Gå til innhold

Kjøpe speilreflekskamera! Hva velger jeg?


Anbefalte innlegg

Er jeg derfor avhengig av å til hver tid kjøpe objektiver med fokusmotor? Kan ikke dette bli veldig dyrt, eller er det nogenlunde samme pris, og vil det lønne seg over lengre tid å ha et kamera med motoren innebygget i huset?
Dersom du uansett har tenkt å kjøpe nye objektiver, spiller det liten rolle, da de fleste objektivene allikevel har innebygget motor. Det er riktig nok noen unntak, og de bør du i så fall lære deg å kjenne. Det vil også være noen typer objektiver du ikke kan få med motor, da de ikke er oppdatert ennå. Dette gjelder bl.a. lyssterke korte teler på ca 85-135mm og fast vidvinkeloptikk (<35mm).

 

Dersom du derimot har tenkt å begi deg ut på bruktmarkedet, kan det være en del å spare på å kjøpe kamerahus med innebygget motor - da det er litt større utvalg av optikk uten dette. Da trenger du heller ikke tenke så nøye over hvilket objektiv du kjøper i butikk. Dog vil de fleste objektivene med motor være nyere og bedre enn utgavene uten.

Vil det da være lurt å tenke på f.eks. Nikon D90 (brukt) i steden for et nytt D5000? Man kan vel bruke disse nyere objektivene med motor på et hus med motor uansett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vil det da være lurt å tenke på f.eks. Nikon D90 (brukt) i steden for et nytt D5000? Man kan vel bruke disse nyere objektivene med motor på et hus med motor uansett.

 

Det var vel akkurat det jeg foreslo i et tidligere svar. Muligens uten å nevne brukt hus, men om du ikke har råd til nytt så mener jeg dette er en ypperlig måte å skaffe utstyr på. Som nevnt her så er ofte nye utgaver av objektiver noe bedre enn forgjengeren, men ikke alltid og uansett er det mange helt førsteklasses litt eldre objektiver tilgjengelig på bruktmarkedet. Dette gjelder nok spesielt optikk med fast brennvidde.

 

-Lazy

Lenke til kommentar

Ok, takk for svar. Jeg har funnet en "brukthandler" som ser lovende ut. Tror han er importør siden han selger nytt, men det er hvertfall ganske billig i forhold til andre steder. Her er linken. Ser dette bra ut?

 

Det kan hende vi har noen gamle Nikon objektiver liggende, men jeg har ikke funnet de på åtte år, så det ser tvilsomt ut.

 

Jeg vet du nevnte å kjøpe D90 tidligere, men da var jeg vel litt mye fokusert på det Canon kameraet, i tillegg til at jeg ikke helt forsto hva du mente :p

Lenke til kommentar
Ok, takk for svar. Jeg har funnet en "brukthandler" som ser lovende ut. Tror han er importør siden han selger nytt, men det er hvertfall ganske billig i forhold til andre steder. Her er linken. Ser dette bra ut?

 

Det kan hende vi har noen gamle Nikon objektiver liggende, men jeg har ikke funnet de på åtte år, så det ser tvilsomt ut.

 

Jeg vet du nevnte å kjøpe D90 tidligere, men da var jeg vel litt mye fokusert på det Canon kameraet, i tillegg til at jeg ikke helt forsto hva du mente :p

 

Denne "Joakim" er det vel flere her inne som har erfaringer med (i alle fall en nå nylig med en D300s). De har fått kameraene sine så vidt jeg vet, men hele opplegget virker litt lugubert. Som alternativ til brukt er det kanskje greit - bortsett fra om "Joakim" plutselig skulle få problemer med lov og toll før han har levert varen, men for 1500,- mer får du vesentlig større trygghet.

 

Jeg VET imidlertid ikke hvordan han driver sjappa si, men det er flere som har reagert.

Lenke til kommentar

Joakim i Gøteborg,mange som har lurt på hvordan det er og handle fra han.

