Gå til innhold

Speilrefleks eller kompakt?


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer overgang til speilrefleks, men synes samtidig dette kan bli for stort. Jeg lurer på om det er noen som kan anbefale meg et godt kompaktkamera? Trenger et kamera som tar bilder fort, får gode bilder i dårlig lys og som koster rundt 5000 eller mindre. Har sett litt på Canon Powershot G11, og synes det virker som et bra kamera. Er det noen som har prøvd det? :) Ellers vil jeg ikke ha et superzoom-kamera. Et handy kamera, som tar gode bilder nesten uansett lys, er det jeg ser etter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vurderer overgang til speilrefleks, men synes samtidig dette kan bli for stort. Jeg lurer på om det er noen som kan anbefale meg et godt kompaktkamera? Trenger et kamera som tar bilder fort, får gode bilder i dårlig lys og som koster rundt 5000 eller mindre. Har sett litt på Canon Powershot G11, og synes det virker som et bra kamera. Er det noen som har prøvd det? :) Ellers vil jeg ikke ha et superzoom-kamera. Et handy kamera, som tar gode bilder nesten uansett lys, er det jeg ser etter.

Liker du G11 utenom størrelsen er vel S90 et godt alternativ med et enda mer lysterkt objektiv og mindre størrelse. Forøvrig er det fortsatt ingen kompaktkameraer som kan konkurrere med speilrefleks. Et alternativ er derfor å ha begge deler for mest mulig fleksibilitet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+123498734
Har brukt GF1 nå i jula med F1.7-objektivet og er nesten frelst. Blits er nesten helt unødvendig å bruke innendørs, med mindre man er nede i kun belysning fra levende lys. Samtidig fokuserer det kjapt og er ellers meget raskt og kontant i bruk.

 

kjøpr canon g11 , på mange måter bedre enn de billige speilrefleks. og du har full manuell oversikt over innstilllingene

Lenke til kommentar
Har brukt GF1 nå i jula med F1.7-objektivet og er nesten frelst. Blits er nesten helt unødvendig å bruke innendørs, med mindre man er nede i kun belysning fra levende lys. Samtidig fokuserer det kjapt og er ellers meget raskt og kontant i bruk.

 

kjøpr canon g11 , på mange måter bedre enn de billige speilrefleks. og du har full manuell oversikt over innstilllingene

 

Hva som er bedre med g11 i forhold til et billig speilrefleks bortsett fra det faktum at det er mindre?  

Endret av iskaldcola
Lenke til kommentar
Har brukt GF1 nå i jula med F1.7-objektivet og er nesten frelst. Blits er nesten helt unødvendig å bruke innendørs, med mindre man er nede i kun belysning fra levende lys. Samtidig fokuserer det kjapt og er ellers meget raskt og kontant i bruk.

 

kjøpr canon g11 , på mange måter bedre enn de billige speilrefleks. og du har full manuell oversikt over innstilllingene

Jeg lurer også på hva som er bedre med G11 i forhold til speilrefleks bortsett fra størrelsen. Prisen kan det ikke være da G11 koster nesten det dobbelte av de billigst speilrefleks kit pakkene jeg har sett (2500). Jeg tror også jammen meg hastigheten, støy, isoegenskaper osv osv også er bedre. Størrelsen,vekten og relativt lyssvak linse taler også imot g11 i forhold til f.eks. LX3,S90 osv osv.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar
Jeg tror også jammen meg hastigheten, støy, isoegenskaper osv osv også er bedre.

Jeg googlet frem noen G11-bilder tatt ved 800 iso, og de var preget av grotesk støyfjerning (ephotozine.com sin test). Alt av detaljer er borte. Ved 1600 ser det ut som en litt utsmurt akvarell. Fra hva jeg kan se, begynner man så smått å tape detaljer fom. 200 iso.

 

De billigste speilrefleksene leverer mye bedre kvalitet enn det.

 

Den optiske kvaliteten til objektivet er heller ikke særlig imponerende - bildekantene (ikke bare hjørnene) ser nokså uskarpe ut.

 

Meg bekjent er dessuten de eneste kameraene med kontrastbasert AF (som Canon G11), som er i nærheten av å henge med selv de aller kjipeste speilrefleksene Panasonics mFT-kameraer.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...