Gå til innhold

Tenkte og lære meg og lage nettsider. Hvordan lære seg og hva kan jeg tjene?


Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Anbefalte innlegg

I det glade 90-tall fram til dotcom-smellen s gjekk det ann å tjene bøttevis med penger for middelmådige ting.

 

Teknisk:

sidestatisk html) Er det nok ikkje mykje å tjene på, designet vil nok utgjere mesteparten av budsjettet.

Typiske kunder: Lokale kababsjappa, hamburgersjappa, små foreninger

500-7000 er nok prislappen på denne typen oppdrag (der flesteparten vil nok gå for 1000,- grunna skatteregelverket.

 

Enkle dynamisk sider med ei publiseringsløysning og database.

Inkludert desgin vil slike oppdrag kunne gå frå 5000-25000,-

 

Dei største oppdraga vil ein ikkje få før ein har ein stor referansedatabase.

 

Det finnes selføgeleg webprosjekt i milionklassen men desse er fullstendig uoppnåelege for hoppybasis (må jobbe fulltid) i tillegg har tilknytning til større firma / vere så annerkjent sjølv at du får oppdraget basert på ryktet.

I tillegg vil design, frontend og backend kreve spesialister.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan kan jeg lære/lage bra nettsider?

www.w3schools.com

 

Lær deg følgende:

 

MySQL, databaseverktøy. I litt mer avanserte sider kan lagring av informasjon være en fordel, noen ganger finnes det ingen vei utenom.

 

PHP må kunnes for å lage dynamiske sider, serverscripting.

 

HTML må kunnes da dette er det mest grunnleggende innen webdesign og er en stor fordel å kunne til tross for at man kanskje bruker frontpage eller annen programvare.

 

CSS som du kan litt fra før.

 

Javascript, en fordel men ikke ett must.

 

Anbefaler EasyPHP, installer den med noen tastetrykk og gå inn i mappen easyphp under program files. Der finner du en mappe som heter www, her legger du filen index.php

 

Den filen åpnes gjennom localhost ved å skrive http://localhost/index.php i nettleseren.

 

For å teste ut at alt fungerer før du starter, lag denne testen.

 

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

<html>

<head>

</head>

 

<body>

<?php

echo "<h3>";

echo "Dette er en test!";

echo "</h3>";

?>

</body>

</html>

Dette skal være testinnholdet i index.php som lagres i www-mappen, hvis det ikke virker husk å starte EasyPHP.

 

Hva kan du tjene på dette:

 

Den vanligste måten å tjene på er jo så klart å selge arbeidet sitt, selger du til folk som er helt grønne kan du ta en månedlig avgift for å hjelpe til med vedlikehold og oppdatering.

 

En annen måte er å lage nettsider du beholder selv og selge reklameplass, det er på grunn av reklame en del populære bloggere kan leve av blogging.

 

Det er 2 hovedmåter å selge reklame på...

 

1. Ta en fast pris for innholdet etter hvor stor plass reklamen tar, hvor på siden den ligger og hvor lenge den er der.

 

2. En annen måte er at du får prosenter av salg eller per trykk på reklame. Google tilbyr reklame der man får noen øre per trykk og ofte mot en krone.

 

Det fungerer slik... La oss si jeg er en bedriftseier og sier til google "hvis dere skaffer meg kunder skal dere få 1 kr per besøkende".

 

Greit sier google, så snakker de videre til deg og sier du får 50 øre per klikk (besøkende)... du tjener penger, google tjener penger, firmaet som leide google tjener penger og kunden blir forhåpentligvis fornøyd.

 

Google reklame er tilpasset innholdet på siden, skriver du om hester vil du får heste og dyrereklame på siden.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Lær deg først HTML/CSS, når du begynner å bli temmelig stabil på å designe nettsteder kan du gå over på feks PHP eller lignende serverside språk.

 

Når det kommer til betaling, kommer det helt ann på hva du detter over. Jeg fikk nettopp tilbud om å lage en enkel webside, med nyhetssytem + integrering mot allerede eksisterende påmeldingsystem. Nokså enkel sak, tar vel ca 6-8timer vil jeg anta. Har du programmert en del, så har du allerede en ide om hvordan du vil ha nyhetssystemet, så det går temmelig fort å få opp. Regn også noen timer ekstra til diverse "bug" fikses, og enkel support.

 

Dette betalte de 15000 for, noe som er temmelig bra timebetaling for en "freelancer"

Lenke til kommentar

Si det mnd. beløp er 300 kr.

