Gå til innhold

Specs MacBook Pro vs PC


Anbefalte innlegg

Hvor gode spesifikasjoner har en Macbook Pro kontra en bærbar PC til samme pris? Hvor mye betaler en ekstra for OS og design?

 

Vurderer sterkt å kjøpe meg en Macbook Pro, men finner det litt vanskelig å betale så mye. Hvordan stiller dette seg vanligvis rett etter en oppdatering? Ryktene går jo nå om at det kommer en oppdatert versjon av Macbook Pro i januar/februrar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du betaler for i ein Macbook Pro er:

 

1: Softwaren som er med

2: Design

3: Skjerm

 

Prismessing så er nok hw omtrent likt prisa (obs oppgraderinger er mykje dyrare)

Skjermen er ofte bedre og dermed dyrare

Operativsystemet koster (for windows er jo dette frå 1000 og oppover)

Diverse programmer som ligger med som standard

 

Speccer ein ei dellmaskin med omtrent same specs så vil nok prisen berre ligge 1-2k over det windowsmaskina vil ligge på. Dog er både vekt og utsjånad veldig forskjellig.

 

Reint brukarmessig føler eg at Os X er eit bedre os enn windows (spesielt Vista)

Kombinasjonen god brukarvennligheit og fullblods unix "under panseret" gjer det til perfekt jobbmasking og utviklingsmaskin.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Når det gjelder software betaler en vel ikke for noe annet enn selve Oset? iLife, iWork og alt annet må vel kjøpes ved siden av på samme måte som Office etc?

 

Hvilken skjerm er forresten å anbefale? Den matte eller den med glans?

 

Speccer ein ei dellmaskin med omtrent same specs så vil nok prisen berre ligge 1-2k over det windowsmaskina vil ligge på. Dog er både vekt og utsjånad veldig forskjellig.

Mener du Mac her? Fortsatt interessert i å vite om en ny oppdatert versjon av Macbook Pro har til vanlig å kunne konkurrere med tilsvarende bærbar maskin på pris.

 

Takker for alle svar :)

 

Det du betaler for i ein Macbook Pro er:

 

1: Softwaren som er med

2: Design

3: Skjerm

 

Prismessing så er nok hw omtrent likt prisa (obs oppgraderinger er mykje dyrare)

Skjermen er ofte bedre og dermed dyrare

Operativsystemet koster (for windows er jo dette frå 1000 og oppover)

Diverse programmer som ligger med som standard

 

Speccer ein ei dellmaskin med omtrent same specs så vil nok prisen berre ligge 1-2k over det windowsmaskina vil ligge på. Dog er både vekt og utsjånad veldig forskjellig.

 

Reint brukarmessig føler eg at Os X er eit bedre os enn windows (spesielt Vista)

Kombinasjonen god brukarvennligheit og fullblods unix "under panseret" gjer det til perfekt jobbmasking og utviklingsmaskin.

Lenke til kommentar

Om du har tenkt på å kjøpe mac, og vil ha en stor HDD så kjøp den minste på et Eplehus sine sider. Deretter kjøper du en 500GB 5400rpm på Multicom for 500ish? og sier med bambiøyne når du henter den at du har en HDD du gjerne ville ha inn i den om han kan gjøre det for deg. Han skal vel og merke bare bruke 2 min på å sette inn HDD for deg. Ikke noe mer.

 

Når jeg gjorde dette kjøpte jeg en 500GB 7200rpm HDD for 750kr ish og slapp denne "500 GB Serial ATA-harddisk (5400 rpm) [Legg til kr 1700,-]". Jeg kjøpte itillegg en hdd case slik at eg nå har 2 HDD'er med tilsammen 660GB til under prisen av 1 intern på 320 GB i MAC'en

 

 

Bare sånn for å forklare, Noe jeg ikke har giddet å lese meg fram til er om eg mister Garantien hvis jeg hadde gjort det selv. Det var nemmelig en som sa at det stod i bruksanvisningen at man kan gjøre det selv, men hvem leser vel bruksanvisninger (ppfff..)?

