Gå til innhold

Eyefinity uten displayport skjerm


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt et ati HD 5970 kort og 3 acer 24" 1920x1080 skjermer for å kjøre Eyefinity. ( http://www.amd.com/us/products/technologie.../eyefinity.aspx )

 

Men så er dilemmaet, jeg har ingen display port støttet skjerm så kun 2 av skjermene støttes.

Noen som vet om det finnes en Aktiv DP til DVI adapter på markedet i Norge eller om jeg må bestille fra utlandet?

Har hørt noe rykter om at DP til VGA adapter fungerer, men hvor bra?

Finnes det displayport støttede skjermer som har oppløsning 1920x1080 (16:9) og ikke 1920x1200 (16:10)? Det står så lite om dette foreløpig.

 

Og en siste ting. Ettersom det er 2 Dvi, 1 Hdmi og 1 Displayport inngang på kortet, kan det da fungere å bruke Matrox Dualhead2go i en Dvi port. Altså å kjøre 2 skjermer i dualhead2go og 1 i den andre Dvi porten?

 

Mange spørsmål, gir mange svar! :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan du ikke bruke et HDMI<->DVI adapter for den 3. skjermen da? Dette er jo strengt tatt de samme signalene i forskjellig kabel.

 

edit: Eller har det seg slik at den 3. skjermen MÅ være DP?

 

Jepp, en av de 3 skjermene man bruker MÅ være Displayport. Mitt eneste råd er at du kan prøve å få tak i et av Apple's adaptere, enten fra Displayport til HDMI, eller Displayport til DVI/VGA.

 

Dell har også et adapter som fungerer, og som overfører "aktivt"(Vet ikke mer enn det). Link: http://accessories.euro.dell.com/sna/produ...p;sku=470-10983 - til både DVI og HDMI. Ja dette er svindyrt, men det er en av de få som faktisk fungerer.

Endret av christhenoob
Lenke til kommentar
Kan du ikke bruke et HDMI<->DVI adapter for den 3. skjermen da? Dette er jo strengt tatt de samme signalene i forskjellig kabel.

 

edit: Eller har det seg slik at den 3. skjermen MÅ være DP?

 

Jepp, en av de 3 skjermene man bruker MÅ være Displayport. Mitt eneste råd er at du kan prøve å få tak i et av Apple's adaptere, enten fra Displayport til HDMI, eller Displayport til DVI/VGA.

 

Dell har også et adapter som fungerer, og som overfører "aktivt"(Vet ikke mer enn det). Link: http://accessories.euro.dell.com/sna/produ...p;sku=470-10983 - til både DVI og HDMI. Ja dette er svindyrt, men det er en av de få som faktisk fungerer.

 

Det der er ikke aktivt. http://accessories.us.dell.com/sna/product...mp;sku=330-5521 Er aktivt og får strøm fra USB kabelen. Ser ikke ut til at Dell.no fører den aktive kabelen.

 

I følge Forum Guru3D fungerer hvis dette bra Apple aktiv DP/DVI føres av komplett.no og en del andre nettbutikker i norge. Har ikke funnet noen andre produsenter i norge som føre aktive DP/DVI overganger. :(

 

 

Fin video om eyefinity setup:

 

Endret av B-QL
Lenke til kommentar

Når vi først var inne på dette, kan man koble 3 skjermer til et slikt kort uten å bruke DP? Og bare droppe EF, og liksom bare ha 3 skjermer med extended-desktop som vi brukte i "gamle dager"?

 

Så vidt jeg forstår det kreves DP for EF, og ikke nødvendigvis for å kunne bruke 3 skjermer? EF er jo bare teknologien som gjør at du får én stor skjerm (på en måte...).

Lenke til kommentar
Når vi først var inne på dette, kan man koble 3 skjermer til et slikt kort uten å bruke DP? Og bare droppe EF, og liksom bare ha 3 skjermer med extended-desktop som vi brukte i "gamle dager"?

 

Så vidt jeg forstår det kreves DP for EF, og ikke nødvendigvis for å kunne bruke 3 skjermer? EF er jo bare teknologien som gjør at du får én stor skjerm (på en måte...).

 

Skjønner ikke helt hva du mener.. men hvis man skal koble tre skjermer på et av de nye 58xx eller 5970 skjermkortene, så må man bruke DP for en av skjermene. (enten HDMI+DVI eller DVIx2 for de andre). Eyefinity er jo gaming over 3 skjermer(ihvertfall det jeg har forstått), og derfor må man koble det slik ATI har beskrevet det. Du kan jo bruke et skjermkort nr.2 som ikke er av 5xxx serien, for å få den 3.skjermen din. Men! Da får du heller ingen Eyefinity opplevelse, og du kan bare game DX11 spill på de to skjermene som er koblet i 5xxx kortet (Høres mest logisk ut for meg ihvertfall).

 

- Rett på meg om jeg tar feil her anyone!

Lenke til kommentar

Du må bruke 2x dvi + DP. Grunnen til dette er at HDMI deles med den ene DVI porten.

Derfor er det dessverre ikke mulig å benytte 2x dvi og hdmi.

 

5870 har i utgangspunktet bare 3 signal utganger. 1x dvi, 1x dvi/hdmi og 1x DP.

5970 har 2x dvi og 1x mini DP.

 

Dell adapteret er en mulighet. Men husk at mange har problemer med dette adapteret og apple sitt. Jeg har selv Dell adapteret og sliter med sync problemer. Skjermen mister kontakt med skjermkortet gjennom adapteret. Om dette er skjermkortet, drivere, skjermene eller adapteret aner jeg ikke. Jeg klarte å kjøpe adapteret fra dell norge via det norske delelageret til en grei pris. Ser ikke ut som mange andre har klart dette.

 

5970 har også en mini displayport utgang. Så du må ha en overgang fra denne til vanlig display port om du skal benytte adapter(greit å huske på om du første bestiller adapter).

 

Husk at du må bruke de 3 ugangene på kortet du har om du ønsker å benytte Eyefinity. Hjelper ikke med en DVI splitt eller Dualhead2ho..

Endret av MiRaCL
Lenke til kommentar

Jeg fant ut for et par dager siden at sapphire har begynt og produserer en aktiv adapter http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=575163, men den kommer ikke før neste pulje med 5XXX kort kommer i februar og jeg har allerde bestilte en adapter fra Apple, kosta hele 1000kr inkludert frakt, så håper virkelig detta fungerer, hehe :p Fikk beskjed fra posten at både kortet og adapteren kommer i morgen :D så skal sette opp systemet mitt og si ifra hvordan det gikk og kanskje legge ut noen screenshots hvis noen er interessert :)

Lenke til kommentar
Jeg fant ut for et par dager siden at sapphire har begynt og produserer en aktiv adapter http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=575163, men den kommer ikke før neste pulje med 5XXX kort kommer i februar og jeg har allerde bestilte en adapter fra Apple, kosta hele 1000kr inkludert frakt, så håper virkelig detta fungerer, hehe :p Fikk beskjed fra posten at både kortet og adapteren kommer i morgen :D så skal sette opp systemet mitt og si ifra hvordan det gikk og kanskje legge ut noen screenshots hvis noen er interessert :)

 

Du husket å bestille med overgangskabel fra mini dp til dp? Litt usikker på hva slags tilkobling apple adapteret har. Men dell adapteret kommer med normal DP tilkobling og 5970 har mini DP utgang.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...