i serie. Dioden kutter den ene halvdelen av sinuskurven, f.eks en 500w varmekabel vil med en passende diode i serie gi 250w. Hvis en har behov for regulering er jo dette en mulighet. Mulig dette ikke er noe nytt, jeg har ikke hørt det før og lurrer på om det i det hele tatt går.

Enig med de andre her, det var absolutt ikke smart....

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Det er ikke lov, men ville som perpyro sier fungert dersom du fant en diode som tåler 230V og det aktuelle antallet watt (500 er ganske lite) det vil da være mye bedre å bruke en termostat eller regulator.

For å være mer nøyaktig, som er viktig her, så trenger du en diode som tåler toppspenningen som på 230V er 325V. Siden spenningsnivået i Norge kan være på 242V maks og fortsatt være lov får man da en toppspenning på maks 342V, som er det dioden minimum må tåle.

 

Men det er altså ikke en veldig smart måte å gjøre det på med tanke på at belastningen blir veldig feil. Det er greit nok om man hadde to ovner som var koblet slik at de tok hver sin fase, da man ville fått symmetrisk belastning på begge faser, men å ta èn fase på f.eks 500W eller mer ville vært en dårlig idè.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Takker for innspill. Men hva er risikoen ved det, forutsatt at dioden er stor nok f.eks denne sakset fra Elfa sortiment:

LT10A07 diode 10A 1kV R6

Dioden dekker spenning og strøm med god margin hvis en vil effekthalvere 500w. Vitsen er jo at det er en billig løsning.

Er det noen faremomenter, og i tilfelle hvilke ?

Lenke til kommentar
Takker for innspill. Men hva er risikoen ved det, forutsatt at dioden er stor nok f.eks denne sakset fra Elfa sortiment:

LT10A07 diode 10A 1kV R6

Dioden dekker spenning og strøm med god margin hvis en vil effekthalvere 500w. Vitsen er jo at det er en billig løsning.

Er det noen faremomenter, og i tilfelle hvilke ?

 

Faremomentet er vel i hovedsak at du kan få høy temperatur (altså brannfare) ved feil (typisk ved overlast) men dette ligner jo i tilfelle mye på en triac regulator så ville ikke vært fryktelig bekymret. Ved feil blir det enten trolig kortslutning (og den tror jeg du kan anta blir ganske hard så det blir ikke særlig varme etter at den feiler) eller det blir brudd og det er heller ikke farlig. Bekymringen ligger i tilfelle på om det kan opptre mellomting der ledningsevnen er stor nok til at det blir mye varme i dioden.

 

Smeltesikring i serie slik de har i triac regulatorer burde begrense overlast tilfellene og derved antalle feil betydelig.

 

Så kan man begynne å se på at man er stygg med nettet... hvis alle gjorde som du og tilfeldigvis hengte seg på fasene på samme måte ville fordelingstrafo i gata di bare ha last i en retning, mye "artige" metningsfenomener for magnetiseringen som kunne opptre da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...