Gå til innhold

Ca pris på kabling av el-kurs.


Anbefalte innlegg

Noen elektrikere her som kan grovt foreslå hvor mye en "omtrekk" av en kurs vil komme på.

 

Denne kursen er kablet med 1.5kvadrat kabel, men jeg vil ha kursen opp i 2.5 for å få på en 16A sikring.

Dette fordi sikringen på 10A som allerede er der går til stadighet nå på vinteren da det er tre panelovner på den kursen.

Litt dårlig planleggingsarbeide av den elektrikeren som la opp kablingen i utgangspunktet, men sånn får det være.

 

Ønsker å få litt input på hva jeg kan forvente at det koste å kable om den kursen.

 

Det er grovt sett tre rom på henholdsvis 30, 10 og 7 kvadratmeter som kablene ligger i, og nærmeste rommmet er ca 8m unna sikringsskapet. (uten at jeg vet nøyaktig hvordan rørene i veggen går.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det vil nok komme på rundt 10000,-

Må da tenke på timespris, materialkostnader og eventuelle problemer som måtte oppstå.

Har trekt om uttalige boliger og erfaring sier at gamle ledninger sitter godt.

 

Hvor gammelt er anlegget?

 

 

Litt usikkert å si, for det ble "kablet om" før jeg kjøpte leiligheten i 2007 men det er fortsatt noen gamle stikk på veggene. Så jeg setter litt tvil til at det faktisk ble skiftet ut så mye...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Et lite tips. Kan du ikke trekke kablene selv ? Dermed kan elektrikeren bare komme å koble opp. Hvor mye det koster blir vel vanskelig å si, men det er jo timeprisen på elektriker som er dyrt.

Du har ikke lov til dette hilsen Nek 400 134.1.1.

 

134.1.1 :Ved utførelse av en elektrisk installasjon skal det sørges for at den gjøres fagmessig av kvalifisert personale og ved egnet materiell. :thumbup:

Lenke til kommentar

Nå må vi skille mellom lov og norm (NEK) da.

Følger man ikke NEK400 må man selv dokumentere at jobben gjøres i henhold til lover og direktiver.

 

Likevel, også jeg vil anbefale trådstarter til å få fagfolk til å gjøre hele installasjonen. Selv om det å trekke kabler virker enkelt, er det fullt mulig å gjøre feil som setter sikkerheten i fare.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

blir feil det noen sier at times prisen er så høy, det mange elektro firma gjør for og få lavere times pris, er det at de legger høyere priser på materiell. tror ikke det er så veldig dyrt, vil tippe et par lapper, er du heldig så får du en lærling som trekker kabelen osv, da blir det billigere

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...