Har ennå ikke hørt noen tilbakemeldinger om Joakim,så hvis du handler så gi en lyd om hvordan du opplevde det.

 

Du burde også ha i bakhodet at Svensk lovgivning gjelder og at du mister 5 års norsk forbrukerrettigheter.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Synes det så litt skummelt ut, men fikk følelsen av at han drev med importen selv og kunne derfor selge billigere, men om dere synes det ikke virker greit får jeg finne noe annet. Trodde også at svens og norsk forbrukerkjøpslov var ganske like og uten store problemer, men dere vet sikker bedre enn meg.

 

Har dere noen andre forslag til hvor jeg kan få kjøpt en Nikon D90 brukt og i god kvalitet til en billig penge? Her i Norge?

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg dropper han Joakim siden dere er så skeptiske, og har en del bra synspunkter. Det ser dessverre dårlig ut med andre brukttilbud.

 

Jeg får holde meg til Canon EOS 450D eller Nikon D5000 som kan kjøpes nye. Jeg vet jeg har spurt om dette før, men jeg vil gjerne høre deres synspunkter rundt disse to kameraene, gjerne sett opp mot hverandre. Hvordan er disse i dårlige lysforhold f.eks. Jeg vil også vite hvordan disse fanger opp lys og hvordan bildene blir. Kan de bli "grøtete" i enkelte tilfeller? Jeg kan jo legge ved hva jeg skal bruke kameraet til enda en gang, sånn at dere kan se de opp mot bruksområdet:

 

"Jeg hadde mest planer om å kunne bruke dette kameraet til litt naturfotografering o.l. Gjerne litt mørkere steder der man kan få frem fargene i en naturlig lysskilde på en ny måte (f.eks. kveldssolen som skinner mot en istapp), men også andre naturbilder der mer lys er til stede. Å få fram vannspeiling når det er mørkt på en bra måte hadde også vært greit, men her er det nok lang lukketid som er tingen. Det vil nok også bli nødvendig å ta bilder i forskjellige familiesammenkomster og reiser."

Lenke til kommentar

D5000 klarer nok litt høyere iso,men ellers så er dem nok like gode på bildene.

Du kan sammenlingne den side by side her.

 

Nikon er et drøyt år nyere,men det med at du har behov for objektiver som har innebygget autofokusmotor synes jeg trekker litt ned,det er noe du kan bli til og savne hvis du blir bitt av basillen.

 

Vil også påpeke at det ikke er kameraene som er bremseskoen i de scenarioene du beskriver,det er type objektiver,måten bildene blir tatt på,fiter,fotografen og redigeringen i etterkant.

 

Kanskje du heller burde se på hvilken system som kan gi deg de objektivene du kan ha brukt for til en rimelig penge.

 

Du burde kanskje ha et macroobjektiv på rund en 100mm,lyssterke fastobjektiver 50mm/35mm,En telezoom på 55-250,70-200 eller 70-300mm,en vidvinkel på 10-20 og et normalzoomobjektiv på 18-55/15-85mm samt et godt stativ,fjernutløser,sekk/bag noen ND og PL filter til de forskjellige objektivene.En blits og softboks kan også gi deg flere kreative utfordringer.

 

Vel,du behøver ikke og kjøpe alt på en gang,men det burde gi deg en indikasjon på hva du trenger for de forskjellige motivutfordringene du skisserer her.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Til bilder av krapylene dine er nok en lyssterk (og dermed "rask") 50mm godt egnet.

 

Både Nikon og Canon har slike objektivet til en veldig rimelig penge (snaue tusenlappen), men hos Nikon får du ikke autofokus, da hverken D3000 eller D5000 har innebygd fokusmotor, noe heller ikke deres objektiv har.

 

Canon derimot har fokusmotor i alle objektivene sine (bortsett fra noen helt spesielle).

 

Et 450D i kit med 18-55mm IS + 50mm f/1.8 må være en veldig flott pakke for deg.

