Gå til innhold

Hjelp til valg av hardware til filserver til hjemmet.


Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for å bygge en filserver til hjemmet :) Det vil bli lagret filmer, bilder og musikk på denne som skal streames til andre pc'er i hjemmet. Det er viktig at hastighetene blir gode siden det skal streames HD filmer "1080P" både WMV og MKV. Jeg har sett for meg at jeg ønsker å lage 2xRAID5 av 4TB pr. stk. Er det noen som har en bedre ide?

 

Jeg trenger altså følgene HW - Hovedkort (flest mulige SATA porter og RAID 5 muligheter)

- CPU (hva trengs her for at det blir gode hastigheter?)

- RAM (hvor mange Gb?)

- PSU (mange kabler til diskene)

- GFX? (serveren styres høyst sannsynlig via remote desktop)

 

Jeg har allerede diskene, men er usikker på hvilket RAID kort jeg skal ha....forslag?

 

Har ikke tenkt å bruke astronomiske summer på dette så det kan godt være så billig som mulig så lenge det funker.

 

Noen som har noen forslag på hvordan dette burde gjøres, noen diker på Hovedkortet og resten på en ekstra kontroller?

 

Jon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser ikke for meg at valg av CPU skal ha noe å si for din opplevelse av dette. Du kan sikkert styre unna de Atom-baserte løsningene, men til lagrings- og avspillingsbruk vil nok selv dette egentlig gå helt greit. RAM koster ikke allverden, men mer enn 2GB til dette formålet ser jeg på som bortkastet.

 

Men hvor mange disker er det snakk om? er det snakk om 2*4*1TB disker, altså 8 disker totalt?

Endret av srbz
Lenke til kommentar
Jeg ser ikke for meg at valg av PSU skal ha noe å si for din opplevelse av dette. Du kan sikkert styre unna de Atom-baserte løsningene, men til lagrings- og avspillingsbruk vil nok selv dette egentlig gå helt greit. RAM koster ikke allverden, men mer enn 2GB til dette formålet ser jeg på som bortkastet.

 

Men hvor mange disker er det snakk om? er det snakk om 2*4*1TB disker, altså 8 disker totalt?

 

Jeg har et P5N E SLI som jeg tenkte jeg skulle bruke sammen med en E6600 som jeg har liggende. Kjøpte et Perc 6/i RAID 8-port kort i går på ebay som virker som et "decent" RAID kort, etter å ha lest mye om dette. Når det kommer til powersupply er jeg usikker på hva jeg skal velge grunnet anntal kabler og hvor mange watt.

Lenke til kommentar

Jeg har valgt følgende til filserver:

 

ASUS M4A79T Deluxe

AMD Athlon II X2 250 3,0Ghz, AM3, 2MB, 65W, Boxed

2 stk Crucial DDR3 1333MHz 2GB REG/ECC 240pin, CL9, 1.5V, 256x72, Single ranked

Corsair HX 650W PSU

 

Ved bruk av ZFS-filsystem skal denne diskkontrolleren være veldig grei (JBOD-oppsett):

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2224817;r:pg

 

Den kan visst benyttes til RAID-oppsett også ser det ut til, og SATA-disker kobles enkelt til med mini-SAS til 4 SATA-kabler, noe som gir mulighet til totalt 8 disker.

Lenke til kommentar
Jeg har valgt følgende til filserver:

 

ASUS M4A79T Deluxe

AMD Athlon II X2 250 3,0Ghz, AM3, 2MB, 65W, Boxed

2 stk Crucial DDR3 1333MHz 2GB REG/ECC 240pin, CL9, 1.5V, 256x72, Single ranked

Corsair HX 650W PSU

 

Ved bruk av ZFS-filsystem skal denne diskkontrolleren være veldig grei (JBOD-oppsett):

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2224817;r:pg

 

Den kan visst benyttes til RAID-oppsett også ser det ut til, og SATA-disker kobles enkelt til med mini-SAS til 4 SATA-kabler, noe som gir mulighet til totalt 8 disker.

 

Hei og takk for svar/innlegg :)

 

Jeg har bestemt meg for å kjøre RAID 5 siden jeg ønsker en form for sikkerhet :)

 

Nå er også kontrolleren kjøpt inn så det blir nok RAID 5, med mindre du har noen gode grunner som jeg ikke har tenkt på.

 

Mvh

Jon

Lenke til kommentar
Jeg har bestemt meg for å kjøre RAID 5 siden jeg ønsker en form for sikkerhet :)

 

Nå er også kontrolleren kjøpt inn så det blir nok RAID 5, med mindre du har noen gode grunner som jeg ikke har tenkt på.

 

Mvh

Jon

RAID 5 gir en forholdsvis god beskyttelse mot diskdød ja.. Men dersom selve RAID-kontrolleren ryker, må du få tak i en tilsvarende eller kompatibel RAID-kontroller, noe som ikke alltid er så enkelt etter noen år.

 

ZFS løser dette på en god måte ved hjelp av innebygget speiling eller RAIDZ, men terskelen for å sette opp en filserver med ZFS er nok noe høyere enn å bruke en RAID5-kontroller..

 

En grei gjennomgang av et praktisk ZFS-oppsett finner du her:

http://breden.org.uk/2009/05/10/home-files...s-file-systems/

Lenke til kommentar
Jeg har bestemt meg for å kjøre RAID 5 siden jeg ønsker en form for sikkerhet :)

 

Nå er også kontrolleren kjøpt inn så det blir nok RAID 5, med mindre du har noen gode grunner som jeg ikke har tenkt på.

 

Mvh

Jon

RAID 5 gir en forholdsvis god beskyttelse mot diskdød ja.. Men dersom selve RAID-kontrolleren ryker, må du få tak i en tilsvarende eller kompatibel RAID-kontroller, noe som ikke alltid er så enkelt etter noen år.

 

ZFS løser dette på en god måte ved hjelp av innebygget speiling eller RAIDZ, men terskelen for å sette opp en filserver med ZFS er nok noe høyere enn å bruke en RAID5-kontroller..

 

En grei gjennomgang av et praktisk ZFS-oppsett finner du her:

http://breden.org.uk/2009/05/10/home-files...s-file-systems/

 

Dette så jo mildt sagt avansert ut :hmm:

 

Skal lese litt og se om jeg skjønner mer, takk for innspill :)

 

Jon

Lenke til kommentar
Finnes det noen geniale kabinetter til dette formålet? Så man slepper å skamme seg for å ha den i stua.. :)

 

Jeg skal sette opp serveren i et Lian Li Modular Cube Case :thumbup:

Det er riktig nok ikke veldig diskret, men den blir satt i et hjørne så det er ikke så farlig.

 

Finnes sikkert en hel haug av fine kabinetter. Jeg har bygget en del i Lian Li og er storfornøyd med disse. Det finnes masse smarte løsninger og ekstrautstyr/ekstra moduler man kan kjøpe som gjør at man kan tilpasse de forskjellige kabinettene til sitt bruk.

 

Jon

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...