Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

begrenset eller ingen forbindelse


Anbefalte innlegg

Har lånt med meg en bærbar som ei venninne fikk ovennevnte problem med , men etter å ha forsøkt alt som er. installert ny driver til kortet , forsøkt disse hotfixene som finne feks winsockfix osv uten at jeg får maskinen på nett så må jeg ty til dere.

Jeg bruker flere maskiner selv på nettverket her så problemet er i maskinen og ikke i router osv.

ipcoinfig leverer dette på ethernet kort trådløs nettverkstilkobling :

 

DBS suffiks :

Ip adresse : 169.254.96.30

Nettverksmaske : 255.255.0.0

GAteway : 169.254.96.30

 

Når jeg kjører feilsøk på MSN pålogging så blir Ip passert , gateway passert , IE innstilling

passert , vertsfil passert , MEN på DNS , proxy server og nøkkelporter får jeg feilmelding.

 

Masinen finner nettet , signalstyrken er utmerket , men statusen er begrenset eller uten tilgang.Fikk forøvrig samme melding når jeg forsøkte med kabel!

 

Noen tips ? takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags PC er det? Asus f.eks har jo et eget "program" som man kobler til trådløst med.

Har nemlig driti meg ut på det før!

Det er relativt likt som vanligvis, bare at det heter Asus Wireless Assistant eller noe i den duren!

Endret av NatroN
Lenke til kommentar
Hva slags PC er det? Asus f.eks har jo et eget "program" som man kobler til trådløst med.

Har nemlig driti meg ut på det før!

Det er relativt likt som vanligvis, bare at det heter Asus Wireless Assistant eller noe i den duren!

 

Jeg lurer på om hvis dette er tilfellet at du kan på ett eller annet vis bestemme at windows skal ta seg av trådløse tilkoblinger... Muligens nok å bruke windows sitt system for så å få valget om wiwndows skal være standarden og ikke wireless assistant som nevnt over.

 

Men det jeg kan si nokså sikkert er at maskinen din har ikke fått en ip-adresse fra routeren din. Den begynner vel på 192.168 eller 10.0. ett eller annet, har sett begge deler, og lest forskjelen på dem også, men husker ikke helt hva det var...

 

Men uansett. Dersom en av de andre maskinene du er på nett med har for eksempel ipadresse: 192.168.0.103, da skulle den andre maskinen også hatt noe i samme duren - bare forskjellig på siste nummeret i adressen... med mindre nettet er satt opp mer komplisert, som det sikkert ikke er.

 

Dersom du forstår hvordan du kan sjekke DHCP rangen til routeren din, så gjør det. Det vil si at den har en range med IP adresser som den deler ut automatisk til maskinene som "vil ha" dette. Det kan være foreksempel 192.168.0.100 til 192.168.0.199. Det vil si den kan dele ut maks 100 ip adresser på en gang.

 

Du bør sette opp maskinen til å bruke en bestemt ip adresse både på trådløst og kablet nett. Du går inn på tcp/ip instillingene til trådløskortet i nettverksinstillinger. Der skriver du inn en IP adresse som er utenfor dhcp rangen slik det ikke blir noe trøbbel der. I dette eksempelet kan du bruke for eksempel ipadresse 192.168.0.203. Poenget er at de første 3 talla skal være de samme, mens du velger det siste nummeret til å være et nummer som ikke er i bruk av andre maskiner, og har du ikke noen andre maskiner som går på fast ip så er det bankers å velge et nummer utenfor dchp rangen.

 

Dersom du ikke vet hvordan du sjekker dette, og de automamtisk utdelte adressene slutter på f.eks. noe i 100 serien, så prøv et nummer enten under 100 eller over 199.

 

Nettverksmaske setter set opp selv når du trykker der... i dette eksempelet skal det være 255.255.255.0

 

Standard gateway skal være ip adressen til routeren din - den du bruker når du skal inn å administrere den.

