Gå til innhold

Tenkte og lære meg og lage nettsider. Hvordan lære seg og hva kan jeg tjene?


Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Jeg har lyst og lære meg og lage nettsider. Jeg kan bittebittebitte litt CSS.

 

Hvordan kan jeg lære/lage bra nettsider?

 

Hva kan jeg tjene på og lage nettsider?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med minimal kunskap får du ikke mye.

Du kan få noen hundrelapper får en sånn lett HTML/CSS side.

Om du er ganske god (kommer jo ann på hva man definerer god) kan du nok tjene en god del.

Men det tar såpass lang tid at det ikke er verd det for pengenes skyld.

Tar du det som en hobby med litt inntekter til er det dermed greit nok sikkert :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Ser at det ikke er for tungt og bruke ADOBE DREAMWEAVER CS4 ?

 

Og jeg holder på med PC hele dagen og gjør ingenting så det blir mer en hobby.

Men hva kan man ta for en nettside som er sånn passe bra/fin?

Lenke til kommentar
Ser at det ikke er for tungt og bruke ADOBE DREAMWEAVER CS4 ?

 

Og jeg holder på med PC hele dagen og gjør ingenting så det blir mer en hobby.

Men hva kan man ta for en nettside som er sånn passe bra/fin?

 

Er du heldig kan det jo hende at en eller annen lokal kebab-sjappe gir deg et par hundre kroner for en statisk side som viser menyen deres. Men ikke forvent deg for mye.

 

Werner

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Ok. Men det er jo bedre en ingenting. :)

Jeg bor på lande så er ingen andre ting jeg kan jobbe med....

Da får jeg meg en ny hobby og litt cash.

 

VI har en 12MB/s linje hjemme så. :woot:

 

PS: Vil Adobe programmet være bra til mitt bruk?

Lenke til kommentar

Les mye.

 

Du kan forvente 1000 kroner, for et bra design, alt fra 500-10.000 for et design, avhengig av hvem som kjøper.

 

Om du lærer deg php, html og css - og kombinerer dette med en database, så du får brukersystem/dynamisk side kan du få ganske mye mer, alt fra 2000-23 400 000 (<- Tenk politiet.no), men ikke håp for mye

 

Anbefaler å lese på w3schools.com

 

God jul.

Lenke til kommentar
De som lagde sidene til politiet fikk kraftig overbetalt, faktisk med omtrent 22 millioner

Så store prosjekter koster skjorta uansett. Lett å tro at "jeg kunne lagd det like bra selv for en slikk og ingenting", men realiteten er at det ikke er så enkelt som man tror. Nå fortjener sidene slakt, men mener at prisen her ikke er problemet, men heller at det er feil mennesker som har hatt ansvaret.

 

Og av samme grunn som over vil folk være skeptiske til å leie en "guttunge" uten større erfaring til å ha ansvaret for å lage bedriftkritiske websider. Penger man taper på en bug'ete webside blir fort større enn hva det vil koste å leie skikkelige utviklere. (Ikke at de dyreste utviklerne nødvendigvis er de med størst kompetanse på området man trenger).

 

Skal man starte med å lage websider for folk er nok mindre websider som hovedsakelig presenterer nyttig info en grei start (kebab/pizza sjappe, små foreninger osv.). Man bør være forsiktig med å ta på meg seg for store prosjekter fordi estimering av tidsbruk og kompleksitet ofte bommer.

 

Konfigurering av cms systemer (f.eks. drupal/joomla) er en god vei om man ønsker å tilby dynamiske sider med en del funksjonalitet. Da kan man lage tilpasset design og levere en funksjonsrik webside uten å skulle holde på i noen år før systemet er ferdig (og kanskje aldri blir ferdig).

Lenke til kommentar

Er fullt klar over det med prisen til politiet.no, Jeg renger med at bare 15-18 mill av de 23 faktisk gikk til utviklerene, og resten gikk til en serverpark - men 15 million er ALT for mye for en webside, synes ivertfall jeg. De som lagde siden hadde ansvar for mange andre statlige websider, så er nok ikke uten grunn at de ble valgt - Heller at de allerede hadde lagt statlige sider enn erfaring.

Lenke til kommentar
Er fullt klar over det med prisen til politiet.no, Jeg renger med at bare 15-18 mill av de 23 faktisk gikk til utviklerene, og resten gikk til en serverpark - men 15 million er ALT for mye for en webside, synes ivertfall jeg. De som lagde siden hadde ansvar for mange andre statlige websider, så er nok ikke uten grunn at de ble valgt - Heller at de allerede hadde lagt statlige sider enn erfaring.

Nå kjenner jeg ikke til saken så godt, men du kan jo leie minst 40 utviklere for 15-18 millioner. Det er mange prosesser som skjer før faktisk kode blir skrevet. Kravspesifikasjon, brukertesting, design, endringer og utredninger. Pengene har nok strømmet mange veier før de har havnet hos utviklere. Dersom ett eksternt firma har gjort mesteparten, har de sikkert hatt en stab med selgere som også må fores. Mitt førsteinntrykk av sidene er at de er lette å bruke, det er ikke noen selvfølge.

Lenke til kommentar

Det ble brukt 10årsverk på utvikling. F.eks. da 10 utviklere som har jobbet i et år. Folk ser en webside, og tenker at det er det, men ofte er veldig mye av jobben på backend, og ikke det man ser. Når jeg ser hvor mange millioner andre prosjekter ofte koster, så skal man være forsiktig med å dømme politiet opp og ned. Det er ikke "bare en webside".

 

13,9 mill = eksterne ressurser

(innleide konsulenter koster fort 1,5mill i året og oppover)

 

3,4 mill = interne ressurser

(Får mer for pengene med interne ressurser, men de er vanskelige å kvitte seg med igjen om man ikke lenger skulle ha bruk for dem)

 

Kan fint leie 40 utviklere for 18 mill, men ikke i et helt år.. Kanskje 3mnd..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...