Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken 5 kanals forsterker?


mossing91

Anbefalte innlegg

Heisann, har en Toyota Celica som jeg oppgradderer annlegget på. Per dags dato har jeg byttet ut Spiller til en Boss 9995, og alle høytalere er byttet ut, bak sitter det pioneer TSA6903 og foran ett par SEAS Lotus reference og et sett med Dynabel Seas PT27F. I bagasjerommet har jeg også en Gas 12" jeg ikke husker specs på, men den duger. Frem til nå har jeg kjørt 2 stk forsterkere av 4 kanaler hver for å drive dette, den ene har tatt kvelden og ønsker å få kjørt det meste på en forsterker, og ser derfor etter en 5/6(som brokobler bassen på) til under 3.000 kr. Diskantene kjører jeg nok på den innebygde forsterkeren i spilleren.

 

Har sett på disse:

 

Herman Kardon CA-5250: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt...736&pk=4077

 

Cadence FXA5100: http://www.elutstyr.no/product_info.php?cP...products_id=559

 

Noen som har noen anbefalinger eller evt andre forsterkere jeg burde vurdere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, her var det mye rart...

Du har et KNALLBRA høyttalersett fra seas, men hvorfor ekstra diskant?

Også ødelegger du golyden med et par 6x9 og crappy boss spiller???

 

Den 4kanals forsterkeren du har som virker, hvilket merke er det?

Det beste er å kjøpe en monoforsterker til suben, men nå har jo du er ræva sub da. Men hvis du har planer om å skaffe en bra sub (eller 2) så burde du helt klar gå for en monoforsterker, og brokoble 4kanaleren din til fronthøyttalere dine.

6x9" hiver du ut, eller kjører på spilleren og fader dem ned så du ikke hører dem foran ;)

Lenke til kommentar

Har nok sagt feil ang bakhøyttalerne da, de spiller bedre enn seas foran, og jeg fikk ikke med diskanter i settet til Seas, fiksa meg de på en lur måte, og de har en tendens til å lage ulyd i dørene når de spiller høyt. Bassen er dårlig, det vet jeg, og skal byttes ut snarest, men holder nå i og med at det er en liten bil. Kommer nok aldri til å sette noe bedre enn en DY9812 bak der, og jeg mener da et en av disse forsterkerne skal holde til mitt anlegg? Seas fronthøyttalerne er et par RW165, og diskantene er i bruk i Russebilen vår, derfor jeg kjøpte et separat par.

 

Men HK vil være best av disse to? Virker som en veldig god forsterker til prisen.

 

Den 4 kanalen jeg har som virker er en Sony Xplod 444W

Endret av mossing91
Lenke til kommentar

Da er det helt klart noe galt med monteringen av seas elementene.... Du mangler kanskje delefilteret som hører til reference settet?? Dette settet koster 5000kr i butikk, og er noe av det bedre du får tak i til den prisen, og låter helt fantastisk hvis det monteres "riktig"

 

Var jeg deg, så ville jeg helt klart brukt tid på å få montert dette riktig, så skal du se du får deg en overraskelse ;)

 

Kjøper du deg en seas lotus 12" sub i tilegg, så får du et meget behagelig lydbilde i bilen din.

 

Bruk sony forsterkeren, og kjøp denne ved siden av: http://www.elutstyr.no/product_info.php?cP...roducts_id=1829

 

Har du foresten 6x9" i hatthylla?? hvis så, så bør disse bygges inn i små kasser, slik at di ikke påvirkes av suben ;)

Lenke til kommentar

Tror ikke noe er galt med seas settet, er nok bare mye skrangling i dørene som ødelegger.

 

Har ikke noe i hattehylla, og har ikke tengt til det heller.

 

Fikk lyst til å invistere i en DY9812 og en mono, og koble det andre på Sony forsterkeren. Hvilken kvalitet er Sony forsterkeren? Den gir et pent lydbilde mener jeg, per dags dato driver den 6x9 og 12" bak.

Lenke til kommentar
Da er det helt klart noe galt med monteringen av seas elementene.... Du mangler kanskje delefilteret som hører til reference settet?? Dette settet koster 5000kr i butikk, og er noe av det bedre du får tak i til den prisen, og låter helt fantastisk hvis det monteres "riktig"

 

Var jeg deg, så ville jeg helt klart brukt tid på å få montert dette riktig, så skal du se du får deg en overraskelse ;)

 

Når du sier "riktig montering" - hva legger du i det, cossie?

Snakker du om plassering/vinkling, eller innstillingene?

Lenke til kommentar

jeg har Seas Lotus Reference sett i dørene forrarn på min Passat. Dette montert riktig, sammen med et subelement som fyller de laveste frekvenser, skal jeg love deg en lydopplevelse som gir deg gåsehud. Men anbefaler deg å bruke allt som er med i pakken... alle 4 delefilter og diskantene. Må legge litt jobb i å finne riktig plass til diskantene, med tanke på at disse bygger veldig mye.

Lenke til kommentar
jeg har Seas Lotus Reference sett i dørene forrarn på min Passat. Dette montert riktig, sammen med et subelement som fyller de laveste frekvenser, skal jeg love deg en lydopplevelse som gir deg gåsehud. Men anbefaler deg å bruke allt som er med i pakken... alle 4 delefilter og diskantene. Må legge litt jobb i å finne riktig plass til diskantene, med tanke på at disse bygger veldig mye.

Fikk plass til de i A stolpen. Og har nok skaffet meg nok forsterkerkraft og sub nå.

Til slutt havnet jeg på en ny subb: DY9812

Forsterkerne ble:

1 stk BF0804 4x 80W 4 ohm

1 stk BF7501 750W i 4ohm

 

Tror det blir bra når alt blir montert og testet:)

 

Takk for tipsene og råd

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...