Gå til innhold

Nybegynner: Canon EOS 450D vs Canon EOS 500D?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Som topic sier så er jeg helt fersk i dette og er ute etter et bra kamera.

Hadde først tenkt på 500D men så kom Elkjøp med et bra tilbud på 450D og lurer derfor på om det er verdt å bruke de ekstra pengene på 500D eller bare gå for 450D?

 

Kan noen som har mer erfaring med dette hjelpe meg?

 

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

Som topic sier så er jeg helt fersk i dette og er ute etter et bra kamera.

Hadde først tenkt på 500D men så kom Elkjøp med et bra tilbud på 450D og lurer derfor på om det er verdt å bruke de ekstra pengene på 500D eller bare gå for 450D?

 

Kan noen som har mer erfaring med dette hjelpe meg?

 

 

På forhånd takk :)

 

Tror jeg ville anbefalt 500D. Det er nyere, har videomulighet, flere piksler pluss div småtterier. Nå vet jeg ikke hva priser du har sett, men du bør og sjekke hos flere enn kun elkjøp da det er endel variasjoner. Husk uansett å få med objektiv med IS som da betyr at det er stabilisator i objektivet.

 

Tor

Lenke til kommentar
Hei

 

Som topic sier så er jeg helt fersk i dette og er ute etter et bra kamera.

Hadde først tenkt på 500D men så kom Elkjøp med et bra tilbud på 450D og lurer derfor på om det er verdt å bruke de ekstra pengene på 500D eller bare gå for 450D?

 

Kan noen som har mer erfaring med dette hjelpe meg?

 

 

På forhånd takk :)

 

Tror jeg ville anbefalt 500D. Det er nyere, har videomulighet, flere piksler pluss div småtterier. Nå vet jeg ikke hva priser du har sett, men du bør og sjekke hos flere enn kun elkjøp da det er endel variasjoner. Husk uansett å få med objektiv med IS som da betyr at det er stabilisator i objektivet.

 

Tor

 

Ja jeg har sjekket overalt på nettet, men elkjøp har en pris nå som slår alle akkurat nå.

 

Film har ikke noe å si på speilrefleks for meg, de få pikslene kan ikke ha sååå mye å si, så hva er de andre forskjellene som evt kan være verdt å få med 500D?

Lenke til kommentar
Ja jeg har sjekket overalt på nettet, men elkjøp har en pris nå som slår alle akkurat nå.

 

Film har ikke noe å si på speilrefleks for meg, de få pikslene kan ikke ha sååå mye å si, så hva er de andre forskjellene som evt kan være verdt å få med 500D?

 

Du kan sammenligne trivia om de to kameraene i produktguiden

 

Hvis ikke film er interessant for deg synes jeg du skal slå til på 450D jeg. Dersom du kan strekke deg nesten 1500 ekstra for å få bedre bilder, så bruk de pengene på en blits.

Lenke til kommentar
Ja jeg har sjekket overalt på nettet, men elkjøp har en pris nå som slår alle akkurat nå.

 

Film har ikke noe å si på speilrefleks for meg, de få pikslene kan ikke ha sååå mye å si, så hva er de andre forskjellene som evt kan være verdt å få med 500D?

 

Du kan sammenligne trivia om de to kameraene i produktguiden

 

Hvis ikke film er interessant for deg synes jeg du skal slå til på 450D jeg. Dersom du kan strekke deg nesten 1500 ekstra for å få bedre bilder, så bruk de pengene på en blits.

 

 

 

Ja film er uviktig her. Men vil jeg som helt fersk kunne se den store forskjellen på bildene tatt av 450 og 500?

Du sier 500 gir bedre bilder... Hvorfor kan du si det? Mer mpix?

Lenke til kommentar
Hei

 

Som topic sier så er jeg helt fersk i dette og er ute etter et bra kamera.

