Gå til innhold

Litt mer stillegående PC?


theozH

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har bygd meg pc..jeg merker ikke så mye til støy, men i lengden og hvis den står på om natten merkes det en del.

 

Jeg har 3 kabinettvifter, og er sikker på at det er de som lager støyet..de går egentlig helt ok stille, men de går hele tiden?

 

Kompisen min har en ferdigbygd packard bell som ble kjøpt på elkjøp. Den er helt stille når den ikke trenger å jobbe, egentlig ganske ofte.

 

Spørsmålet mitt er om det er en måte å få viftene til å slutte å gå, eventuelt kanskje veldig lite når det ikke trengs. 2 av dem er koblet til strømforsyningen, mens den ene er koblet direkte inn i hovedkortet.

BTW er det et Antec Three Hundred kabinett hvis det har no å si

 

Takker på forhånd for svar (:

Endret av theodoje
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen hovedkort har funkjoner som gjør at viftene går saktere.. Mitt P5Q har slik Q-Fan Controll, så kan jeg bestemme hvordan jeg vil ha dem gående(Silent, Turbo osv). Men det krever at viftene er koblet til hovedkortet og ikke strømforskyningen. Men jeg tviler litt på at viftene i kabinettet ditt kan kobles til 3pins uttak på hovedkortet så enten må du kjøpe nye vifter som har det, eller få deg en vifte styring som har de uttakene du trenger.

Lenke til kommentar
Noen hovedkort har funkjoner som gjør at viftene går saktere.. Mitt P5Q har slik Q-Fan Controll, så kan jeg bestemme hvordan jeg vil ha dem gående(Silent, Turbo osv). Men det krever at viftene er koblet til hovedkortet og ikke strømforskyningen. Men jeg tviler litt på at viftene i kabinettet ditt kan kobles til 3pins uttak på hovedkortet så enten må du kjøpe nye vifter som har det, eller få deg en vifte styring som har de uttakene du trenger.

 

Ja..har et asus hk med Q-fan. En ide om hvordan jeg kan stille de til å gå saktere/stillere?

Og det er jo 2 uttak på hovedkortet der jeg kan koble til vifter, men det ene uttaket der står viften på fult hele tiden, på det andre tror jeg det reguleres litt.

Lenke til kommentar

Hei du.. Jeg har selv antec three hundred og synes ikke at viftene bråker noe særlig. Jeg merker at du hører luftflyten fra 200mm i toppen, men ellers er det liten lydforskjell om jeg stopper viftene. Det jeg har merket er at CPU kjøleren min bråker ganske godt, hvis du har stock kjøler (den som følgte med) så er det trolig den som bråker hos deg også.

 

Det første du burde gjøre er å finne støy kilden, åpne side døren og stopp en og en vifte (bruk fingen...), da vil du fort høre hvor støyen kommer fra og dermed gjøre det lettere å finne en løsning til deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...