Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Irriterende skjermoppløsningsproblem ved bruk av HDMI


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har et irriterende problem, og jeg begynner å ane litt omfanget og hva det kan komme av nå etterhvert. Har nettopp oppgradert PCen en smule, med blant annet Sapphire Radeon HD 5850 skjermkort og en BenQ V2400Eco.

 

Dette er jo en billig og sikkert ikke helt super skjerm, men siden det er HDMI port i den og på skjermkortet så tenkte jeg at det var bedre å bruke disse enn å bruke VGA kabel med overgang til DVI.

 

Problemet er at når jeg bruker native oppløsning (1920x1080) med HDMI kabelen får jeg en teit svart kant rundt hele bildet. Jeg har vært borti dette på TVer før, da en del av kanten må skjæres bort eller forminskes for at ikke kantene på skrivebordet skal bli borte. Regner med at det har noe med dette å gjøre.

 

I Catalyst Control Center ligger 1920x1080 og 3 andre mindre oppløsninger under "HDTV", og ved alle disse dukker den svarte kanten opp. Om jeg velger 1680x1050 forsvinner kanten og skjermen blir betydelig skarpere. Sistnevent oppløsning ligger under "Normal".

 

Ved tilkobling med VGA kabel og DVI-D overgang kan jeg bruke 1920x1080 uten særlig problemer annet enn at skjermen driver og autojusterer irriterende mye. Bildet virker også en bitte liten anelse skarpere med HDMI kabelen, men dette kan godt bare være innbilning.

 

Som et siste forsøk prøvde jeg en overgang fra HDMI til DVI, men da fungerer alt akkurat på samme måte som bare med HDMI kabel.

 

Skjermen har altså ikke DVI utgang, så dette kan jeg ikke bruke.

 

Har noen tips til hvordan jeg løse dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, jeg finner ikke noe om overscan i CCC. Fant en option i selve menyen på skjermen som gikk på overscan, og det gjorde at det hjalp noe, men ikke nok. Mangler fremdeles en cm på hver av sidene og en halv cm i topp og bunn. Og da er bildet fremdeles uskarpt og adskillig bedre med VGA kabelen.

 

Jeg for vel bare bite i det sure eplet og bruke VGA kabelen da. Vurderer og selge skjermen igjen og heller kjøpe en 16:10 skjerm med DVI.

Lenke til kommentar
Nei, jeg finner ikke noe om overscan i CCC. Fant en option i selve menyen på skjermen som gikk på overscan, og det gjorde at det hjalp noe, men ikke nok. Mangler fremdeles en cm på hver av sidene og en halv cm i topp og bunn. Og da er bildet fremdeles uskarpt og adskillig bedre med VGA kabelen.

 

Jeg for vel bare bite i det sure eplet og bruke VGA kabelen da. Vurderer og selge skjermen igjen og heller kjøpe en 16:10 skjerm med DVI.

 

CCC - Graphics - Desktop & Displays - Høyreklikk på skjermen nederst til venstre - Configure - Scaling Options - overscan 0%

problem solved

Endret av ThUnD3rM0rPh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...