 

foretrukket dns server så har jeg ikke noe svar på hvorfor og hva, men her har jeg skrevet inn adressen til routeren, og det funker. altså samme som standard gateway adresse - noen må gjerne forklare hvorfor det funker med denne adressen og ikke en annen, og hvorfor det skal være slik. :)

 

alternativ dns server bryr du deg ikke om foreløpig.

 

Dersom du nå ikke kommmer inn på nettet så ville jeg vel kanskje sjekka om du har de riktige driverene installert, og om nettverkskortet er aktivert, og at ingen andre program administrerer den trådløse tilkoblingen. Er nettet kryptert så gjelder det jo å ha riktig passord og brukernavn evt. for å komme inn da jeg har sett en slik feilmelding når dette er feil før på min egen pc.

 

Uansett, så må du også prøve å kable PCen til nettet, det kan jo være noe galt med det trådløse kortet i PCen, men jeg tviler på det... nettverk er stort sett enkelt når det er satt opp riktig, men ofte litt plunder å få gang på første gangen på PCen spesielt hvis en har andre programmer som forsøker å styre trådløse tilkoblinger.

 

Du bør uansett komme inn på nettet når du kabler deg til switchen og setter opp fast ip adresse på denne også - vær obs på at dette er noe du må gjøre på både trådløse tilkoblingen og den kablede tilkoblingen i windows. Dette gjøres fra nettverksinstillinger og ved å trykke egenskaper på de forskjellige tilkoblingene og så gå inn på tcp/ip egenskapene - den ligger nederst i lista hos meg.

 

Jeg tror ikke du skal trenge begynne å formatere, og ikke sikkert at dette hjelper heller.

 

Men selv har jeg en inspiron laptop som jeg har fabrikk-resatt flere ganger med recovery partisjonen på PCen, og hadde litt plunder hver gang med å få det trådløse nettet stabilt under windows sitt "styre", men jeg fikk nok en dag og kjøpte meg den største 2,5" ATA harddisken jeg kunne finne til salgs nå til dags - hele 160GB :) og satte i så mye ram som mjeg klarte å få plass til i den - hele greiene kosta ca 500 kroner :). Ble som en ny PC etter dette. Da fikk jeg endelig slutt på plunderet, og kunne installere nytt OS, og kun de dell programmene jeg ville ha i stedet for endeløst med unyttig software, blant annet dell sin trådløse assistant.

 

Men håper du får til dette da... burde være dritenkelt, men kan være en fordel at du holder tunga beint i munnen, og har litt oversikt over hvordan lokalnettet er satt opp.

 

De ipconfig settings som du fikk opp her er etter all sansynlighet ravgalt, og tegn på at du ikke har kontakt med routeren - dvs kommunikasjon - for du har ikke fått en gyldig IP adresse, og dermed ingen kommunikasjon mulig. Hvorfor windows i det hele tatt setter noen hinsides ip adresser og verdier i ipconfig som her i ditt tilfelle når det ikke er kommunikasjon må du ikke spørre meg om, annet svar har jeg ikke enn at det har skjedd utallige ganger meg meg også i samme situasjon som du selv er i. Kanskje har noen et fornuftig svar på dette også?

 

TB

Lenke til kommentar

169.x.x.x betyr at nettverkskortet ikke får adresse fra router men fra operativsystemet.

 

Bruk nettverkskabel mellom router og PC.

 

Prøv følgende:

Follow these steps to use the reset command to reset TCP/IP manually:

 

1. To open a command prompt, click Start and then click Run. Copy and paste (or type) the following command in the Open box and then press ENTER:

cmd

2. At the command prompt, copy and paste (or type) the following command and then press ENTER:

netsh int ip reset resetlog.txt

3. Reboot the computer.

 

When you run the reset command, it rewrites two registry keys that are used by TCP/IP. This has the same result as removing and reinstalling the protocol.

 

Hjelper ikke dette så legg inn chipsetdriver for hovedkortet og driver for nettverkskortet på nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...