49 øre pr sms

300 * 12 = 3600 i året

0.49 * 3000 = 1470

5070 i utgifter

 

50 kr i mnd i intekt

ved 102 brukere, i løpet av èn mnd har han da dekket et års utgifter. ( Prisene er bare hva jeg vil tenke noe sånnt koster )

( Forsåvidt 60.000 i inntekt iløpet av ett år, med konstant 102 brukere.)

 

hadde det ikke allerede eksistert flere sånne tjenester, skulle man nesten lagd.

Endret av Sk!ppy
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dette betalte de 15000 for, noe som er temmelig bra timebetaling for en "freelancer"

 

Freelance webutvikling er ikke noe å satse på. Som freelancer, blir man ikke tatt seriøst av bedrifter. Man blir da nødt til å hente kunder fra en indre krets, og jeg ville for eksempel aldri ansatt noen som kalte seg en "freelancer", da det ikke forteller noenting om hva man kan, og spesielt hvor flink man er til å jobbe på lag med andre. Vi ender ofte med å "konkurrere" med freelancere, og vi kan aldri konkurrere på pris, men i alle tilfeller hvor kunden har gått for pris over funksjon, så har kunden sittet igjen med noe søppel, for eksempel noen som har plukka ut en eller annen opensource ting og endra design på det, uten å ta hensyn til det kunden faktisk trenger eller ønsker. Jeg blir litt irritert når det som i praksis er amatører (freelancere) prøver å konkurrere med profesjonelle, fordi det alltid ender på bekostning av kundene.

 

Websider er vel egentlig ikke noe særlig å satse på som en profesjon, fordi det er utrolig vanskelig å tjene penger på. For det første, må man konkurrere med amatører og reklamebyråer (også amatører), for det andre så er det veldig vanskelig å estimere timer på et prosjekt (så lenge det ikke bare er en tekstside med redigérbart innhold). Det er også utrolig mange useriøse aktører i området, som sitter med lite kunnskap og dårlige idéer.

For eksempel, så skulle jeg lage en side for noen folk, som endte med å kjøpe webside av et reklamebyrå som satt uten utviklere. Det de gjorde, var å outsource prosjektet til polen, som betydde at hver gang noe skulle endres, så måtte det ned til polen for å utføres; noe som helt åpenbart bare er en byrde og en stor utgift på lang sikt for kunden. Jeg fatter ikke hvordan noen i det hele tatt kan vurdere websider fra slike folk.

 

Men ja, nettsider. Jeg jobber med å utvikle nettsider basert på ASP.NET og MSSQL Server. Fordelen med ASP.NET, er at man bruker et språk som kan brukes til mer enn bare nettsider, så man slår i praksis to fluer i en smekk. ASP.NET er gratis å bruke, og man får MSSQL Express og Visual Studio Express gratis fra internett, så det koster i praksis ingenting å bruke eller lære seg. I tillegg har ASP.NET en enorm ytelsesfordel framfor PHP, og språket (C# i mitt tilfelle) er mye bedre strukturert og planlagt.

Som websideutvikler, må du kunne XHTML, Javascript (Helst jQuery i tillegg!), CSS, SQL (MySQL, MSSQL, Oracle, PostgreSql, Access, IBM DB2 etc) og et serverside-språk (PHP, PERL, Ruby On Rails, VBScript, C#, VB.NET eller C++.NET)

Aller helst skal du ha vært innom alle sammen, så du vet hva du trives med.

Det meste kan man lære fint på egenhånd. HTML, Javascript og CSS er forsåvidt ikke noe problem (annet enn de problemene som følger med selve designet av disse standardene)

Det å bli en god webutvikler (eller utvikler i det hele tatt) tar mange mange år med erfaring, og selvom man kanskje har tuklet en del med det på fritiden, så er det først når man begynner med å jobbe med det, at man virkelig forstår hvor mye man faktisk må kunne, og hvor langt unna "utlært" man alltid vil være.

 

Som webutvikler kan du regne med en årsinntekt på alt fra 360 000 til 600 000 i året, kommer an på stillingen din og hva du har av kunnskap, og hvilken verdi du er for bedriften.

Som freelancer, så kan du regne med å tjene alt fra 0 - 300 000 i året. Noe særlig over 300 000 tror jeg vil være urealistisk.

 

Jeg anbefaler deg ihvertfall å laste ned Visual Web Developer Express

Hvis du på død og liv vil bruke PHP, foreslår jeg TextPad, MySQL og IIS (IIS følger med windows)

Jeg foretrekker IIS framfor Apache fordi det er så uendelig mye enklere å jobbe med, blant annet fordi det har et grafisk grensesnitt. Apache støtter ikke ASP.NET uten videre

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...