Gå til innhold

Vedlagt Scr shot av nettverksstatus - Hva forteller det meg egentlig


Anbefalte innlegg

Jeg har en Packard Bell laptop, skulle virkelig ønske det var den bedre maskin, men sånn er det bare. I det siste har den brukt lang tid på å laste sider, og jeg lurer på om det vedlagte bildet kan inneha en forklaring.

 

Hastigheten på nettet skulle ikke tilsi at sidene laster tregt.

Jeg har virus of spyware sjekket, i følge virustråden her på forumet. Bruker cc cleaner ofte og jeg har god plass på hardisken.

 

I boksen Aktivitet på det vedlagte bildet er det Pakket info. Denne endrer seg mye, fra 3000 til 400.000 feks. Hva er dette egentlig, og kan det være årsaken til at nettet er så tregt?

 

Takk for alle tips.

Clipboard02.bmp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har aldri formatert den, Thor :hm: Jeg har ikke turt. Den er kjøpt brukt så jeg har ingen gjenopprettings cd eller noe slikt, og jeg vet rett og slett ikke hva det innebærer av jobb for å få maskinen på bena igjen etter en formatering (måtte søke litt for å se om det betød det jeg trodde.. )

Lenke til kommentar

Jepp. Siden du ikke ligger på den siden som kan data så forstår jeg at det kan være skummelt. Kjenner du noen som kan gjøre jobben for deg?

 

For å svare på det du ikke helt forstår:

Det med pakker er data som overføres over nettverket/internett. Denne vil bare øke og øke, den er omtrent som kilometer-telleren i bilen som forteller hvor langt du har kjørt, bare at denne teller mengde data overført på nettet. Den vil også øke når programmer i bakgrunnen trenger internett for sine gjøremål som oppdatering av programvare og lignende.

 

Men til saken. Vi må først finne ut hvorfor nettet går tregt. Ut ifra det lille jeg ser av nettleseren din er det Internet explorer du kjører til vanlig. Kan det friste å prøve en annen?

To gode alternativer er Opera og Firefox. Hvilken som er best er opp til deg, alle har hver sin smak. Men den som ligner mest (nå svikter jeg mitt folk.. fanboy) på Internet explorer er firefox, samme knappene og oppsettet omtrent.

 

Så prøv med en annen nettleser og se om det går raskere. Hvis ikke, kjører du mange programmer på maskinen i gangen?

 

Og hvilken maskin er dette snakk om, hva heter modellen?

Endret av Thor.
Lenke til kommentar

Takk for svar, Thor. Jeg kunne nok ha spurt noen kyndige om hjelp men jeg liker ikke å slippe til folk som er mer pc-flinke enn meg på maskinen min. Jeg er litt paranoid slik, vil helst ordne ting selv og vite hvilken info jeg deler.

 

Jeg brukte firefox i starten men fikk etterhvert beskjed om lite virituelt minne, søkte info om det og så mange som klaget på at akkurat dette problemet ikke ble løst av firefox folkene ved nye oppdateringer. Hos meg er det firefox/ie som bruker mest vm, 250k+ kb til tider, så er det superantispyware og firewall og slikt som bruker rundt 55k kb eller mindre.

Om vm har noe med tregheten å gjøre overhodet, det vet jeg ikke. Men det var iallefall årsaken til at jeg avinstalerte firefox (etter å ha oppdatert) og gikk for ie(som ikke er noe særlig bedre)... usj, skjøner ikke sammenhengene her, så vet ikke om jeg gjør noe riktig.

 

Nytt skjermdump bilde, av systemegenskaper. Håper det var den infoen du spurte etter, ang maskinnavn.

 

edit; men nå skjønner jeg en smule mer av Pakket, da ser det ikke ut som om dèt har så mye å si på hastigheten, trodde kanskje jeg kunne ringe leverandøren å skylde på dem :fun:

Syst.info.bmp

Endret av Lurveleven
Lenke til kommentar

Har du noen gang defragmentert datamaskinen?

 

Virtuelt minne refereres til en dedikert plass på harddisken din som brukes som ram når det begynner å bli dårlig med plass på ram (som i ditt tilfelle kun er på 992MB og som kanskje skjermkortet også låner av)

 

Det som kanskje er grunnen til at surfingen går tregt (gjør du andre ting på pc-en?) er at alt minnet blir "brukt opp"/fult når alle programmene dine kjører.

