Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Depresjon, cipralex og sobril


moon_blood

Anbefalte innlegg

Jeg har slitt med depresjoner i flere år, så voldsomt at jeg ikke orker å reise meg eller spise eller noenting. Jeg havnet som følge av dette på benzokjøret i noen år, og har kommet meg ut av helvete nå. Greia er at jeg sliter fortsatt med depresjoner, og 20 mg cipralex gir null effekt. Det eneste jeg synes kan løfte meg opp og gi meg livsglede er sobril. Jeg valgte sobril selv og fikk det på prøve av legen siden det er et mildere benzo. (Oxazepam).

 

Men jeg er redd for å havne utpå igjen og utrolig fortvilet over at ingenting annet enn benzoer kan gi meg det jeg trenger for å komme meg gjennom dagen. Har prøvd så og si alt, til og med C-preparater mot angst og depresjoner i ren fortvilelse.

 

Noen som vet hva jeg kan gjøre? Jeg har trent aktivt, spist sunt osv men dette hjalp meg ikke nevneverdig. Dette sliter meg istykker, depresjonen og angsten spiser meg opp innenfra. Jeg vet ikke hvor lenge jeg orker dette mer, og legene er lite lykkelige for å gi meg mer medisiner. Psykologhjelp er bare tull, been there, done that. Så derfor lurer jeg på om noen andre har det på samme måte...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Jeg sliter med psyken jeg også, men ikke helt på samme måte. Har bipolar lidelse og angst. Medisiner er alfa/omega for meg (går på lamictal, veniafaxin og sobril), men jeg må si at psykolog hjelper veldig - når jeg fant den rette psykologen. Det er så mye som skal stemme mellom pasient og terapaut så du må kanskje prøve og feile en del ganger før du blir fornøyd. Men jeg vil nok råde deg til å fortsette å prøve. Psykologer jobber på veldig forskjellige måter og har sine teorier om hva som er best framgangsmåte for den enkelte pasienten. Og når det først funker, så funker det skikkelig også!

 

Lykke til!! :D

Lenke til kommentar
Hei

 

Jeg sliter med psyken jeg også, men ikke helt på samme måte. Har bipolar lidelse og angst. Medisiner er alfa/omega for meg (går på lamictal, veniafaxin og sobril), men jeg må si at psykolog hjelper veldig - når jeg fant den rette psykologen. Det er så mye som skal stemme mellom pasient og terapaut så du må kanskje prøve og feile en del ganger før du blir fornøyd. Men jeg vil nok råde deg til å fortsette å prøve. Psykologer jobber på veldig forskjellige måter og har sine teorier om hva som er best framgangsmåte for den enkelte pasienten. Og når det først funker, så funker det skikkelig også!

 

Lykke til!! :D

 

Takk for svar :)

 

Har jo muligheten til å dra på med medisiner, men har fått utrolig respekt for spesielt benzodiazepiner. Og det frustrerende er at det virker som at det er det eneste som kan hjelpe meg.

Hvor lenge har du gått på medisinene, og hvor mye sobril tar du?

 

Det du skriver om psykolog gav meg nye tanker, men jeg bor litt avsides, og har mista lappen samt sitti inne for det. Så jeg er litt stuck :p

Lenke til kommentar

Hei igjen :)

 

Sobril tar jeg kun ved angstanfall nå, men brukte det mye mer for noen år siden. Har lært meg å takle angstfølelsene til en viss grad, så er heldigvis ikke avhengig av den. Den er veldig skummel den sobrilen... Så godt å høre at du har respekt for det :) Men sliter du med angst i tillegg til depresjonene?

 

Jeg har gått på medisiner siden 1999, og prøvd utallige kombinasjoner. Med psyken er det så vannskelig å sette den rette diagnosen, så desverre blir mange av oss forsøkskaniner for legene. Men det gjelder bare å fortsette å prøve og ikke gi seg. Har prøvd å "gi meg" ett par ganger, men den sorgen som det påfører andre kunne jeg ikke "levd med" selv om jeg var dø! (Litt galgenhumor inni alt bare :))

 

Kan jeg spørre om du sliter/har slitt med avhengighetsproblemer med alkohol/narkotika før? Det har en del å si i forhold til hva slags psykolog du kan få best hjelp av.

