Gå til innhold

Godt objektiv for 4000-4500?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

Skal du kjøpe kun 50D kamerahus, eller kitet med 18 - 200mm IS objektivet?

Om du kjøper med kitobjektivet ser jeg lite poeng i å handle 17 - 50mm objektivet, annet enn at det hadde en fin blenderåpning.

Og hvis du kun kjøper huset, kan det ikke da være fornuftig å legge på litt ekstra og isteden kjøpe med kitobjektivet?

 

Dette er bare en feeling jeg har, uten at du har fortalt noe om hva du skal bruke det til, eller videre planer med nye objektiver etc. :)

Lenke til kommentar

Jeg kjøper kun hus, har budsjetts-begrensninger i en liten periode til, derfor blir det kjøp av hus nå, deretter objektiv om 2-3 uker.

I mellomtiden låner jeg noen objektiver via en venn.

 

Jeg skal bruke kameraet til vanlig natur-foto, portretter, sikkert noe makro og ellers det meste utenom sport.

 

Ser etter noe som helt er lyssterkt, og som produserer grei bildekvalitet - helst begge deler. :)

Lenke til kommentar
Tamron 17-50mm f/2.8 er et bra objektiv. Jeg har versjonen uten bildestabilisator, og er veldig fornøyd med den.

 

Godt å høre. Tenker kanskje å ta VC versjonen men er ikke sikker.

Noen andre objektiver i lignende prisklasse eller inntil 4500 ca som

er verdt å nevnes?

Lenke til kommentar

Jeg har selv kjøpt Tamron sitt med VC, og må si meg meget fornøyd med dette. Valget stod mellom m/VC eller uten, og at det til slutt ble førstnevnte angrer jeg ikke på. Det er ikke snakk om mye ekstra penger, og skarpheten (på mitt iallefall) er det ingenting å si på. Danker ut mitt gamle kit-objektiv by far. VC er også utrolig digg, og jeg kan gå helt opp til et halvt sekund lange lukkertider, hvis jeg tar bilder av statiske motiv.

 

Gå for Tamronen med VC er min absolutte anbefaling. Litt tungt, men det hjelper bare på kvalietsfølelsen. Skal jeg utsette noe må det være litt bråkete og treig autofokus, men dette er ikke noe jeg henger meg opp i ;) .

Lenke til kommentar

Godt å få litt positiv feedback på dette objektivt.

Ja, tenkte jeg like så godt kunne gå for det med VC. Som du sier, er ikke mye man å spe på ekstra for å få med VC, og det kan bidra til bedre bilder i situasjoner hvor det er litt mørkt, eller om man f.eks da ikke har stativ o.l. Har alltid hatt kit-objektiv på tidligere kameraer. Siste jeg hadde var D300 med 16-85mm (f/3.5-5.6) og man merker nok forskjellen på sistnevnte og et objektiv med f/2.8.

 

Så tror det blir Tamrons 17-50mm f/2.8 m VC.

 

Kjøper 50D kamerahus mest trolig denne kommende uken, så kommer objektivkjøpet tett innpå, innen et par-tre uker.

 

Man MÅ jo ikke gi 9-10 laken for å få et godt objektiv.. (?) :D

Lenke til kommentar

Hehe var på nett via telefonen, så så ikke at det var linka - my bad.

Ja 50mm f/1.8 II er jo rimelig snasen den.. vurderte å slenge den med på kjøpet av kamerahuset, for deretter på fete opp sparegrisen litt, før jeg sikter meg inn på noe ala Tamrons 17-50mm f/2.8 m VC.

 

1.4 versjonen av 50mm'ern er vel ikke så veldig ulik utenom at den er noe mer lyssterk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...