Hadde først tenkt på 500D men så kom Elkjøp med et bra tilbud på 450D og lurer derfor på om det er verdt å bruke de ekstra pengene på 500D eller bare gå for 450D?

 

Kan noen som har mer erfaring med dette hjelpe meg?

 

 

På forhånd takk :)

 

Tror jeg ville anbefalt 500D. Det er nyere, har videomulighet, flere piksler pluss div småtterier. Nå vet jeg ikke hva priser du har sett, men du bør og sjekke hos flere enn kun elkjøp da det er endel variasjoner. Husk uansett å få med objektiv med IS som da betyr at det er stabilisator i objektivet.

 

Tor

 

Ja jeg har sjekket overalt på nettet, men elkjøp har en pris nå som slår alle akkurat nå.

 

Film har ikke noe å si på speilrefleks for meg, de få pikslene kan ikke ha sååå mye å si, så hva er de andre forskjellene som evt kan være verdt å få med 500D?

 

Mindre støy ved høy ISO. 500D er nesten like bra på ISO 3200 som 450D er på ISO 1600.

 

Men ved normalt bruk ved 100-800 ISO er det få forskjeller. Dersom video ikke vektlegges bør det være ned mot kun 500-lappen i forskjell før 500D bør favoriseres foran 450D. 450D gir fortsatt veldig mye kamera for pengene.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Er i samme situasjon som trådstarter. Har kikket på D500, men så nå at Elkjøp skal ha ha samme pris for hus inkl linse som billigste nettbutikk tar for bare huset.

 

Leste en test av D500 her på Akam hvor jeg fikk inntrykk av at om man så bort fra video var det nesten ikke verdt å legge såpass mye ekstra i det for å gå fra 450 til 500.

 

Mulig jeg misforstod, men fint med litt erfaringer/synspunkter.

 

Fristende å gå for 450 som er på tilbud nå om ikke forskjellene er enorme. Men samtidig kjipt å angre i etterkant...

Lenke til kommentar
Er i samme situasjon som trådstarter. Har kikket på D500, men så nå at Elkjøp skal ha ha samme pris for hus inkl linse som billigste nettbutikk tar for bare huset.

 

Leste en test av D500 her på Akam hvor jeg fikk inntrykk av at om man så bort fra video var det nesten ikke verdt å legge såpass mye ekstra i det for å gå fra 450 til 500.

 

Mulig jeg misforstod, men fint med litt erfaringer/synspunkter.

 

Fristende å gå for 450 som er på tilbud nå om ikke forskjellene er enorme. Men samtidig kjipt å angre i etterkant...

 

Tja, jeg har ikke sjekket prisforskjellene mellom de to i det siste. Det som og betyr noe angående prisen er at du sammenligner med like objektiver, skal ikke mye til på objektivsiden før du ender en tusenlapp den ene eller den andre veien. Endel tabber seg nok ut der dersom de ikke sjekker priser på like vilkår.

 

Men, det naturlige er at 500D koster litt mer enn 450D. 500D er mye nyere også innvendig på flere områder må du regne med, og hvis det er så at det tar bedre bilder på høyere ISO er det et visst moment (men jeg husker ikke de detaljene i farten).

 

Jeg ser flere er agressive på å flagge tilbudspriser på 450D for tiden, mulig at det er på vei ut eller at det kommer en oppgradering med det første. Men alt slikt er alltid usikkert.

 

Bare i løpet av den siste måneden har jeg fått samme spørsmål 3 ganger her hjemme om det samme du spør om. Og alle gangene har jeg pekt på 500D siden jeg først måtte peke på 1 av 2. Ingen kan si at 450D tar dårlige bilder, tvert om, men 500D er nyere og prisforskjellene er ikke større enn at det blir lett å peke på 500D når noen spør konkret.

 

Til syvende og sist er det du selv som må ta et valg. Kanskje kommer det og ekstratilbud over nyttår, hvem vet når de er ferdige med sine varopptellinger?

 

Tor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...