Gå til innhold

Kurant allround stasjonær til 4000kr?


Anbefalte innlegg

Hei, har lekt med tanken på å bygge en stasjonær til meg selv som skal brukes til alt mulig, både spill, multimedia og arbeid. Har plukket ut noen deler som jeg tror passer sammen, men er ikke helt sikker. Ser dette ut som en god allround pc til 4000kr? Noen som har bedre forslag til denne prisen?

 

Her er delene jeg har sett på:

 

Deler

 

 

 

Alle forslag og synspunkter er velkommen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eneste som slår meg er at til media så kan fort 500GB bli litt lite, en samsung F3 1TB koster 639kr (dette er det klart beste valget om du skal ha 1TB).

 

Ok, grunnen er at jeg allerede har en 1,5TB ekstern så tenkte å spare noen hundrelapper der. Hva mener du om valg av prosessor? tjener jeg på å bytte til en firekjerners som athlon x4 630 eller har det lite å si?

Lenke til kommentar
Eneste som slår meg er at til media så kan fort 500GB bli litt lite, en samsung F3 1TB koster 639kr (dette er det klart beste valget om du skal ha 1TB).

 

Ok, grunnen er at jeg allerede har en 1,5TB ekstern så tenkte å spare noen hundrelapper der. Hva mener du om valg av prosessor? tjener jeg på å bytte til en firekjerners som athlon x4 630 eller har det lite å si?

 

Skulel jeg oppgradert cpuen så hadde det vært til phenom, men det prishoppet er så stort at en slik prosessor er uaktuell for ditt oppsett uansett. De fleste programmer i dag bruker 1-2 kjerner uansett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Som nevnt over, 5770 er ikke mye dyrere, er dog ikke på på lager til den prisen.

Kan eventuelt gå for en litt billigere cpu for å få råd til et 5770 som er på lager.

Dette vil nok gi littegran bedre ytelse i f.eks. spill.

Lenke til kommentar

Takk for svar, vurderer nå å kjøpe et brukt hd4770 nå siden jeg ikke er noen hardcore gamer, og heller oppgradere når jeg trenger det. Så får jeg spart litt på det også. Hvor stor psu er det minste jeg trenger egentlig for å kjøre dette oppsettet? Hvis jeg skulle bytte kabinett og kjøpe psu separat. Har også lagt merke til at noen hovedkort har 24 + 4 pin strømkontakter, mens andre har 24 pin + 8 pin, har alle psuer kontakter for begge?

Lenke til kommentar

5770 er nok et langt bedre skjermkort, og et langt bedre kjøp mtp. ytelse per krone ved nykjøp. Dersom det brukte kortet imidlertid ikke er defekt og du får det til en grei pris er det sikkert et vel så godt kjøp dersom du ikke har altfor store krav til ytelse.

 

Iflg. Tom's Hardware har kortet et forbruk på 152W idle og 187W ved load. Jeg klarer ikke på sparket å vurdere om dette ser realistisk ut, men siden det kommer fra en seriøs side tar jeg det for god fisk. HD 5770 har langt lavere forbruk idle, men trekker enda litt mer fra PSU ved load. Du klarer deg nok med den PSU på 500W du har satt opp dersom du ikke har planer om å fylle opp maskinen med harddisker og/eller tenker å utvide med et ekstra skjermkort i CF. 500W vil trolig heller ikke ta høyde for noe særlig oppgradering senere (selvsagt avhengig av hva slags komponenter det isåfall vil bli).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...