Gå til innhold

Jobbtips for 16 åring


Anbefalte innlegg

Hei, jeg ble nettop 16år i desember. Jeg har nå leitet lenge etter en liten jobb jeg kan tjene penger på, fordi jeg føler alle i klassen har jobb og foreldrene mine syns også jeg nå burde få jobb. Jeg kjenner en venn som har jobb hos sin far og jobber mye der, hvor han tjener mye og får råd til å kjøpe ting han trenger. Jeg får ikke noe særlig ukelønn hjemme (ca 90kr i uken) så jeg har ikke råd til så mye. Jeg har tidligere jobbet på Norpost, men syns dette var litt kjedelig og for dårlig lønn. Noen som har noen jobbtips til meg? Jeg tenker ikke på jobber som f.eks rengjøringsjobber o.l. Jeg tenker på f.eks jobb i butikk (f.eks dagligvarebutikk, men helst andre butikker som Cas Ohlson) :) Noen som har tips til god cv og søknad osv :) ? Fins det noen nettsider der jeg kan søke etter jobb litt "lettvindt" :) ?

 

 

Takker for svar :new_woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wall of text:

Som 16-åring kan du ikke være veldig kresen når det kommer til jobbsøking. De aller fleste butikker krever at du er 18 år for å kunne få jobb /m spesielt med hensyn til at du må være 18 for å betjene kassa i dagligvare. Er fortiden relativt stor arbeidsledeighet blant unge mellom alderen 16-25 år. Enkleste måten å skaffe seg jobb i din alder, er gjennom personlige kontakter. Spørr slektninger / foreldre av venner o.l. Finn.no / deltidsjobb.no er gode sider når det kommer til jobbsøking, men er likevel vanskelig å få jobb gjennom disse mht søkerantall osv.

 

Når det gjelder en CV bør den inholde disse punktene:

 

•Overskrift, "Curriculum Vitae", O.L.

•Personalia: Navn, adresse, telefonnummer, fødselsdato, sivil status, eventuelle barn

•Skoler du har gått på (f.o.m. videregående skole) og eksamener du har tatt, evt. verneplikt

•Jobber du har hatt (heltid og deltid)

•Kurs

•Kunnskaper i fremmedspråk, lengre reiser

•Tillitsverv, medlemskap i klubber og foreninger

•Aktiviteter i fritiden, spesielle interesser

 

En cv bør også kombineres med en god jobbsøknad der du "selger deg selv"/skriver hvorfor akkurat DU er den riktige for jobben. Andre ting du kan kombinere med en cv er atester/vitnemål o.l.

 

 

Hva som er en god jobb for deg er vanskelig å si. Dette kommer som sagt ann på hvor kresen du er. Alt fra enkle vaskejobber til andre enkle strøjobber kan være nyttig å ha på en CV med tanke på fremtiden. Personlig var en av mine første jobber reklame. Fikk ett par tusen ark å gikk rundt med sekk og la ut i postkasser. Enkle penger.

Må også sies at det er mye bedre og møte arbeidsgiver face to face når man søker etter jobb.

Endret av mtvw
Lenke til kommentar

Undersøk litt om det er nokon større bedrifter/arbeidsplassar i nærleiken så ringer du, eller tar deg ein tur og spør om dei har behov for nokon. Veldig mange som ikkje lyser ut ledige stillinger, desse jobbane er dei som er lettast å få da det er ferre søkarar.

Du er 16, du trenger ingen jobb. Når du blir eldre skjønner du hvorfor.

Å? Eg er 20, ser ingen grunn til ikkje å opptjene midler i ein ung alder, kan gjerne starte enda tidligare for den del.

Endret av HValder
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke jeg lager en ny tråd for dette.

 

Jeg er 14 år og kunne gjerne tenkt meg en jobb. Det eneste jeg kommer på som alternativer er avisselging. Kompisen min driver med det og sier at det egentlig er ganske dårlig business med dårlig lønn i forhold til innsats. Fins det noen andre mulighter? Kan være hva som helst. Bære ting fram og tilbake på et lager, går undt med brosjyrer, etc. Vil bare få en fast mulighet til å tjene meg penger.

Lenke til kommentar

Du kan forsjøke gjennom vikarbyråene, det er mulig de kan skaffe deg noe selv om du er under 18, de har uansett god oversikt over markedet.

 

Har selv i tidligere tider jobbet som bryggesjauer, de mangler alltid folk og det er relativt bra betalt, pga arbeidstidene.

Lenke til kommentar
Du er 16, du trenger ingen jobb. Når du blir eldre skjønner du hvorfor.

 

Bra du begrunner det du sier, når det samtidig er en såpass idiotisk uttalelse. :)

 

Jobber selv på McDonalds. Elsker faktisk jobben, men det er ofte en del å gjøre. Er mange steder der det er bedre betalt, men det er gode muligheter for å jobbe ekstra hvis du ønsker det.

 

Vil forøvrig fraråde deg å søke der det er "lettvint", er det et inntrykk av deg som en person som liker det lettvint noe du vil gi til arbeidsgiveren? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...