 

Hei igjen og godt nytt år. Jeg tror jeg skjønner hva du mener, men for å være på den sikre siden så spør jeg litt mer inngående siden jeg ikke kjenner til disse 50mm-objektivene (jeg er jo tross alt en ganske uviten nybegynner). Dette 50mm f/1.8 som du nevner, er det et objektiv uten zoom som egner seg til å bruke innendørs under dårligere lysforhold, hvor behovet for zoom uansett ikke er så stort? Mens kitobjektivet 18-55mm IS er greit å bruke utendørs i dagslys?

 

Finnes det for øvrig noen som selger slike pakker med 50mm f/1.8 inkludert, eller må man kjøpe det separat?

Lenke til kommentar

Hei

For noen dager siden kjøpte jeg meg Canon D450 med 18-55IS linse.

Så langt er jeg veldig godt fornøyd med mitt kamera.

Foreløpig tar jeg de fleste bildene i auto, og synes det er milevis bedre enn mitt gamle kompakt kamera.

 

Har ikke hatt tid til å forske på alle instillinger som kameraet har siden vi har ei nyfødt i huset.

Men som som sagt angrer jeg ikke ett sekund på valget mitt.

 

Jeg ender nok opp meg å kjøpe meg enten en bok eller opplærings dvd for å prøve å utnytte kamerat til sitt fulle etterhvert.

 

Jeg har også ett lyssvakt hus uten taklamper, men synes den innbygde blitzen gjør en meget god jobb sålangt.

 

Så lykke til i søken eter ett kamera.

Endret av DDuck
Lenke til kommentar
Jeg har også ett lyssvakt hus uten taklamper, men synes den innbygde blitzen gjør en meget god jobb sålangt.

 

Ta og gjør en liten test.

Sett et hvitt papir/kartong 10x10 cm. foran blitsen på kamera i ca 45 grader,så du retter lyset oppover i taket.

 

Det du da vil oppleve er at bildene får et mer naturlig preg og skyggene blir ikke så markante,når du retter blitsen direkte på motivet blir det veldig opplyst og litt merkelig omgivelser på bildet.

 

Nå som du har fått et nytt familiemedlem er det greit og kunne forevige dem på best mulig måte til ettertiden,ville på det varmeste anbefale deg og kjøpe en original blits ikke dårligere en 430 EX II,den kan du vri to veier så du kan rette lyset oppover selv om du holder kamera på høykant "portrett modus".

Lenke til kommentar
Til bilder av krapylene dine er nok en lyssterk (og dermed "rask") 50mm godt egnet.

 

Både Nikon og Canon har slike objektivet til en veldig rimelig penge (snaue tusenlappen), men hos Nikon får du ikke autofokus, da hverken D3000 eller D5000 har innebygd fokusmotor, noe heller ikke deres objektiv har. Canon derimot, har fokusmotor i alle objektivene sine (bortsett fra noen helt spesielle).

 

Et 450D i kit med 18-55mm IS + 50mm f/1.8 må være en veldig flott pakke for deg.

Hei igjen og godt nytt år. Jeg tror jeg skjønner hva du mener, men for å være på den sikre siden så spør jeg litt mer inngående siden jeg ikke kjenner til disse 50mm-objektivene (jeg er jo tross alt en ganske uviten nybegynner). Dette 50mm f/1.8 som du nevner, er det et objektiv uten zoom som egner seg til å bruke innendørs under dårligere lysforhold, hvor behovet for zoom uansett ikke er så stort? Mens kitobjektivet 18-55mm IS er greit å bruke utendørs i dagslys?

 

Finnes det for øvrig noen som selger slike pakker med 50mm f/1.8 inkludert, eller må man kjøpe det separat?

Hei.

 

Det stemmer. Dette objektivet har ingen zoom, men fast brennvidde på 50mm. Til gjengjeld får du en mye større blenderåpning. Til generell innendørsfoto (i f.eks familie-selskap) blir 50mm litt trangt, dvs man kommer litt for nære og får ikke med seg så mye i hvert bilde. Men til portretter innendørs er det derimot knall. F.eks situasjonsportretter av barna som leker 3-5 meter fra deg, eller personen som sitter på andre siden av middagsbordet.

