Gå til innhold

To hardisker, en full. Hvordan tar jeg i bruk den andre?


Anbefalte innlegg

Heihei

 

Jeg trenger hjelp. På pcen min (Toshiba Satellite A300) har jeg 'to' hardisker, Vista (C:) og Data (E:), og fram til nå har alt blitt lagret på Vista (C:) mens Data (E:) har stådd uberørt og tom. Nå har Toshiba TEMPRO-varsler varslet om at jeg bare har 10 Gb ledig på hardisken, men Data (E:) står likevel uberørt og tom med over 100 Gb med ledig plass.

Så her er det jeg lurer på:

 

- Kan jeg flytte filer direkte fra Vista (C:) over til Data (E:) uten konsekvenser, og hvis det får konsekvenser, hvilke ?

- Hva skjer når Vista (C:) er full?

- Antagelivis har jeg bare en hardisk, som er blitt partert over til to. Kan jeg fjerne parteringen (hvis det er det man kaller det) ?

 

Hjelp ønskes

Mvh, GamerFreak94 :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heihei

 

Jeg trenger hjelp. På pcen min (Toshiba Satellite A300) har jeg 'to' hardisker, Vista (C:) og Data (E:), og fram til nå har alt blitt lagret på Vista (C:) mens Data (E:) har stådd uberørt og tom. Nå har Toshiba TEMPRO-varsler varslet om at jeg bare har 10 Gb ledig på hardisken, men Data (E:) står likevel uberørt og tom med over 100 Gb med ledig plass.

Så her er det jeg lurer på:

 

- Kan jeg flytte filer direkte fra Vista (C:) over til Data (E:) uten konsekvenser, og hvis det får konsekvenser, hvilke ?

- Hva skjer når Vista (C:) er full?

- Antagelivis har jeg bare en hardisk, som er blitt partert over til to. Kan jeg fjerne parteringen (hvis det er det man kaller det) ?

 

Hjelp ønskes

Mvh, GamerFreak94 :)

 

Ja, du kan kopiere fra C: til E: uten konsekvens, men med forbehold. De filene du kopierer over må ikke være registrert på en spesifikk "bane". Eksempelvis spill. De bør ikke flyttes. Filmer og musikk kan med trygghet flyttes.

 

Du må for all del ikke la C: gå full. Vista bruker C: til blandt annet midlertidige filer (fra internett osv)

 

Du bør ikke fjerne parteringen når partisjonene er i bruk.

 

Edit: Skrivefeil

Endret av vonkane
Lenke til kommentar
Heihei

 

Jeg trenger hjelp. På pcen min (Toshiba Satellite A300) har jeg 'to' hardisker, Vista (C:) og Data (E:), og fram til nå har alt blitt lagret på Vista (C:) mens Data (E:) har stådd uberørt og tom. Nå har Toshiba TEMPRO-varsler varslet om at jeg bare har 10 Gb ledig på hardisken, men Data (E:) står likevel uberørt og tom med over 100 Gb med ledig plass.

Så her er det jeg lurer på:

 

- Kan jeg flytte filer direkte fra Vista (C:) over til Data (E:) uten konsekvenser, og hvis det får konsekvenser, hvilke ?

- Hva skjer når Vista (C:) er full?

- Antagelivis har jeg bare en hardisk, som er blitt partert over til to. Kan jeg fjerne parteringen (hvis det er det man kaller det) ?

 

Hjelp ønskes

Mvh, GamerFreak94 :)

 

Ja, du kan kopiere fra C: til E: uten konsekvens, men med forbehold. De filene du kopierer over må ikke være registrert på en spesifikk "bane". Eksempelvis spill. De bør ikke flyttes. Filmer og musikk kan med trygghet flyttes.

 

Du må for all del ikke la C: gå full. Vista bruker C: til blandt annet midlertidige filer (fra internett osv)

 

Du bør ikke fjerne parteringen når partisjonene er i bruk.

 

Edit: Skrivefeil

 

Ok, tusen takk, det hjalp mye :)

Lenke til kommentar

Okei, nytt problem har oppstådd. Nå som jeg har flyttet over alt av filmer og musikk o.l til (E:) viser det seg at det var alle spillene mine som tok opp mesteparten av plassen. Hva skjer når jeg flytter en hel spillmappe fra (C:) til (E:)? (F.eks hvis jeg flytter hele Ubisoft-mappen som inneholder Call of Juarez - Bound in Blood over til (E:))

 

Og en annen vanskelig ting, mange av spillene mine går gjennom steam, så da regner jeg med at jeg må flytte hele Steam-mappen over, og hva skjer når jeg da igjen skal spille noe gjennom steam?

Lenke til kommentar

Det som skjer med spillene dine er at stien til spillet legges inn i windows sitt registry. Når du flytter mappene, finner ikke windows mappene der de er registrert lengre, så spillet ikke vil kjøre. Mange spill legger ikke inn noe i registry, og virker helt fint etterpå. Mens andre sier "Install again" eller lignende og nekter plent.

Lenke til kommentar
Takk for hjelpen :)

 

Veit at du advarte meg, derfor jeg ikke har flyttet noen spill enda :p

 

Hva med Mine dokumenter? Den bruker å ta litt plass den også. Sjekk det. Noen av de mappene kan flyttes med et program som sørger for å oppdatere baner etc. Tror det var noe som het Vista Manager. I XP er det gratisprogrammet Twaek UI som fikser biffen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...