 

 

 

Frik

Lenke til kommentar
Fortsatt interessert i å vite om en ny oppdatert versjon av Macbook Pro har til vanlig å kunne konkurrere med tilsvarende bærbar maskin på pris.

Mitt svar vil være ja – men det vil alltid være uenighet om hvordan «tilsvarende» skal tolkes. Acer-fans hyler alltid om at du kan få kraftigere prosessor for samme pris om du styrer unna Apple, der har de sikkert rett. Det er liten tvil om at du betaler et lite premium for å ha en godt konstruert maskin, men hvis en virkelig skal ha en tilsvarende maskin fra andre produsenter må en jo se etter noen som også har disse fordelene.

 

iLife følger med når du kjøper ny maskin, iWork kommer eventuelt i tillegg.

 

Matt vs Glossy skjerm er en preferansesak. Når du stiller spørsmålet slik du gjør vil jeg si at glossy bør fungere fint – det er stort sett noen proffbrukere som har hatt innvendinger mot denne. Med det sagt, om du ser for deg at du skal bruke maskinen mye i vanskelig lys (utendørs i sollys, for eksempel) kan den matte ha noe for seg.

Lenke til kommentar
Bare sånn for å forklare, Noe jeg ikke har giddet å lese meg fram til er om eg mister Garantien hvis jeg hadde gjort det selv. Det var nemmelig en som sa at det stod i bruksanvisningen at man kan gjøre det selv, men hvem leser vel bruksanvisninger (ppfff..)?

 

Det er slik at du kan bytte både ram og hdd uten at garantien frafaller.

 

Fredrik

Lenke til kommentar
Acer-fans hyler alltid om at du kan få kraftigere prosessor for samme pris om du styrer unna Apple, der har de sikkert rett. Det er liten tvil om at du betaler et lite premium for å ha en godt konstruert maskin, men hvis en virkelig skal ha en tilsvarende maskin fra andre produsenter må en jo se etter noen som også har disse fordelene.

 

Finnes de? :p

 

Forøvrig så er 13" MBP veldig godt priset i forhold til de reelle konkurrentene (HP Envy og Dell 13 XPS Design?).

Lenke til kommentar

Så bør man jo egentlig ta OS litt i betraktning..

 

Jeg kjøpte en Macbook Pro 13", er veldig fornøyd. Tingen med denne er jo at om jeg vil så kan jeg legge inn Windows 7 som jeg har. Men om denne vil være like rask med dette OS'et i forhold til hva den er med Mac OSX Snow Leopard, har jeg ikke sett.

 

Også er jo det en større mulighet hvis man lovlig skal ha mulighet til 2 oser om ikke flere med en Mac, der er det jo ikke alle "PC'er" som er kompatible. Mac vil jeg si er et solid stykke design og den har mange nyttige egenskaper som:

* Slim Dvd brenner

* Belysning bak taster

* Memorycard slot

* utgang for både VGA og DVI (NB, må kjøpes ekstern "konverter"

* multitouch trackpad

* Webcam

 

 

Dette er jo selvfølgelig ting som kommer på andre pc'er med windows, men det er bare for å nevne noen ting som jeg mener er ganske bra ved en mac. Men som en god venn av meg sier, Mac ER og forblir et symbol. Det er en sånn trend ting.

For jeg ser jo det at m man laster ned har OSX og laster ned drivere fra OpenOSX86 (var det slik det var skrevet?). Så kan man jo få en mac på veldig mange pcer. Og de vil nok kanskje dra OSX med litt mer kraft uten at eg vet hvor kompatible de er osv. Da står nok bare Macbook Pro igjen med sitt fine design.

 

For det finnes også noen nedsig ved en Macbook Pro:

* bare 2 USB'er

* må ha egen "skjermkonverter"

 

 

Frik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...