Gå til innhold

Installere windows 7 på partisjonert disk


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på å installere windows 7, men lurer på følgende:

Jeg har partisjonert c:disken i to like store partisjoner. Hvis jeg installerer windows 7 og sletter xp vil da hele disken bli formatert slik at det som er på den andre partisjonen også forsvinner eller vil bare den delen hvor xp ligger bli formatert og erstattet med Windows 7? Jeg er grønn på dette med partisjoner og hvordan de fungerer. Trenger en sånn blondine forklaring.

 

Så lurer jeg også på om det er mulig å partisjonere den ene partisjonen slik at jeg kan ha både xp og windows 7? (og er dette i det hele tatt nødvendig.) Går det an å angre seg og installere bare xp igjen hvis jeg ikke liker windows 7 eller vil maskinen mase om at den installerte versjonen av operativ system er nyere enn den du er i ferd med å installere?

 

Jeg har nemlig vært borti dette problemet tidligere, men da var det bare en nyere versjon av win xp som lå på maskinen jeg skulle installere på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min anbefaling er å legge inn windows 7 på partisjonen der du har Windows XP i dag. Formater partisjonen under installasjonen. Se guide her:

http://samfunn.myhken.com/?p=915

 

Husk å ta backup av viktige filer som dokumenter, musikk, bilder etc.

Sjekk også om partisjonen er større enn 30-40 GB, som er min anbefaling for minste størrelse på en W7 partisjon.

 

Trenger du XP i etterkant, kan du bruke XP Mode. Har du home Premium eller lignende, sjekk denne guiden på hvordan du kan bruke XP Mode på din w7 versjon:

 

http://samfunn.myhken.com/?p=974

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...