Videre ang psykolog så finnes det noe som heter Oppsøkende Psykiatri Tjeneste rundt om i landet. De kommer hjem til deg istede for at du må dra ut. Dette kan jo være et alternativ. Men er usikker på om det er psykiatriske sykepleiere som jobber der, eller om det også er psykoloer... Men det kan du sjekke med legen din.

Lenke til kommentar
Hei igjen :)

 

Sobril tar jeg kun ved angstanfall nå, men brukte det mye mer for noen år siden. Har lært meg å takle angstfølelsene til en viss grad, så er heldigvis ikke avhengig av den. Den er veldig skummel den sobrilen... Så godt å høre at du har respekt for det :) Men sliter du med angst i tillegg til depresjonene?

 

Jeg har gått på medisiner siden 1999, og prøvd utallige kombinasjoner. Med psyken er det så vannskelig å sette den rette diagnosen, så desverre blir mange av oss forsøkskaniner for legene. Men det gjelder bare å fortsette å prøve og ikke gi seg. Har prøvd å "gi meg" ett par ganger, men den sorgen som det påfører andre kunne jeg ikke "levd med" selv om jeg var dø! (Litt galgenhumor inni alt bare :))

 

Kan jeg spørre om du sliter/har slitt med avhengighetsproblemer med alkohol/narkotika før? Det har en del å si i forhold til hva slags psykolog du kan få best hjelp av.

Videre ang psykolog så finnes det noe som heter Oppsøkende Psykiatri Tjeneste rundt om i landet. De kommer hjem til deg istede for at du må dra ut. Dette kan jo være et alternativ. Men er usikker på om det er psykiatriske sykepleiere som jobber der, eller om det også er psykoloer... Men det kan du sjekke med legen din.

 

Jeg har utviklet angst i senere tid, og den tar snart kverken på meg i kombinasjon med en depresjon som ikke ligner min villeste fantasi. Jeg orker snart ikke mer, nettopp hatt dagens knekk.

 

Jeg har vært avhengig av benzodiazepiner før, derfor er selvsagt ingen særlig fysen på å skrive det ut til meg, men det er det eneste som ser ut til å kunne holde meg gående. Nå er jeg bare et skall av hvem jeg engang var, jeg bryr meg ikke lenger om noenting. Dette er ikke til å holde ut. Hadde det ikke vært for at eg er omgitt av en familie med flere småsøsken og foreldre som gjør alt de kan for meg hadde jeg avsluttet dette for lenge siden. Jeg kan ikke ende dette selv, tanken på hva det vil påføre min familie er fullstendig utenfor mine ønsker. Jeg lever i et dilemma, et merkelig et.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har slitt med angst og hadde depresjon for flere år siden.

Jeg gikk til psykolog, men det hjalp ikke meg!

Jeg begynte med psykiater og der fikk jeg hjelp.

Har kommet meg ut i arbeid igjen og har fått en nytt liv.

For å få sove om kvelden tar jeg en liten dose Tolvon, søvn må jeg ha for å fungere!

Har i perioder brukt Sobril 10 mg i forbindelse med at jeg skulle trappe opp stillingsprosenten og det fungerte for meg!

Lykke til

Lenke til kommentar

Hei

20mg Cipralex + event Sobril er ikke særlig avansert medikamentell behandling av depresjoner. Sobril vil kunne forsterke depressive plager i verste fall. Ta kontakt med legen din, og be om en henvising til psykiater slik at du kan få medisiner som kan hjelpe deg bede. Som MB2 skriver, må en ofte prøve flere medikament og ofte kombinere før en finner noe som hjelper.

Mvh

Dag

Endret av dag1234
Lenke til kommentar
Jeg har slitt med angst og hadde depresjon for flere år siden.

Jeg gikk til psykolog, men det hjalp ikke meg!

Jeg begynte med psykiater og der fikk jeg hjelp.

Har kommet meg ut i arbeid igjen og har fått en nytt liv.

For å få sove om kvelden tar jeg en liten dose Tolvon, søvn må jeg ha for å fungere!

Har i perioder brukt Sobril 10 mg i forbindelse med at jeg skulle trappe opp stillingsprosenten og det fungerte for meg!

