Gå til innhold

Nettbankkalkulatorens svakhet dukket plutselig opp


xibriz

Anbefalte innlegg

I går møtte jeg veggen. Jeg skulle slå på min nettbankkalkulator for å få engangskoden for å logge inn i nettbanken (postbanken), da jeg til min store overraskelse oppdaget at kalkulatoren var død!

 

Hva gjør jeg nå? Ja jeg vet at jeg kan gå ned i banken å foreta de transaksjoner som er nødvendig. Men til hvilken pris? Antinettbankbrukere blir jo straffet med gebyrer opp over ørene og møtt med nedbemannede banklokaler.

 

Jeg vet at f.eks. sparebanken har slike dingser du stikker bankkortet ditt inn i å får en kode som fungerer uavhengig av hvem som eier den. Men postbankens system er ikke slik, der er hver kalkulator unik til hvert enkelt fødselsnummer (antar jeg, da jeg prøvde min mor sin uten hell).

 

Og dette skjedde på verst mulig tidspunkt. Midt i boligkjøp der jeg må bruke sparekontoen jeg ikke vet kontonr. på, overføre å forskuddsbetale osv.

 

Måtte bare få ut litt frustrasjon mens jeg venter på ny kalkulator.

Noen andre synspunkt på saken?

Endret av xibriz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter at jeg ringte å bestillte ny skrudde jeg opp den jeg hadde, så tok jeg ut batteriet å puttet det inn igjen. Da fikk jeg liv i den, men den må nok konfigureres på nytt for å kunne brukes. Jeg fikk opp at jeg måtte taste inn masse tall, noe som ikke er normalt (skal normalt bare taste 4-siffret pinkode).

Lenke til kommentar
Banken skal ha grei oversikt over alder og batterilevetid på disse brikkene. Rart de ikke har sendt ut en ny en.

 

Bankene skal ha grei oversikt over hvor mye og hvilken temperatur etc hver enkelt kunde utsettter sitt sikkerhetskort for ? du er morsom.

 

Jeg trodde det kom opp "low batt" en tid før et sikkerhetskort døde , så man i den tiden kunne legge de viktigste regningene til forfall og bestille ny(den gamle blir uansett ubrukelig idet en ny er produsert, skulle du skifte batteri eller ikke) hvis den dør uten videre er det selvfølgelig klanderverdig.

 

Forøverig tar Postbanken 35,- per giro betalt over skranke, forutsatt at du har brukskonto med bankkort i Postbanken, DnBNOR eller Nordlandsbanken. (som alle er en del av DnBNOR ASA)

Lenke til kommentar

Er dette å møte veggen?

 

Ta det rolig. Pust godt inn og ring til Postbanken for å få ny. Overføringen kan du ta i en fysisk Postbank filial. Gebyret du evnt må betale er minimalt i forhold til beløpene som er involvert i boligkjøp.

 

Men ja, disse kodebrikkene tåler ikke uendelig og varer ikke evig. Ikke ha de hengende på nøkkelknippe og ha de minst mulig i lommen med annet rusk. Eg har to stk(av typen eg setter kortet inn i). En til å ha hjemme i skuffen og en til å ha liggende i laptop vesken.

Lenke til kommentar

Nå har jo postbanken greie åpningstider (til kl. 1800 på kjøpesentre, lengere på butikk).

 

Men hvis jeg hadde hadd f.eks. Fokus Bank måtte jeg ha tatt _fri_ fra jobb/brukt avspasering = tapt arbeidsinntekt + (det lille) gebyret.

 

Siden jeg har postbanken slipper jeg unna med å "bare" stoppe på ett kjøpesenter etter jobb midt i rushtrafikken for å foreta mine transaksjoner.

 

Jeg synes at hvis vi skal ha ett slik system der man må ha en slik kalkulator/brikke, så burde det være mulig å få oppgitt en engangskode også over telefon hvis man har de nødvedige opplysninger (personnr., kontonr. etc.). MinID-passordet er det jo bare jeg som vet uansett. MEN dette er faktisk ikke mulig.

Lenke til kommentar
Jeg synes at hvis vi skal ha ett slik system der man må ha en slik kalkulator/brikke, så burde det være mulig å få oppgitt en engangskode også over telefon hvis man har de nødvedige opplysninger (personnr., kontonr. etc.). MinID-passordet er det jo bare jeg som vet uansett. MEN dette er faktisk ikke mulig.

 

Jeg vil anbefale deg å vurdere ny bank. Skandiabanken tilbyr innlogging på flere måter: kodekort, engangskoder på SMS, BankId (kodekalkulator eller mobiltlf). Her kan du evt definere inn samboeren din også, slik at engangskoder kan bli sendt til mobilen hans/hennes.

Lenke til kommentar
Banken skal ha grei oversikt over alder og batterilevetid på disse brikkene. Rart de ikke har sendt ut en ny en.

 

Bankene skal ha grei oversikt over hvor mye og hvilken temperatur etc hver enkelt kunde utsettter sitt sikkerhetskort for ? du er morsom.

 

Jeg er morsom? - Takk.

 

Vel så lenge brikken er merket "Vasco" så er jeg antagelig en liten anelse mer informert enn deg om hvordan disse brikkene blir kodet og distribuert. Men det er svært begrenset av hva man har lov til å fortelle vedr dette. Brikkene gjøres klar i batcher og oversendes bankene med div detaljer om produksjonen. Deriblandt forventet dato for brikkens levetid.

Når det er sagt så sier jeg med selvfølgelig enig i at levetiden varierer utifra bruk og miljø.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...