Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er beste lastebilen å jobbe med?


BECMST

Anbefalte innlegg

Siden det først var kommi ei så fin side her, så får jeg prøve å dra i gang en diskusjon da.

 

Hva syntes folk er beste lastebilen å jobbe med? hvorfor? og hva skulle vært annerledes?

 

Sjøl har jeg vært borti masse rart, å hver gang jeg kjører tyske lastebiler på norske veier om vintern, blir jeg mer å mer sikker på hva jeg aldri skal kjøpe meg om jeg noen gang blir bil-eier. Svenske biler, dvs volvo å scania fungerer meget godt på vintern begge to, men må si jeg har begynt å holde en knapp på Volvo som favoritt-bilen. Kommer selvsagt helt ann på hva slags last jeg skal ha å i den annledning teller jo påbygget 50%. Nå om dagen kjører jeg mest distribusjon, å da har drømme-påbygget feste-plasser til stroppene i 2 høyder, helst som går i ett med veggen, og løftelemmen er STOR slik at man får bedre plass å jobbe på, og så man slipper å stange huet i luka hele tida. Også er det selvsagt fjernkontroll, og sidedør er et must når man kun har små pakker.

 

Grunnen tel at jeg vil ha volvo FH framfor scania, er at gir-kassa er bedre (automatkassa), også er den romsligere innvedig med nesten flatt gulv. I tillegg er bryterne mye større og mer logisk plassert, så når jeg sitter i mørket, er litt stressa med arbeidshansker på, så er det aldri noe problem å treffe riktig bryter. I en del lastebiler er jo bryterne så små at man må av med hanskene og fram med lommelykt og instruksjonsbok for å finne ut hvor man skal trykke hen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke kjørt så mye lastebil etter at jeg tok CE lappen, men under øvelseskjøring har jeg prøvd mercedes actros og scania og her er min soleklare favoritt scania, selv om denne modellen ikke hadde V8eren. Jeg likte spesielt den manuelle girkassa, (liker å ha kontrollen med giringa selv) 3 trinns med splitt og range fungerte aldeles utmerket og jeg savner dette på privatbilen min nå. :D

 

Siden jeg ikke har kjørt noe særlig etterpå så har jeg ingen erfaring med påbygg eller lasting. Eller for den del regelverk ang. kjøre og hviletid. Like etter at jeg ble ferdig med lappen fikk jeg ideen om å søke på norsk jernbaneskole isteden og er nå lokomotivfører i cargonet og tjener mye mer enn noen lastebilsjåfør.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har kjørt kjørt de fleste typer lastebiler som er vanlig her i landet. Men uansett hva jeg fikk, så gikk jeg alltid tilbake til FH´n(jubileumsmodellen 99 eller 00). Iveco og Daf(som jeg fikk helt ny), var dårlige greier. Mercedes var greit, men at automaten giret på slutten av det røde turtallsfeltet uansett varm eller kald motor likte jeg dårlig. Synkronisering av gir eksisterte heller ikke, så den var kun brukelig i manuell. Scania(skranglia) har jeg ikke så mye erfaring med, så uttaler meg ikke om den. Hadde lagab på bilen, noe som gjorde det å bytte containerene(vekselsflak) til en lek, men hadde desverre ikke det på henger, så gikk litt ekstra tid der. Men tilbake til bilen. Der fungerte alt perfekt, knapper osv satt veldig fornuftig plassert, var veldig retningsstabil på veien og ellers aldri noe tull noe alvorlige feil, og det som var ble ordnet omgående på verkstedet. For meg var det viktig med raske verksted besøk for å bli snarest mulig ferdig for dagen

Endret av Rune-B
Lenke til kommentar
Har ikke kjørt så mye lastebil etter at jeg tok CE lappen, men under øvelseskjøring har jeg prøvd mercedes actros og scania og her er min soleklare favoritt scania, selv om denne modellen ikke hadde V8eren. Jeg likte spesielt den manuelle girkassa, (liker å ha kontrollen med giringa selv) 3 trinns med splitt og range fungerte aldeles utmerket og jeg savner dette på privatbilen min nå. :D

 

Siden jeg ikke har kjørt noe særlig etterpå så har jeg ingen erfaring med påbygg eller lasting. Eller for den del regelverk ang. kjøre og hviletid. Like etter at jeg ble ferdig med lappen fikk jeg ideen om å søke på norsk jernbaneskole isteden og er nå lokomotivfører i cargonet og tjener mye mer enn noen lastebilsjåfør.

Har flere bekjente som sitter igjen om langt over en mill i ren lønn(etter alle utgifter på bil/drift er betalt) :thumbup:

Men generelt ligger du et stykke over "lastebil-lønn" :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...