 

Ønsker man et litt mer allsidig innendørsobjektiv bør man ned på rundt 30mm eller mindre. Her er ikke alternativene så mange. I hvertfall ikke innenonfor rimelighetens grenser. Sigma 30mm f/1.4 EX (3500,-) er nok det eneste for mange. Her er nok kanskje en ordentlig blits et like fullkomment eller bedre alternativ for mange. Canon Speedlite 430EX II får man for rett over 2000, og er veldig bra.

 

Tror ikke man får EF 50mm i noe kit. Du kan jo selvfølgelig høre med din lokale fotobutikk om du kan få et et lite avslag dersom du slenger det med. Men dette objektivet er såpass billig at butikkene neppe har lyst til å presse prisen enda mer enn de allerede har gjort.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Hei

For noen dager siden kjøpte jeg meg Canon D450 med 18-55IS linse.

Så langt er jeg veldig godt fornøyd med mitt kamera.

Foreløpig tar jeg de fleste bildene i auto, og synes det er milevis bedre enn mitt gamle kompakt kamera.

 

Har ikke hatt tid til å forske på alle instillinger som kameraet har siden vi har ei nyfødt i huset.

Men som som sagt angrer jeg ikke ett sekund på valget mitt.

 

Jeg ender nok opp meg å kjøpe meg enten en bok eller opplærings dvd for å prøve å utnytte kamerat til sitt fulle etterhvert.

 

Jeg har også ett lyssvakt hus uten taklamper, men synes den innbygde blitzen gjør en meget god jobb sålangt.

 

Så lykke til i søken eter ett kamera.

Bra at du har så gode erfaringer! Jeg vurderer veldig sterkt det huset, og i skrivende stund er det nok det jeg ender opp med. Jeg vil veldig gjene vite dine videre erfaringer, og hva du betalte for det (om du fant det til noe billigere enn 4500,-). hvordan fungerer det i dårlig lys osv. Sorry for alle spørsmålene, men jeg er veldig interessert i å vite mest mulig :p

Lenke til kommentar
Hei.

 

Det stemmer. Dette objektivet har ingen zoom, men fast brennvidde på 50mm. Til gjengjeld får du en mye større blenderåpning. Til generell innendørsfoto (i f.eks familie-selskap) blir 50mm litt trangt, dvs man kommer litt for nære og får ikke med seg så mye i hvert bilde. Men til portretter innendørs er det derimot knall. F.eks situasjonsportretter av barna som leker 3-5 meter fra deg, eller personen som sitter på andre siden av middagsbordet.

 

Ønsker man et litt mer allsidig innendørsobjektiv bør man ned på rundt 30mm eller mindre. Her er ikke alternativene så mange. I hvertfall ikke innenonfor rimelighetens grenser. Sigma 30mm f/1.4 EX (3500,-) er nok det eneste for mange. Her er nok kanskje en ordentlig blits et like fullkomment eller bedre alternativ for mange. Canon Speedlite 430EX II får man for rett over 2000, og er veldig bra.

 

Tror ikke man får EF 50mm i noe kit. Du kan jo selvfølgelig høre med din lokale fotobutikk om du kan få et et lite avslag dersom du slenger det med. Men dette objektivet er såpass billig at butikkene neppe har lyst til å presse prisen enda mer enn de allerede har gjort.

 

Takk igjen for godt svar. Tror jeg starter med å kjøpe et standard kit-pakke, og så supplerer jeg med ekstern blits og 50mm objektiv etter hvert (det kommer bl.a. e bursdag i mars).

Lenke til kommentar
Takk igjen for godt svar. Tror jeg starter med å kjøpe et standard kit-pakke, og så supplerer jeg med ekstern blits og 50mm objektiv etter hvert (det kommer bl.a. e bursdag i mars).