Lykke til

Jeg fikk Tolvon av legen for litt siden. Har ikke tatt noe særlig av det enda fordi jeg er litt skeptisk til hva det kan gjøre med meg. Hadde vært kjekt om noen kunne fortalt litt om sine erfaringer.

Lenke til kommentar

Eg er ikkje nokon ekspert, men har nettopp hatt meg ein smell sjølve. Blei òg satt på Cipralex, men eg trur ikkje det har så mykje innverkning. Litt meir energi kanskje?

 

Saken er berre den at medisiner ikkje er noko anna enn ei midlertidig løysning, ikkje for å ta motet frå deg. Men kun medikamenter som behandling har eg liten tru på - ein må legge om tankemønsteret sitt så mykje ein kan, for draumen må vel vere å leve uten?

 

Depresjon er dessverre noko som ikkje er så lett å endre på, ikkje psyken heller - men som nemt er terapi absolutt noko ein bør vurdere på nytt - gjerne samen med medikamentell behandling. Det er ikkje lett, men det handler mykje om kven du prater med. Tykkjer eg då. Ikkje sikkert det fungerer for alle men, eg har iallefall trua på det. Eit liv uten medisiner.

Lenke til kommentar

Bruker selv cipralex og sobril (pluss lithium, seroquel - og atarax ved behov). Og kan bare si at ja, jeg har det på samme måten som deg. Er fortsatt deprimert, og det var jeg også når jeg brukte max mulig dose cipralex (30mg) tidligere og cipramil (60mg) før det. Det eneste som hjelper for å ikke la depresjonen gå ut av kontroll er lithium, og seroquel har hatt en viss stabiliserende effekt også. Er bipolar som i svar nr.2.

 

Har lest et sted at "lykke-piller", sånn som cipralex bare hjelper 10-20% av menneskene som bruker det.

 

Min ærlige mening er at du aldri vil finne noe som gir en tilsvarende effekt som sobril, untatt mer potente og mer vanedannende benzoer. Og når du først er avhengig av benzoer, så er det ingen andre medikamenter som kan brukes for å lindre abstinenser. Selv ikke hvis du skulle bli psykotisk som følge av abstinens, så vil ikke anti-psykotika hjelpe. Så med benzodiazepiner har man liksom kommet til "the end of the road" når det gjelder angst. Det er ingenting som hjelper like godt mot angst, og den eneste måten å bekjempe det på, blir vel å komme seg på avgiftning for pillene og lære å leve med angsten som den er. Aner ikke hvordan man kan gjøre dette selv. Sier til legen min at jeg vil trappe ned på sobril (også valgt av meg selv pga lav styrke, fikk tilbud om clonazepam). Får 50mg om dagen, men han sier at jeg ikke kan regne med å bli fri denne avhengigheten i løpet av 2010.

 

Det eneste som kanskje kan tilsvare benzodiazepiner til en viss grad av de medisinene jeg har prøvd er Lyrica, men de er svindyre og ifølge en psykiater jeg snakket med er de bare en "ny benzo", noe legemiddelindustrien pumper ut på markedet til en høy pris og så kan de fortsette å gjøre dette til forskningsrapportene som viser avhengighet o.l. blir mange nok til å gjøre det til et b-preparat.

Endret av Timeo
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Gjest Gaffeltruck
benzo
Det er viktig å huske på at et av abstinenssymptomene er depresjon, og at abstinensene kan vare i et helt år.

 

Dette sliter meg istykker, depresjonen og angsten spiser meg opp innenfra.
Min erfaring er at det ikke finnes medisiner som hjelper mot den psykiske delen av angst over tid. Du må se deg om etter en annen behandling. Hvis problemet er de fysiske symptomene på angst finnes det medisiner (betablokkere) som kan maskere dem, men bivirkningene er ubehagelige.

 

Greia er at jeg sliter fortsatt med depresjoner, og 20 mg cipralex gir null effekt.

Som en annen poster påpekte er cipralex ikke den mest effektive behandlingen av depresjon. Det er mange andre mer effektive antidepressiva. Hvis legen ikke vet hva han skal gi kan du foreslå følgende:

En tricyklisk antidepressant (legen vet hvilken). Virker også mot angst. Virker sløvende.

Wellbutrin (virker på andre reseptorer enn Cipralex). Virker ikke mot angst. Virker stimulerende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...