Gå til innhold

Bestefar skal ha PC -- ferdigbygget


Anbefalte innlegg

Hallai!

 

Har blitt hyret inn som konsulent for min bestefar, som skal ha ny PC. Her er litt info:

 

Bruksområder

  • Kontorapplikasjoner
  • Redigering av bilder og video
  • Spille HD-filmer

Øvrige behov

  • Skal kjøpes ferdigbygget
  • Skal bestilles/kjøpes snart, så kan ikke gå og vente på komponenter!
  • Stor og god skjerm (24", 16:10)
  • Kan ikke ha noe "kjempestort kabinett". Skal passe inn på skrivebordet.
  • Relativt stillegående, wife acceptance factor...
  • Minimum 4GB RAM og 500GB harddisk

Budsjett er ca 8-9000 (skjerm inkludert)

 

Har sett på NetShop Skolestart, men er særlig usikker på om prosessoren gjør susen. Og Komplett sine medie/office-pakker har jo for det meste "utrangerte" Intel-prosessorer som standard (type E5300 etc).

 

Så: noen som hadde giddet å hjelpe meg med å finne frem til et bra ferdigbygget oppsett hos Netshop, Komplett, Elkjøp (eller eventuelt andre) som burde passe til hans behov? :)

 

Takkatakk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CPU-en i Netshop sin "Skolestart" er klart akseptabel den, men om budsjettet er 8 000 til 9 000 kr ville jeg gjort følgende endringer på oppsettet.

1. Skiftet PSU til Corsair VX 450W.

2. Skiftet CPU til Athlon II X4 620. Denne er særdeles akseptabel til bilde og video. HD-film er null problem uansett CPU.

 

Jeg ville ikke nødvendigvis valgt skjerm fra Netshop, mulig det er bedre kjøp andre steder.

 

Komplett har intet som jeg vil anbefale i denne sammenheng.

 

Men så vidt jeg vet, bygger vel fremdeles Netshop på bakgrunn av egne spesifikasjoner. Problemet med disse "selvbygg" maskinene er at de på ett eller annet punkt velger deler som ikke hører hjemme i et godt oppsett. Om de så gjør ville jeg sett på følgende deler og kontaktet Netshop og hørt om de kunne bygget med disse delene.

 

Kabinett: Lian Li PC-V351B, kr 849,-. Lekkert lite Microkabinett som kan stå oppå skrivebordet.

PSU: Corsair strømforsyning, VX450W. kr 625,-.

Hovedkort: ASUS M4A785TD-M, Socket-AM3. kr 725,-. Meget bra AM3 hovedkort med innebygd grafikkløsning som er bra nok i massevis til den bruken man snakker om her.

CPU: AMD Athlon II X4 630 Quad Core, kr 895,-

Minne: Mushkin DDR3 4GB, kr 775,-

Harddisk: Samsung 1 TB 7200RPM S-ATA2 32MB, kr 675,-. Dette er F3 versjonen av Spinpoint, som regnes som raskere enn F1 versjonen.

DVD: Sony DVD-brenner AD-7240S, kr 199,-

OS Microsoft Windows 7 Home Premium OEM, 64 bit, kr 825,-

 

Dette, dvs eks tastatur, mus, skjerm og høyttalere kommer på 5 568,- + bygging og frakt.

 

Som nevnt holder det integrerte skjermkortet i massevis til bruken her. Det er heller ikke valgt konsekvent rimeligste deler, men generelt bra kvalitet. Og jeg ville vurdert noe slikt, ikke minst pga det lille og lekre kabinettet.

Lenke til kommentar

Da blir det bestilling i kveld! :) Men: det viser seg at harddisken ikke blir tilgjengelig på en stund. Derfor må vi finne et alternativ.

 

Så: hvilken av harddiskene med minimum 750GB lagringsplass fra denne listen bør vi velge? Er Barracuda LP 1TB et OK alternativ? Spindelhastighet er kun 5900RPM, men Tomshardware snakker varmt om den. Så hvis det ikke er noen innvendinger blir det denne! :)

Lenke til kommentar

Enig med Bolson her, men jeg vil gjøre deg oppmerksom på at de asushovedkortene jeg har bygget i det siste har vært veldig kresen på minne.(DDR3 kort) Jeg vil sterkt anbefale å benytte minne som er godkjent av asus selv. Dette for å unngå mye tweaking av timings og volt. Jeg har vært igjennom dette hovedkortet og hadde mye prakk med det.

 

Kingston value ram anbefaler jeg varmt, siden disse fikk korrekte innstillinger ved auto i bios.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...