 

Det er det lureste hvis man ikke har noen referanser på hvilken brennvidder man trives med.

Du vil etter en stund oppleve hvilken brennvidder/objektivtyper du vil savne,kanskje bedre og kjøpe blits,stativ og sånt annet småtterier man alltid får brukt for.

Lenke til kommentar
Hei

For noen dager siden kjøpte jeg meg Canon D450 med 18-55IS linse.

Så langt er jeg veldig godt fornøyd med mitt kamera.

Foreløpig tar jeg de fleste bildene i auto, og synes det er milevis bedre enn mitt gamle kompakt kamera.

 

Har ikke hatt tid til å forske på alle instillinger som kameraet har siden vi har ei nyfødt i huset.

Men som som sagt angrer jeg ikke ett sekund på valget mitt.

 

Jeg ender nok opp meg å kjøpe meg enten en bok eller opplærings dvd for å prøve å utnytte kamerat til sitt fulle etterhvert.

 

Jeg har også ett lyssvakt hus uten taklamper, men synes den innbygde blitzen gjør en meget god jobb sålangt.

 

Så lykke til i søken eter ett kamera.

Bra at du har så gode erfaringer! Jeg vurderer veldig sterkt det huset, og i skrivende stund er det nok det jeg ender opp med. Jeg vil veldig gjene vite dine videre erfaringer, og hva du betalte for det (om du fant det til noe billigere enn 4500,-). hvordan fungerer det i dårlig lys osv. Sorry for alle spørsmålene, men jeg er veldig interessert i å vite mest mulig :p

 

Jeg kjøpte på elkjøp sin kampanje, fant ingen billigere i farten jeg ga vel 4495,-

Men kjøpte med bæreveske og minnebrikke også så det ble litt dyrere.

Jeg har stort sett bare tatt bilder innedørs sålangt (kaldt på hedmarken om dagen ;) )

Nå er ikke jeg noen ekspert men jeg synes bildene blir veldig bra i auto, masse andre innstillinger/moduser som en kan leke med og finne frem til å kunne ta enda finere bilder.

 

Men som Nautica sier så skal jeg investere i en ny blitz for å se om det blir enda bedre.

 

Prøvde meg på å ta bilder av fyrverkeri men det ble ingen suksess på auto ;)

men det er kun fotografen sin skyld vil jeg tro.

Jeg har et mørkt hus, men bildene blir skarpe og fine med blitzen, uten blitz har jeg også klart å ta fine bilder ved å justere iso, lukketid osv selv om jeg ikke mestrer dette enda.

 

Så fortsatt anbefaler jeg dette kameraet sterkt..

Endret av DDuck
Lenke til kommentar
Men som Nautica sier så skal jeg investere i en ny blitz for å se om det blir enda bedre.

 

Prøvde meg på å ta bilder av fyrverkeri men det ble ingen suksess på auto ;)

men det er kun fotografen sin skyld vil jeg tro.

Jeg har et mørkt hus, men bildene blir skarpe og fine med blitzen, uten blitz har jeg også klart å ta fine bilder ved å justere iso, lukketid osv selv om jeg ikke mestrer dette enda.

 

Så fortsatt anbefaler jeg dette kameraet sterkt..

 

Det er et kamera som jeg synes fungerer bra til og være en innstegsmodell.

 

Du kan teste den innebygde blitsen ved og ta en bit hvit papir/kartong "10x10cm"og holde foran blitsen i ca 45 grader oppover mot taket,du vil merke forskjell på bildene som du retter blitsen direkte mot motivet.

Og jeg anbefaler på det sterkeste og kjøpe orginalblits og helst ikke rimeligere blits en 430EX II.

 

Hvis du bruker programmet P har du kontroll over enkelte parametere mens kameraet tar grovjobben.

Du kan lese denne om 450D,jeg lagde en post som forklarer hvordan du enkelt kan ta litt mer kontroll over kamera.

 

Når det gjelder fyrverkeri er det og bruke objektivet på manuell fokusering og helst også kamera på manuell.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...