Gå til innhold

Kosthold for deff i 6mnd?


Anbefalte innlegg

Hei

Er gutt på 15

Veier 80-90kg

Tenkte eg skulle gå på deff i 6mnd framover for og frå fram 6-packen og den flotte sommerformen, men har egentlig aldri følgt noe skikkelig kosthold.

Vurderer og å legge ut treningslogg.

Men kan vell skrive opp ka eg spiser no.

 

Frukost 07:40 - 08:00:

1 skive med langebrød med 1 skinke som pålegg

1 glass melk

 

 

Lunch rundt 11-12 :

3-4skiver med langebrød og skinke som pålegg.

Spiser muligens en yoghurt då og.

 

Før trening:

Ingenting

 

Etter trening:

1protein drikk 500ml

 

Middag:

Mors middag så det varierer

 

Kvelds:

1 skive eller 1 grandiosa.

 

Så hadde håpt noen hadde noe tips til ka eg burde spise.

Endret av Big_face
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cut the crap. (mener pizzaen)

Har du merket noe? Eneste du spiser om dagen er brød og middag (håper virkelig ikke at denne middagen er brødmat også). Ha litt variasjon, kok opp noen egg, ta det oppi en skål og pøss på med majoness. Lag litt salat dressing med tunfisk. Det jeg kan si, man velger brødmat fordi man er lat og ikke gidder å lage mat. Jeg har selv 3 varme måltider om dagen, ikke noe brød, kylling,tunfisk, egg og laks hverdag. Vær litt kreativ! Om kvelden kan du lage all maten du trenger, kylling og ris, egg osv, så tar du med deg det på skolen.

Lenke til kommentar

Har gått et heilt liv med og spise brød, så blir vanskelig og venne av, er det noe eg kan bruke for og erstatte det?

Er litt lat når det gjelder det og lage mat ja, må vell endres på.

Men korleis finner eg ut kor mange kalorier det er i kvert måltid?

Skal som sagt prøve og gå i underskudd så kan vere nyttig og vite.

Lenke til kommentar

Brød kan du erstatte med kylling og ris eller min variant, kylling og grønnsaker.

Kjøp deg kyllingkjøttdeig dagen før lunsjen, stek kjøttdeigen og legg det i kjøleskapet. Gjør det samme med salaten. 600g kylling kan vare for 3-4 lunsjer :)

Til frokost kan du ha havregryn med melk.

 

Lett å finne hvor mye kalorier det er i hvert måltidd. Bare å søke rundt på google etter næringstabeller.

Melk inneholder 66kcal per dl (helmelk baby :)) Håper virkelig at det er helmelk du drikker, ellers må du virkelig skjerpe opp fett inntakket. Ha denne pekepinnen i hode, spiser du ikke fett vil kroppen ikke gi fra seg fett. Og hvis du ikke spiser fett på lenge eller har et ganske litte fettintakk vil kroppen lagre på alt fettet den får.

Lenke til kommentar
1glass helmelk hjelper lite for fettinntaket, det du kan prøve er å få kroppen til å brenne fett istendenfor sukker. Da blir du en fat-burnings maskin 24/7 uten å forbrenne alt for mye muskler.

 

Kordan får eg kroppen til og forbrenne fett og ikkje sukker då?

Redusere sukkerintaket?

Lenke til kommentar

Sukker = karbohydrater

Brød = Sukker

 

Så simpeltalt, du begrense karbointakkt mot 30-50g. Det første du må gjøre er å få kroppen inn fra å brenne sukker til å brenne fett. Her må du begrense karbo intakket mot 25-30g de første 12 dagene, så fult av en helg med bare karbohydrater og mininalt med fett og proteiner.

Når du er ferdig med oppstart fasen så vil du føle deg bra, du vil få igjen energien osv. Oppstart fasen varer kanskje i 2-3 i uker. Etter 3-4 uker kan du begynne å eksprimentere litt med dieten, øke litt karb osv.

Du kan dele dieten i 4 deler:

1) Oppstarts fasen

2) Vedlikeholdsfasen

3) Mass fasen

4) Cut fasen

 

Finn deg noen bøker om emnet, som metabolic diet.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Det er sant, men på dieten spiller det ingen rolle hvilken type karbohydratene er, så jeg bare skrev det lett for TS at kan skal ha minimalt med karbohydrater.

Uansett, stivelse er sukker også. Det vil bli dannet om til glukose, men ikke like raskt som sukker. Fiber er nok bra å få i seg under en lavkarb (fiber teller ikke i karbohydrat inntaket)

Men er det noe forskjell på og ville gå ned i fettprosent og ville deffe?

 

Du vil gå mye fortere ned i fettprosent på en lavkarbo diet (moderat karbohydrater funker også som H&F C). På en høy-karbo så risikerer du å miste noe muskler på veien. Men igjen, så spiller det mange forskjellige faktorer som om du jogger eller tar intervaller. Hvilken mat og mengde.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Eg låg våken til langt på natt i går kveld, av ukjente grunner, og tenkte litt på kostholdet.

 

Her er slik eg såg for meg en dag:

 

Frukost 07:00 - 08:00( en tid mellom der)

100g havregryn med melk til( vet ikkje kor mykje)

 

Lunch ( mellom 11 og 12 )

Eggerøre og muligens en god morgen yoghurt.

 

Middag 1 14.40 ( før trening )

100g kyllingfille, eller noke annet sunt kjøtt + diverse grønsaker

 

Middag 2 17:00 eller 18:00

Svinefille eller noke annet kvit kjøtt + diverse grønsaker

 

Kvelds 21:00

Omelett av 4 egg til 2 pers.

 

Noen kommentarer til dette?

Lenke til kommentar

Nå ser det bedre ut :)

 

Og det vill si? (Er ny på området så stiller nok en del spørsmål)

I de fleste kosthold idag er det alt for mye karbohydrater, en god del proteiner og mye/lite fett. Eks, min 3500kcal dag så ut ca slik, 350g karbohydrater, 160g proteiner, og ca 150g fett.

 

Moderate mender er fra 100-200g karbohydrater og dette skal helst være stivelse. Sukker kan du ta etter treningen. Holder du deg til 100-200g karbohydrater, 100-200g fett og ca 180g proteiner så går det vel greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...