Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan bli kvitt lus?


Gjest Guest_Stig_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_Stig_*

Heisann, jeg har fått lus, og jeg har et spm. angående det. er det noen som vet om lus smitter fra hår til skjegg?

er det ellers noen tips til hvordan jeg fort og effektivt kan fjerne lusene, hadde dette også blitt satt pris på:)

mvh. Stig

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

om lusa går fra hode til skjegg vet jeg ikke. Kan hende huden i ansiktet er for tykk og blodfattig? Om den greier å få i seg næring er det vel ingen grunn til at den ikke skulle ta seg turer både dit og lenger ned om håret er tykt nok :D

 

Fjern lusa med lusmiddel. Eventuelt bleik håret. Det tar GARANTERT livet av styggedommen. Noen lus kan nemlig være resistent mot vanlig lusmiddel.

 

Lusa kan overleve i opp til tre dager i putevar, stolrygger etc etc. så ta nyttårshelga på besøk hos noen og skru opp varmen i huset. Da tørker resten opp og dør.

 

Ved frysing osv kan du risikere at de går i dvale. Uttørking eller koking er sikrere.

Endret av romhelten_spiff
Lenke til kommentar
Gjest Guest_Stig_*

"Fjern lusa med lusmiddel. Eventuelt bleik håret. Det tar GARANTERT livet av styggedommen. Noen lus kan nemlig være resistent mot vanlig lusmiddel."

 

holder det kanskje også å bleike håret èn gang?

tusen takk for supert innlegg:)

mvh. Stig

Lenke til kommentar

På Folkehelseinstituttet sine hjemmesider, fhi.no, finner du det du trenger å vite. :)

 

Behandling Hodelus:

 

Bruk av lusemiddel og kjemming av hår med fin kam.

Kroppslus: Vanligvis nok med grundig vask av kropp og klær.

Flatlus: Kun lusemiddel.

 

Lusemidler kjøpes uten resept, mest vanlig er malation, permetrin og pyretrin.

 

Siste årene* har det vært et økende problem med resistensutvikling mot permetrin, pyretrin og malation. Anbefalte førstevalgsmiddel ved hodelus er malation liniment (Prioderm® eller Malation "Apotek"®). Malation skal ikke brukes av gravide eller barn < 1 år. Det gjøres to behandlinger med 8-10 dagers mellomrom. Sjampo er mindre effektivt enn liniment. Resistensen mot permetrin og pyretrum er nå utbredt. Behandlingssvikt synes å være utbredt i Norge og andre land i Europa. Permetrin og pyretrum (Nix® og Rinsoderm®) bør derfor brukes bare på spedbarn. Etterkontroll med kjemming med kam må da gjøres meget nøye. Effekten av behandlingen vil bli bedre når den kombineres med kjemming. Ved bruk av lusemidler bør også håret kjemmes en time etter behandlingen. Dersom lusene er resistente mot midlene, vil de vanligvis bli lammet en stund for så å våkne til live igjen.

 

Kjemming kan også brukes til å bekjempe hodelus. Ved bekjempelse må kjemmingen utføres systematisk og grundig en gang om dagen i minst åtte dager og deretter en gang i uka i tre uker. Bruk en vanlig finkam i plast. Vask håret først med vanlig sjampo.

 

Det er viktig å foreta etterkontroll en, to og kanskje tre uker etter siste behandling for eventuelt å påvise behandlingssvikt eller nysmitte fra en ubehandlet smittekontakt. Lusene legger alltid egg ved hårroten, og egg som sitter mer enn 5 mm fra hodebunnen er derfor tomme og skyldes tidligere angrep. Kløen kan vedvare etter at lusene er bekjempet.

 

* oppdatert: 03.09.2008.

 

 

Mvh. "Dr-holm" :)

Lenke til kommentar
Heisann, jeg har fått lus, og jeg har et spm. angående det. er det noen som vet om lus smitter fra hår til skjegg?

er det ellers noen tips til hvordan jeg fort og effektivt kan fjerne lusene, hadde dette også blitt satt pris på:)

mvh. Stig

 

Ja det smitter til skjegg.

 

Det fins sjampo, og et spray du kan kjøpe. Følger som regel med et slikt "lus kam". Har brukt det selv.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...