Gå til innhold

Effektiv partisjonering av hd?


Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hvordan en hd på f.eks 80gb bør partisjoneres for å "utnytte" den best?

Hva med ikke å partisjonere hd'en i det hele tatt?

Bør OS kjøres alene på en egen partisjon, og hvor stor bør den da evt. være?

 

Har hørt at de første partisjonene på hd'en er kjappest, så da bør kanskje prog og spill ligge på de, eller? Og andre filer f.eks mp3'er ligge på

de(n) siste partisjonen(e)??

 

Er det noen som har peiling på dette??

Viss det er mer jeg burde vite om å dele opp hd'er, som jeg ikke har spurt om her, så setter jeg pris på alle gode råd. :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har partisjonert HD i to deler en på ca 5 GB og resten på den andre. Den på 5 GB er operativsytemet den ligger som den første. Jeg har ikke hørt noe om at det er noen forskjell. Og jeg tror ikke det er det heller, men man kan da aldri vite.

 

Jeg ville foreslått det jeg har er jævlig fornøyd, men gjør om 5 GB til 7 eller 8. Dessuten har jeg en HD til. Skal bli FTP-Server når jeg får ADSL i dag.(Det vil si etter 3-4 utsettelser til.)

 

Men uansett lykke til med partisjoneringen..

Lenke til kommentar

Alt etter hva du skal ha på HD'en.

 

Jeg kjøpte nettopp en 100GB disk og delte den opp i 3 partisjoner. en liten for OS og office programmer (greit å ha på egen disk) en for spill og andre programmer og stor som jeg bruker til videoredigering.

 

Greit å ha flere partisjoner, slik at du kan ta backup av de andre hvis du må formatere.

 

___

TV

Lenke til kommentar

Hey og hå

 

Hvis du har FAT32 filsystem bør ikke partisjonene være større enn 8 GB hver. Da vil klyngestørrelsn være 4 KB. I hver klynge er det bare plass til en fil. Har du partisjoner på over 32 GB vil klyngestørrelsen være 32 KB, og hver fil, uansett størrelse oppta 32 KB. Hvis du har filsystemet NTFS (Windows NT og 2000) vil være klyngestørrelsen være på 4 KB uansett partisjon.

 

ReFre :roll:

Lenke til kommentar

hmmz, jeg har en IBM 75gxp 45giga disk..

(egentlig er den på 43,9GB )

 

men sånn er da oppsettet:

----------

c: 10giga (tilegnet os) [NTFS]

d: 31giga (tilegnet FTP/spill/mp3) [NTFS]

e: 1,9giga (tilegnet dokument backup) [NTFS]

f: 1giga (web disk..photoshop dump etc) [NTFS]

----------

 

jeg har kjørt dette oppsettet siden TG01 .. har klart meg fint med det...

 

Vel, parter etter hvordan du skal bruke PC-en.. det er alltid lurt å ha en backup partisjon, i tilfelle av system crash eller en formatering...

 

Dan Stamnes

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...