Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er disse bedre enn orginalen?

Bruno Mars

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to spørsmål;

1. Jeg har en en Hyundai Coupe RD fra 1999. Kan jeg forvente at disse høytalerene er bedre enn orginalt tross prisen? Jeg sammenlignet de høytalerene med et sett fra Polka på bilstereo.no til 2000,-. Det jeg kan se er da at de fra kenwood har større båndbredde, men litt mindre følsomhet.

2. Siden man ikke anbefaler folk å ha 6x9 høytalere, kan det være smart å konvertere til 6,5" kanskje? Noen som selger slike enkle adaptere her i Norge?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke garantert de Kenwood høyttalerne er bedre enn originale nei.

At 6X9 ikke er anbefalt har ikke mye med størrelse å gjøre, det er pga de som rgel står i hattehyllen og ødelegger lydbilde.

Skrevet (endret)
Ikke garantert de Kenwood høyttalerne er bedre enn originale nei.
Med en gang jeg leste den der tenkte jeg nahojdat måtte ha lånt bort login'et til forumet eller no... :D "alt" er da bedre enn originalmontert i en Hyundai. Men så åpnet jeg linken... :roll: Nuvel: fra sphøk til alvhor:

Båndbredden, eller frekvensområdet som nesten alle andre kaller det, er ikke så veldig enkelt å bedømme en høyttalers kvalitet utifra dessverre... produsentene måler den selv, hvilket slingringsmonn det er målt innenfor blir sjeldent oppgitt, men vanligvis bør det være +/- 3dB langs hele frekvensområdet... altså at Kenwoods nedre frekvens på 30Hz er -3dB under snittet på resten av frekvensområdet. Dét kan de jo gjerne drømme om for et par 6,5" til 200,-... markedsføringsavdelingen liker ihvertfall slike tall, sannheten er nok nærmere +/- 10dB som slingringsmonn på 30-20000Hz, noe nesten "alle" høyttalere klarer, selv en kjøkkenradio er vel innenfor der.

Polk er uansett et trygt valg for god lydkvalitet, og det kan man knapt lese ut av spesifikasjoner. Følsomhets-oppgivelser er heller ikke noe å sverge til alltid, men jo høyere følsomhet jo mindre forsterker trenger du, for å snu det litt på hodet.

Om du har originalåpninger til 6x9" er det intet stort problem å bruke disse, det kan bli bra nok til at du ikke behøver noen basskasse for din del. Men viktigst er å finne et frontsett du liker lyden på, og deretter finne et par 6x9" i samme serie som frontsettet... min lille raptus det der, men om man sitter der og synes lyden er best bakfra, da har man kastet bort noen penger på feil frontsett... også en god 4-kanaler til dette, så har du et greit budsjettanlegg som ihvertfal ikke tar noe plass i bilen å snakke om. Om du allerede har bestemt deg for en basskasse, kan nok 6x9" derimot sjaltes ut, de pengene kan brukes på andre fornuftige ting i stereoanlegget isteden.

Endret av transmedia.no
Skrevet

Har egentlig ikke bestemt meg for noe enda. Er usikker på framtiden (skolen --> lånekassen) eller om det blir fri år med jobbing etterhvert, fra januar av.

Men jeg kom liksom over et tilbud som så godt ut i forhold til prisen, og bare lurte. Men dette er kanskje ikke bedre enn det som er orginalt? :p

Men når du sier det slik, så kanskje jeg skal droppe basskasse... Eventuelt kanskje en slik billig en som man har under setet da. Men det betyr iallefall at jeg kan bruke mer på høytalere samt forsterker.

Men jeg har ikke satt noe spesielt budsjett enda da jeg som sagt ikke vet hva som skjer i nærmeste framtid, og dessuten blir en liten bulk prioritert først.

Eller så kan det jo faktisk hende at det ikke blir noe ny stereo i det hele tatt, men oppsparing til en ny og bedre bil... Fremtiden vil vise... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...