Gå til innhold

Hjelp til filserver


Anbefalte innlegg

Vært litt frem og tilbake om jeg skulle gå for en selvbygd filserver eller kjøpe en ferdig NAS.

Har nå bestemt meg for å bygge på hardware jeg har liggende:

  • Core 2 Duo E4600 evt Core 2 Q 6600
  • ASUS P5E-VM HDMI
  • 6x WD Caviar Green WD20EADS
  • Ram plenty
  • PSU
  • Kabinett
  • Diverse vifter, cpu coolers etc

Har 2 controller kort liggende, begge to fra promise hvor det ene er såkalt fake raid og det andre har en 500 Mhz Xscale prosessor. Desverre er den strippa for ram og har kun 64 mb ecc cache. Dette kortet støtter raid 0,1 5,6,10 og JBOD. Begge kortene er 4ports.

 

 

Filservern vil kjøre RAID 5. Her vil det være dokumenter, bilder ferie-video samt en medieserver for alle brukerne i heiemen. Alt som er superkritisk vil synces mot en out-house server samt dropbox.

 

Slik det ser ut akkurat nå må jeg bruke denne pc'n til flere ting, slik at jeg da vil kjøre den med en slim linux host OS og flere virtuelle maskiner inkl FreeNAS e.l med vmware workstation.

 

Hovedkortet har 6x SATA og en mulighet er jo å benytte disse for oppsettet.

Dersom systemet blir seigt med virtuelle maksiner så kan jeg feks smelle på med intels x25 SSD.

 

Disse portene er ledige:

  • 1 x PCIe x16
  • 2 x PCIe x1
  • 1 x PCI

1: Bør jeg gå for nytt kontroller kort med flere porter eller vil jeg fint kunne bruke onboard controller eller sw raid?

2: Hvor kritisk er en god controller i et slikt oppsett? Gi meg gjerne tips om gode kontrollere.

3: Dersom jeg går for controller (8-12p) så vil vel fremtidig plassbehov løses ved kun å sette i nye disker?

4: Bør jeg gå for ekstra nettverkskort og da hvorfor?

5: Vil jeg med et bra controller kort kunne kjøre feks 2 x SSD i raid 0 + 6 x 2TB i raid 5? (Altså kan controller'n ha mer enn 1 raid oppsett)

6: Vil et evt oppsett slik som i Q5 hemme ytelsen sammenlignet med SSD i sw Raid og controller for HDD raid 5?

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...