 

Kan du åpne Ccleaner og gå til Verktøy->oppstart og vise et bilde av hva som er listet opp? Her vises alle programmene som starter med maskinen, det er ikke sikkert du trenger alle disse og kan med fordel slå av noen så de ikke starter med maskinen, dette vil føre til at mindre minne/ram blir brukt og du vil gjøre maskinen raskere.

 

Jeg kunne ikke lese noe info om modell på siste bildet men sjekk etter klistrelapper og tekst på maskinen (inkludert undersiden), på disse pleier det å stå, hvis ikke har du modell nr. og/eller serie nr. Med disse kan det også hende jeg klarer å spore opp modell, men for denne gang er det ikke nødvendig.

 

 

Ordbok:

Defragmentere: Omorganisere harddisken slik at store filer ikke blir spredt over hele harddisken, dette vil gjøre lesing/skriving til/fra harddisken raskere

Ram: Fysisk minne som maskinen bruker når du kjører programmer, her lagres data midlertidig

Minne: Samme som ram (i mitt tilfelle)

Swap: Ikk enevnt i posten men dette er når Ram blir full, da blir virtuelt minne tatt ibruk og de programmene som påvirkes av dette vil oppleves tregere.

Lenke til kommentar

Jeg startet en defragmentering, men etter 1 time hadde den kommet så kort at jeg slo den av. På den gamle Fujitsu S. Amilo jeg hadde så var resultatet av defragmenteringen marginalt, iallefall etter hva mitt utrente øye kunne oppfatte.

Men mulig jeg burde la den få fullføre defragmenteringen

 

Klisterlappen på undersiden sa Easynote R4621 D :) Tenkte ikke på å sjekke lappene, takker.

 

Jeg spiller RS/java basert spill eller hører på musikk fra YouTube innimellom, kan også ha msn oppe, mens jeg surfer. Msn lagger meg innimellom, så bruker den helst ike med andre programmer. Laster ikke ned noe. Har en ekstern hardisk jeg har lagret sikerhetskopi på, er vel bare 10% av den som er i bruk, denne har jeg bare sjeldent koblet til maskinen.

 

 

Nytt bilde, CC/oppstart:

cc_cleaner._programmer.bmp

Lenke til kommentar

Det kan ha noe med lite ram å gjøre.. Vis du åpner "Oppgave behandler"(Høyreklikk på start linjen) og si hvor mange prosesser du kjører, hvor mye CPU bruken ligger på og hvor mye ram du bruker. Alt det skal stå helt nederst på en linje i oppgave behandler vinduet.

Lenke til kommentar

Dersom forbruket er surfing, epost og annet "smådill" og enkle oppgaver holder det med en minibærbar til en pris på mellom 2000-5000. Å utvide ram på en så gammel maskin kommer til å koste fordi den typen ram ikke blir produsert lengre. Å spesialbestille datadeler er dyrt!

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode svar :) Jeg fant i allefall ut hva bildet med pakking og div. sa meg.

Jeg har defragmentert nå, det var nok nødvendig.

Satser på å få kjøpt meg en annen maskin etterhvert, denne er jo rimelig gammel. Selv om den ikke har vært i bruk de siste årene så er det vel begrenset hva man kan forvente av en billig Packard Bell.

Takk igjen, ha en fin helg!

Lenke til kommentar

Litt avhengig av bruksområde, kan du eventuelt prøve en linux-distro, om du ikke vil risikere å reinstallere Windows. Fint mulig å ha både Linux og Windows på samme maskin. Linux Mint kan du ta en titt på, eventuelt Ubuntu. Jeg foretrekker Mint av de to. I korte trekk deler du opp harddisken din i to virtuelle enheter, en som du har XP på, og en du har Linux på.

 

Grundig guide her for dual boot med Windows XP og Linux Mint her.

 

Jeg ville i alle fall prøvd dette før jeg hadde kjøpt en ny maskin. Til ditt bruksområde trenger du egentlig ingen oppgradering; det mest krevende du gjør er å kjøre operativsystemet... Linux tar litt tid å bli vant til, hovedforskjellen for meg var at man bruker et program for å legge laste ned og installere nye programmer, men man blir vant til det.

 

Edit: når jeg tenker meg om, så hadde jeg liknende problemer med laptopen jeg sitter på nå. Reformatering or reinstallasjon av Windows fiksa det. Når har jeg lagt inn Windows 7, og det meste fungerer egentlig fint, men har deaktivert stort sett alt av skygger og animasjoner.

 

 

Altså: jeg hadde prøvd å reinstallere OS før jeg kjøpte ny maskin.

Endret av Bl4cKnD
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...